Пари, кауза, свобода? Защо толкова много млади българи искат собствен бизнес

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Пари, кауза, свобода? Защо толкова много млади българи искат собствен бизнес

България е първа в Европейския съюз по процент на младите хора, които казват, че са започнали свой бизнес или предприемат стъпки, за да го направят. Най-често те са водени от желанието си да следват своята страст или интерес, а основна бариера е достъпът до достатъчно средства.
Това са част от изводите в проучване на Евробарометър, публикувано през март. В България то е проведено през октомври 2022 г. сред 1 021 души на възраст от 15 до 30 години.
Отговаря ли тази представа за младите български предприемачи на действителността? Какви са очакванията и представянето им като служители? Подготвени ли са изискванията за предприемаческа дейност в българската реалност? Какво ги мотивира сами да станат бизнесмени?
"Дневник" се свърза с българи с преки впечатления от качествата на прохождащите като служители и/или млади предприемачи и анализира данните от изследването, за да потърси отговор на тези въпроси. Един от тези отговори е, че общественият образ на това що е предприемач в България вече се е променил.
Пари, кауза, свобода? Защо толкова много млади българи искат собствен бизнес
Какъв да е бъдещият работодател?
Според Евробарометър за най-много българи (94%) при избора на потенциално работно място най-важно е компанията да бъде финансово стабилна.
Второ по важност е да предлага "добра заплата" (93%).
Следват отговорите компанията работодател да зачита баланса между личен и професионален живот и да подкрепя кариерното развитие (и двете по 90%).
За 81% от анкетираните най-важно е включването на служителите във взимането на решение. Същият процент поставят на първо място това компанията да има социални цели. Да има цели, конкретно свързани с околната среда, е важно за 74% от интервюираните.
Интересно е да се отбележи, че българите са първи в ЕС по процент на смятащите, че е "много важно" фирмата да има социални цели - 40 на сто.
Какво искат?
Попитани коя е най-важната за тях цел, която биха си поставили при създаването на свой бизнес, най-често българите (46%) заявяват, че това е да следват своята страст или интерес. Други популярни отговори са:
  • 30% - да създам своя собствена работа
  • 24% - да забогатея
  • 23% - да направя нещо положително за света
  • 30% - да реализирам на практика иновативни идеи
  • 23% - да създам работни места за други.
Самонаети или служители
Малко повече анкетирани (48%) предпочитат да са служители, отколкото самонаети (46%).
Младите българи, които предпочитат сами да са си ръботодател, най-често посочват като причина за това свободата да изберат работното си време и място (55%), независимостта на това "да си бъдеш сам шеф" (47%) и личното задоволство от превръщането на една идея в реалност (39%).
Тези, които предпочитат да са служители, дават най-често като аргумент редовния стабилен доход (44%), сигурността на работното място (42%), фиксираното работно време (26%), недостатъчно капитал/средства, за да преминат към статут на самонаети (24%).
Бариери
Попитани кое според тях спира младите хора да станат предприемачи, най-често българите казват, че това са недостатъчните капитал/ресурси (40%), свързаните финансови рискове (35%) и липсата на познания/образование/умения за започване и управление на бизнес (32%).
Подкрепа
В България е най-високият процент хора, които заявяват, че са започнали свой бизнес или предприемат стъпки, за да го направят (общо 37 на сто).
Бихте ли помислили да създадете собствен бизнес и да работите за себе си?
Евроберометър
Бихте ли помислили да създадете собствен бизнес и да работите за себе си?
На въпроса, ако трябваше да създадат собствен бизнес, какъв вид подкрепа би им била най-полезна, най-честият отговор е коучинг (процес, в който човек бива ръководен чрез стимули и предизвикателства да открие най-добрите си и силни страни, за да се реализира и израства в занимание с нещо, което му носи удовлетворение - бел.ред.) и наставничество от опитни предприемачи (30%).
Попитани откъде биха потърсили първоначалното финансиране:
  • 43% посочват от собствени спестявания
  • 38% биха прибегнали до банков кредит
  • 27% ще се основават на настоящата си заплата
  • 26% биха разчитали на семейство или приятели.
На въпроса къде биха потърсили обучение по предприемачество:
  • 37% от анкетираните българи дават отговор "създатели на съдържание онлайн ("ЮТюб", "Инстаграм", "ТикТок")
  • 31% - училище или университет
  • 29% - обучител или мрежа за предприемачество
Образът на българския предприемач се променя
Според Добромир Иванов, изпълнителен директор на българската предприемаческа асоциация BESCO, е трудно да се генерализира за нагласите на младите българи при излизането им на трудовия пазар.
"Една част вероятно имат твърде високи очаквания за заплащанията и нереалистични очаквания за реалните си умения. За съжаление образователната ни система все още е такава, че след като човек излезе от училище или от университета се налага по-успешните компании да имат собствени академии, с които доквалифицират или преквалифицират хората и реално да ги научат на това, което е трябвало да научат в университета или в училище, но не са го научили", коментира той пред "Дневник" по повод проучването.
По думите му младите хора нямат познания за това как да станат самонаети, но е хубаво да имат мечта и желание. Той подчертава, че в началото образоването и четенето са много ключови.
Проблем e, че много млади хора не разсъждават достатъчно какво по-точно искат да правят.
Той цитира проучване от преди около пет години, според което България последна в Европа по брой хора, които допускат някога през живота си да стартират бизнес (под 4%), но сега вижда тенденция, че се променя образът на бизнеса и предприемачеството.
Изтъква, че той и екипът му работят, за да се види, че "образът на бизнесмена с черния джип, бръсната глава, ланец и охрана е отминал и днешните предприемачи са нормални млади хора, които много са учили и са се трудили, имали са идеи, били са смели и са много успешни и на световния пазар, имат нормален живот, че това може да го има всеки българин, стига да е честен и да се труди". Това послание според него стига до все повече млади хора.
Попитан в коя област най-често са заинтересовани да създадат свой бизнес младите хора, Иванов посочва, че в София определено това са технологии, иновации, IT, програмиране.

