Пътната агенция щяла да ремонтира пътя през Кресненското дефиле, не строяла "Струма"

Пътната агенция щяла да ремонтира пътя през Кресненското дефиле, не строяла "Струма"

Пътната агенция щяла да ремонтира пътя през Кресненското дефиле, не строяла "Струма"
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) се подготвя да извърши ремонтни дейности на главния път Е-79 в района на Кресненското дефиле, за да се гарантира безопасната експлоатация на пътя. Това отговори пътната агенция на запитване на "Дневник" във връзка с предупрежденията на природозащитници, че се подготвя строителството на лот 3.2 от магистрала "Струма", който минава през дефилето, без да има необходимата Оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС).
От АПИ уточняват, че състоянието на част от съоръженията на Е-79 през дефилето е лошо и дори аварийно, което е предпоставка за сериозни катастрофи.
Във връзка със строителството на участъка от "Струма" в дефилето от пътната агенция припомнят, че през 2019 г. третото правителство на Бойко Борисов подаде в Европейската комисия проектно предложение за финансирането на лот 3.2. През октомври 2019 г. бяха получени забележките на Европейската комисия и заради недостатъчното време за отстраняването им през януари 2020 г. проектът е оттеглен.
"Строителството на този участък от автомагистрала "Струма" ще започне при стриктно съобразяване на всички коментари на Европейската комисия", уверяват от АПИ.
В отговор на въпрос на "Дневник", който беше инспириран от твърденията на природозащитниците, а именно, че магистралата в Кресненското дефиле ще се строи при изтекла ОВОС, пътната агенция припомня решението по екологичната оценка от октомври 2017 г., издадено от тогавашния министър на околната среда и водите Нено Димов. Съгласно това решение "Струма" трябваше да минава източно от Кресненското дефиле. Решението беше обжалвано, но през май 2018 г. Върховният административен съд (ВАС) го потвърди. Неговата 5-годишна валидност обаче изтече през октомври 2022 г.
От АПИ уверяват, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Дирекция национален строителен контрол (ДНСК) осъществявали постоянен контрол по спазването на законодателството при издаването на разрешенията за строеж, а съгласно законодателството за издаване на разрешение за строеж се изисква действащ ОВОС.
"В този смисъл е невъзможно допускане на строителство без наличие на валиден акт по екологичното законодателство", настояват от пътната агенция.
На 27 юли 2022 г. Европейската комисия изпрати писмо до тогавашното правителство с премиер Кирил Петков, с което поиска нова оценка по ОВОС и оценка за съвместимост с "Натура 2000" за лот 3.2 на АМ "Струма" през Кресненското дефиле, като в нея пълно и равностойно се оценяват отново всички смислени алтернативи извън дефилето и град Кресна, включително тунел под Кресненския пролом.
През ноември 2022 г. Върховният административен съд отмени две решения на бившия министър на околната среда и водите Борислав Сандов, с които бяха спрени процедури за извършване на оценки за съвместимост във връзка със строежа на "Струма". Ha 1 aвгycт 2022 г. Caндoв oтмeни вcичĸи пpeдишни пpoцeдypи пo ОВОС и на практика спря строежа на "Cтpyмa" пpeз Кресненското дeфилe.