Фандъкова бе изслушана в Народното събрание за жълтите павета

Жълтите павета са се разкривили, защото били пренаредени по автентична технология при поставянето им през 1906 г. Тя обаче била за минаване на файтони и каляски, а не на хиляди коли и автобуси, както е сега. Това бе една от версиите за провала на ремонта пред Народното събрание при изслушването на кмета на София Йорданка Фандъкова и екипа й в парламентарната комисия по регионална политика.
На кого е инициативата жълтите павета да бъдат обявени за недвижима културна ценност (НКЦ) през 2016 г., запита Манол Генов от БСП. "Моя е, Столичният общински съвет я одобри и мисля, че беше правилно решение", отговори Фандъкова.
Какъв опит от предишни ремонти на НКЦ приложихте като кмет-възложител при този на жълтите павета, обърна се към кмета Надежда Йорданова от "Демократична България". Не получи пряк отговор, а зам.-кметът по строителството Ангел Джоргов разказа как пренареждането вървяло безупречно, тежка техника минавала по тях и нямало проблеми. "Проблем се получи после и той е свързан само и единствено с хоризонтални размествания на паважа, няма пропадания", отбеляза той. Затова после общинари ходили до Унгария, където произвеждат жълтите павета, да трупат опит как ги редят там. "Заливат ги с бетон и битум, а където има натоварване направо са ги премахнали", разказа Джоргов. Като се намери най-подходящата технология за скрепването им, тя щяла да остане като ценен опит за следващи ремонти, обеща той.
Главният архитект на София Здравко Здравков разказа как общината искала да купи нови жълти павета в Унгария, но производителят там поискал 400 евро/кв.м, което било свръхскъпо. Имало и български производители и търсенето на 5000 кв.м нови павета продължава, каза Здравков.
Двата ремонта - на ул. "Граф Игнатиев" и на настилката пред Народното събрание, са били по една технология за нареждането на паветата, макар едните да са жълти и керамични, а другите - сиви и гранитни, предположи арх. Виолета Комитова от "Български възход", бивш служебен регионален министър. "Било е възложено пренареждане и толкова. След това като се свлякоха, общината тръгна да търси професори от Университета по архитектура, строителство и геодезия. Трябвало е технологията да се съгласува с НИНКН", коментира тя. Фандъкова мигновено отговори, че е имало съгласуване.
Депутатът Николай Нанков от ГЕРБ, също бивш регионален министър, по чието време започнаха ремонтите в центъра на София, смята, че проблемът с жълтите павета е умишлено преекспониран и е убеден, че ще се намери добро решение и София ще остане все така красив град. Представител на партия "Възраждане" в комисията също изрази надежда, че проектът ще се изпълни успешно от кмета Фандъкова.
Срокът по ОП "Региони в растеж", които финансират проекта, за приключване на ремонта бе удължен от служебния регионален министър арх.Иван Шишков с шест месеца и вече е до края септември.