Сделка за милиарди: колко наистина струва "Манчестър юнайтед"

Сделка за милиарди: колко наистина струва "Манчестър юнайтед"

Сделка за милиарди: колко наистина струва "Манчестър юнайтед"
Reuters
В неделя "Манчестър юнайтед" сложи край на почти 6-годишна суша без трофей, след като спечели Купата на Лигата. Период, в който феновете на отбора трябваше да гледат как градския съперник "Сити" печели четири пъти Висшата лига.
Преди две години "Юнайтед" получи и друг удар, след като за първи път беше изпреварен по приходи от "Сити".
Сега "Юнайтед" изживява нещо като ренесанс при новия мениджър Ерик Тен Хаг, но въпреки това собствениците от фамилия Глейзър обявиха клуба за продажба, пише "Файненшъл таймс". Според информацията целевата цена е 6-7 млрд. долара, което би счупило рекордите за всеки спортен отбор досега.
Публично известно е, че засега има две оферти - едната от катарски консорциум, воден от шейх Джасим бин Хамад Ал Тани, както и от британския милиардер сър Джим Ратклиф. Твърди се, че е възможно предложенията им да достигнат до 4 милиарда.
Изчисленията на Lex обаче показват, че клубът струва около 1.6 млрд. долара, а дори и настоящата корпоративна стойност от 4.5 млрд. долара, която се предполага от цената на акциите на "Юнайтед", би изисквала нереално висок ръст на приходите и печалбата, за да се оправдае.
Фамилият Глейзър купи клуба за 790 млн. паунда през 2005 г., като по онова време американските бяха сред първите чуждестранни инвеститори в английските футболни клубове. Фактът, че го продават сега засилва усещането, че това може би е върхът на пазара за такива трофейни активи.
Каква е цената и какво предстои
Според "Файненшъл таймс" оценката на най-големия английски клуб не е типично упражнение с електронни таблици. Акциите на "Юнайтед" са котирани на борсата в Ню Йорк и дават представа за пазарните очаквания.
Клубът се търгува на стойност на предприятието - пазарна капитализация плюс нетен дълг - от 4.5 млрд. долара. Това е доста под най-високите оценки за продажната цена.
Независимо колко ще плати евентуалният купувач ситуацията остава сложна. Сред големите критики от феновете към фамилия Глейзър е липсата на инвестиции и модернизация. "Юнайтед" все още има най-големия стадион във Висшата лига, но "Олд трафорд" далеч не е най-модерният.
"Юнайтед" има най-големият стадион, но той се нуждае от модернизация.
Reuters
"Юнайтед" има най-големият стадион, но той се нуждае от модернизация.
Също така базата в Карингтън, за която Кристиано Роналдо каза, че не е променена от първия му период (до 2009 г.), трябва да бъде разширена. Твърди се, че само по инфраструктурата на клуба трябва да се инвестира около 1.5 милиарда паунда.
Тук бонусът е, че клубът притежава много земи около стадиона си, което би било в плюс за инвеститорите.
Според данни на S&P Capital IQ сега "Юнайтед" се търгува на цена, която е около 28 пъти по-висока от очакваните приходи преди данъци, такси, лихви и амортизация (EBITDA) за годината до юни 2023 г.
Използвайки различни модели Lex прави сравнение с продажбата на "Челси", като тя извършена на цена, която е около пет пъти по-висока от приходите му за миналия сезон. Американската група за дялово инвестиране Red Bird плати на Elliott Management около 4.5 пъти повече от приходите на "Милан".
Тези модели са много чувствителни дори към малки промени в предположенията, но въпреки това, използвайки някои разумни очаквания за растеж, получената от Lex оценка е много ниска - около 1.6 млрд. долара.
Марката "Юнайтед"
Цената на акциите на "Юнайтед", която се е повишила с три четвърти, откакто Глейзър обявиха, че обмислят продажба, дава на компанията пазарна стойност, която е повече от шест пъти по-голяма от годишните ѝ приходи. Оптимистите смятат, че това подценява стойността на глобалната фенска база на клуба. Юнайтед твърди, че има 1,1 млрд. фенове, а Джо Равич, съосновател на Raine, казва, че около половината от тях са в Азия.
"Интересният въпрос за мен е как се печели от тази международна фенска база", казва той.
Сделка за милиарди: колко наистина струва "Манчестър юнайтед"
Reuters
Според специалиста по спортни данни Football Benchmark само в социалните мрежи "Юнайтед" има 213 млн. последователи. Въпреки това настоящите собственици се борят да изстискат повече пари от почитателите на клуба; планираното увеличение на цената на сезонните билети, обявено тази седмица, е първото от 11 години насам.
Дан Плъмли, преподавател по спортни финанси в университета в Шефилд Халам, все още смята, че вътрешната стойност на марката е не по-малко от 4 млрд. долара въз основа на размера на фенската база и потенциала за нови цифрови потоци от приходи. Той смята, че всяка оферта трябва да надхвърли това ниво поради уникалността на актива.