Турция притиска търговците да замразят цените преди изборите

Необичайното искане на властите в Турция търговците на дребно да замразят частично цените преди изборите накара някои супермаркети и индустриални групи да предупредят, че могат да го направят само за кратък период.
Министърът на финансите Нуреддин Небати поиска от магазините за дрехи и обувки да стартират своя сезон на намаления доста преди обичайния за това месец март, след като хранителните магазини направиха същото.
След почти шест месеца публични призиви от правителството на президента Реджеп Тайип Ердоган, най-големите търговски вериги в страната започнаха едномесечно замразяване на цените и някои ги понижиха този месец.
Явуз Алтун, главен изпълнителен директор на веригата с 200 магазина Happy Center, каза, че отстъпките за купувачите ще зависят от това колко повече веригата трябва да плати на своите доставчици. "Можем да приемем походи до определена точка, но има ограничение", каза той, цитиран от "Ройтерс".
Годишната инфлация достигна 24-годишен връх от 85% миналата година, а цените са се повишили с 64% на годишна база през декември.
Кризата с разходите за живот е основна тревога за избирателите преди оспорвания вот през май и правителството се опита да смекчи въздействието с рекордни разходи за социални помощи и 55% увеличение на минималната заплата от юли.
Натискът върху търговците на дребно е последният опит да се ограничи ръстът на цените, без да се засягат лихвените проценти, за които Ердоган настоява - в противоречие с основните разбирания на икономистите - че трябва да са ниски, за да се намали инфлацията.
Централната банка запази основната си лихва на 9% в четвъртък.

Не е ясно обаче колко дълго ще продължат намаленията на цените на дребно.
"Засега стабилната лира ни подкрепя и може да позволи отстъпки от 10%-30% до март", каза Алтун. "Въпреки това, макар и минимално, увеличението на минималните заплати ще вдигне цените.
Небати каза по-рано този месец, че е доволен, че някои пазарни вериги са се вслушали в призивите за отстъпки. "Сега призовавам и всички търговци на дребно и ги моля за подобни стъпки", каза той пред бизнес група.

Под натиск най-големите турски пазарни вериги, включително A101, BIM, Carrefoursa, Migros и SOK, замразиха или намалиха цените на стотици продукти за януари.
След това индустриално сдружение, представляващо 5000 местни пазари, последва примера.
Но след години на високи и нестабилни цени, някои купувачи искат постоянни решения.
"Няма отстъпки за основни артикули като сирене и месо, което все още е твърде скъпо", каза Муджган Ашкан, 49-годишен жител на град Къркларели, добавяйки, че намалените продукти са трудни за намиране.
Сереф Фаят, ръководител на съвета на индустрията за облекло TOBB, каза, че агресивното намаляване на лихвените проценти е увеличило търсенето и може в крайна сметка да повиши цените с до 30%, вместо да ги охлади.

Понижаването на цените "не е възможно, особено сега, когато сме в навечерието на изборите и монетарните облекчения проникват навсякъде", каза Фаят.
"След повишаването на минималната заплата търговците на дребно ще искат да се възползват от това относително увеличение на покупателната способност. Те също така ще искат да отразят нарастващите разходи в ценовите етикети, което все още не са написали."

Според анализаторите е трудно да се прецени как кампаниите за отстъпки ще се отразят на гласоподавателите.
"Въздействието ще бъде предимно психологическо", каза Аднан Акан, ръководител "Търговия на дребно и потребители" в PWC Турция. "Януари е месецът за повишаване на заплатите. Мислете за замразяването на цените като за стимул за покупателната способност. Погледнато от гледна точка на правителството, това е умен избор."
