Германия се нуждае от хиляди шофьори

Германия спешно се нуждае от шофьори на автобуси и машинисти за линиите на метрото. До 2030 година незаетите места само в автобусния сектор ще са 87 хил. Как се става шофьор на автобус в Германия? И каква е заплатата? Разказва "Дойче веле".
Германия изпитва остър недостиг на шофьори в обществения транспорт. През 2022 година близо половината от транспортните компании в страната са ограничили временно дейността си поради липса на шофьори на автобуси и трамваи, посочва в своя публикация по темата германската обществено-правна телевизия АРД.
До 2030 само броят на незаетите в страната работни места за шофьори на автобуси ще е близо 87 хил., става ясно от данни на Съюза на германските фирми за обществен транспорт VDV, цитирани от АРД. В момента недостигът е около 8 хил.
Анкетираните транспортни компании смятат, че до 2030 година ще трябва да увеличат броя на своите служители с около 20%, за да могат да поддържат и разширят автобусните и железопътните услуги. А VDV предвижда дори и по-сериозен ръст в нуждата от нови работни места в сектора.
За 48% от компаниите от бранша запълването на свободните позиции за шофьори в момента е най-голямото предизвикателство, следвано от липсата на персонал за търговски и технически постове във фирмите. |
Какви заплати получават шофьорите на автобуси?
Според портала за информация за професиите в публичния сектор www.oeffentlichen-dienst.de, средната заплата на шофьорите на автобуси в Германия е 3039 евро бруто на месец. Около 25% от шофьорите обаче получават по-малко - средно 2708 евро. А други 25% повече - средно 3368 евро месечно. Данните са взети от атласа за заплащането на германската Агенция по заетостта, посочва порталът.
Нивото на заплатата обаче може да се различава силно в зависимост от това къде е назначен шофьорът - дали в сферата на градския транспорт, или в туристическия сектор. Разлики има и в заплащането в отделните федерални провинции, а понякога дори и в отделните градове в рамките на една провинция.

Германия спешно търси учители
На своя сайт компания Schilling Gruppe, която осигурява градски транспорт в региона на град Кьолн, посочва, че плаща средно между 15.35 евро и 17.28 евро бруто на час на шофьорите на автобуси. А това прави средно около 2600 бруто до 3 хил. бруто на месец.
Извънредните часове, както и работата през почивни дни и уикенда или пък нощните смени се заплащат допълнително. Към това идват и коледни надбавки и други премии.
Как се става шофьор на автобус?
За да станеш шофьор на автобус в Германия, трябва да си на поне 24 години и да си преминал през специално обучение със силна практическа насоченост, което трае три години и завършва с изпит - т.нар. Ausbildung zum Berufskraftfahrer.
Който вече е завършил друго професионално обучение, може да се превкавлифицира за шофьор в градския транспорт. Преквалифицирането обикновено трае по-малко.
За тази цел обаче кандидатът трябва да има шофьорска книжка категория D (за транспорта на над 25 души). Шофьорската книжка за тази категория обикновено струва около 5 хил. евро, но хората, които преминават през професионалното обучение, обикновено няма нужда да плащат за курса, тъй като разходите се поемат от компанията, към която се обучават.
Много частни компании предоставят възможност и за по-бързо обучение. Компания Schilling Gruppe например посочва на сайта си, че обучава шофьори на автобус в рамките на 3 до 6 месеца. Изискванията са кандидатът да има шофьорска книжка от категория B и да е поне на 21 години.
В момента текат многобройни преговори за колективно договаряне на заплащането в сектора, от които ще зависят бъдещите тарифи. Железопътният и транспортен съюз (EVG) например настоява за увеличение от поне 650 евро месечно за наетите служители. Синдикатът настоява и за структурни промени в системата за заплащане.
Миналата седмица в редица германски градове се проведоха стачки на обществения транспорт. Автобуси, трамваи и линиите на метрото не пътуваха в продължение на 24 часа. На някои места - и за по-дълго. |
Германските сдружения на транспортните компании наскоро поискаха от членовете си по-подробна информация за недостига на квалифицирани работници. Но дори и в случай, че хиляди желаещи се запишат веднага за вакантните места за шофьори, няма как проблемът с липсата на персонал да се разреши бързо.
Един пример от Дортмунд дава отговор на въпроса защо.
От първия ден, в който нов кандидат за шофьор на автобус без съответната шофьорска книжка официално бъде приет в системата, до деня, в който започва да превозва пътници, изминават около 8 месеца, казва Харалд Краус от Асоциацията на германските транспортни компании.
И въпреки проблемите, които изпитват с недостига на персонал, едва 13.8% от германските транспортни фирми търсят нови попълнения от чужбина. |