Замъкът е мястото, където е заснет сериалът "Имението Даунтън", спечелил "Еми''.
Замъкът "Хайклер" в Южна Англия, където е снимана драмата от началото на 20-ти век за живота на аристократите и техните слуги, е изправен пред сериозна криза с персонала.
Причината е недостигът на работници от Европейския съюз, което е принудило собственичката Фиона Карнарвон да преустанови основната дейност на замъка - организирането на по-големи сватби на мястото на сериала, отличен с награди "Еми" и "Златен глобус"."Заради Брекзит в голяма степен престанахме да предлагаме сватби", казва графиня Карнарвон, която притежава "Хайклер" заедно със съпруга си, осмия граф на Карнарвон.
"Нямаме персонал", казва тя, говорейки от зала във викторианския замък, която се намира в имение с площ 5 хил. акра.В него са се провеждали около 25 сватби с повече от 100 гости на сезон. Все още са възможни сватби с около 20 гости, но те са много по-малка част от бизнеса, който според собствениците може да струва няколко хиляди паунда на ден.
Приходите от други части на бизнеса на "Хайклер", като например магазина за сувенири, къщата е отворена за посетители през летните месеци, също са намалели, което според Карнарвън отразява не само Брекзит, но и удара по хотелиерската индустрия от COVID-19 и кризата с разходите за живот.Жизненоважната работна сила от студенти от ЕС, които учат в университети във Великобритания и са на разположение за работа по време на сватбите, вече не е на разположение, казва Карнарвън.
"Когато отидем в обичайните ни агенции и се опитаме да намерим хора, те не са там", казва тя. "Ако попитаме за 10 души, може да се появят трима... няма никой, когото да не сме попитали".
Броят на студентите от ЕС, приети в британски университети, е намалял с 50% през 2021 г., а кандидатурите са спаднали с 40%, отчасти поради несигурността, създадена от Брекзит, заяви миналата година университетската служба за прием UCAS.Откакто напусна Европейския съюз, Великобритания се сблъска с недостиг на работници на различни етапи в области като производството, строителството и логистиката.
Тъй като Великобритания все още се гордее с по-високи нива на заетост и по-ниска безработица в сравнение с повечето страни от ЕС, бизнес групи настояват правителството да облекчи имиграционните правила след Брекзит.
Великобритания облекчи правилата за получаване на работни визи за редица професии, но списъкът не включва сектора на хотелиерството и ресторантьорството.Подкрепящият Брекзит неин министър-председател Риши Сунак също отвърна на призивите на бизнеса за либерализиране на имиграцията с цел справяне с недостига на работна ръка, като заяви, че оттеглянето от блока е помогнало да се постигне по-голяма гъвкавост при регулирането на бизнеса и да се осигури "подходящ контрол" на границите на страната. Точно пред замъка "Хайклер", на територията, проектирана от ландшафтния архитект от XVIII в. Капабили Браун, десетки столове и няколко маси лежат подредени и неизползвани.
Те ще останат неизползвани и през пролетта, тъй като "Хайклер" е закрил следобедните чайове, които предлага на обществеността, казва Карнарвън, поради липса на персонал.
Магазинът за сувенири също е спрял доставките за страните от ЕС - около една трета от общия бизнес на магазина, поради увеличените разходи за куриерски услуги и документация след напускането на ЕС.Друга търговия на имението, като например износа на фуражи за коне, също е намаляла поради високите разходи за документи и правни такси, добавя тя.
"Сега сме затънали в бюрокрация във всяка част от бизнеса ни".
Поради спада на приходите и по-високите разходи на фона на двуцифрената инфлация имението очаква тази година почти да излезе на печалба в сравнение с печелившите години преди Brexit и пандемията.
В разцвета си сватбите са представлявали 40 % от общия бизнес.В някои отношения съдбата на замъка отразява съкращенията в "Имението Даунтън", който в сериала е представен като загубил редица служители през годините, особено след като Първата световна война изчерпва влиянието на английската аристокрация.
Но въпреки че сватбите са намалели, Карнарвън е оптимистично настроена по отношение на новите източници на приходи, като например джина с цена 35 паунда (42 долара) за бутилка, който според нея набира популярност в САЩ."Той е в началото си, в зародиш, но това е бизнес, който, използвайки нашата марка, може да генерира приходи, които да ни подкрепят, надявам се, вбъдеще", казва тя.