Извън София вижда много повече хора, които имат повече идеи с по-конвенционални индустрии, например земеделие, ресторантьорство, хора, които са доста по-близо до решаване на реални проблеми в тяхната местна общност.
Той изтъква, че IT секторът дава свободата да можеш да правиш нещо, което променя света независимо от коя държава го правиш, "ако си добър, хората купуват това, което създаваш и това преборва бариерите, които преди ги имаше в обществото ни".
Пари, кауза, свобода? Защо толкова много млади българи искат собствен бизнес
Най-вероятно за началото на собствен бизнес според неговите наблюдения младите хора ползват личните си финанси.
В BESCO работят да се създаде механизъм за насърчаване на т.нар. ангелски инвестиции - "ангели" са по-успели инвеститори, които подкрепят съвсем началния етап на идеята. "Това се прави в България от 30-40 човека, които помагат на младите хора. Но това би трябвало да са стотици и дори хиляди хора, защото в България има много хора с възможности, които обаче по-скоро ще си купят трета къща и пета кола, отколкото да направят това нещо".
Според него в България има екосистема от предприемачи, които са научили много неща и отделят от времето си, за да говорят с младите предприемачи и да ги улеснят.
Има единични много добри инициативи за обучение и който е попаднал на училище с такива програми, има потенциал да научи доста неща в училище. Но това са единични усилия на конкретни организации, не е някакъв систематичен подход, допълва Иванов.
"Гонят дипломата"
Томчо Томов, директор на Националния център за оценка на компетенциите към Българската стопанска камара, коментира пред "Дневник", че младите хора не са добре запознати с пазара на труда и продължават дори и след завършване на висше образование в тях да съществуват някои предварителни представи, които не са много точни.
Според него не се взимат достатъчно информирани решения, а за пазара на труда няма адресирани към тях информационни източници, които да ги ориентират донякъде и за висшето образование.
Той изтъква, че няма специализиран източник, сайт, който да ги информира добре за пазара, но те и не си правят този труд, "гонят диплома първо, след това мислят". Проблемът е, че по време на обучението, не се мисли за професия, за професионални качества, а се мисли за диплома и след това за реализация.
Томчо Томов, БСК
bia-bg.com
Томчо Томов, БСК
Заплата, но и добра репутация
Той разказва за осъществен наскоро проект с профили на поколенията работници в България. Според изводите в него за това, от което се интересуват младите, когато подбират работа, на първо място стои възможността за по-високото заплащане.
"След като не познават пазара на труда и очакванията им не са реалистични. Не са реалистични от една страна спрямо конюнктурата на пазара на труда, и спрямо собствените им умения. Но държат най-много на подходящо възнаграждение", казва Томов.
Това обаче, което ги отличава от другите поколения, е, че те искат фирмата да е с добра репутация, да има корпоративна социална отговорност за тях.
Тази категория млади хора се ангажират много с обществени кампании и каузи, доброволчество и държат фирмата да има добра репутация, предпочитат с чуждестранно участие или по-голяма българска, наложила се фирма, отбелязва Томов.
След това, по думите му, стои въпросът за обучение, самоусъвършенстване вътре, не толкова за кариерно развитие, колкото за усъвършенстване в рамките на професията - учене на работното място, възможности за специализация.
После идва и въпросът за технологиите, които се използват във фирмата. Според анализа младите хора предпочитат среда с нови съвременни технологии, в която се мисли иновативно.
След това търсят предизвикателства, да не е рутинна строго ограничена монотонна работа, да има предизвикателства, промени пред тях, отбелязва Томов, като допълва и още едно условие - търсят фирма, в която да имат възможност да общуват, да има техни връстници.
По думите му най-общо има две причини хората да създават бизнес:
  • желание и идеи
  • по необходимост, включително и принуда от ситуацията, реакция да се оцелее по този начин.
Прави хубаво впечатление, според него, че повече са младите, които са движени от идеи, но те са в определени сектори: IT, изкуствен интелект, биотехнологии, в по-авангардни, по-високотехнологични области на бизнеса.
Стремят се да реализират висок доход, но не са движени от някакви мистични представи за свръхпари, въпреки че много добре пробиват.
Но, подчертава Томов, едно е да имаш намерение, друго е да предприемеш действия и да го направиш.
Сблъсквайки се с реалността, с хиляди ограничения, огромна част от младите хора се отказват.
В кои държави младите искат свой бизнес?
Според Томов там, където обществата са богати и има високи доходи от наемен труд, около една трета мислят за бизнес. Там, където няма много възможности, няма високи доходи от наемен труд, по-голямата част (Румъния, Полша например) мислят за собствен бизнес.
Това е едната тенденция - младите смятат, че ще намерят алтернатива на началници, ниско заплащане, на ограничаващи свободата им условия за работа, в бизнеса, но не знаят достатъчно добре колко много усилия трябва да положат и с какви пречки ще се сблъскат, казва той.
Другият феномен е закъснялата зрялост при младите, изтъква Томов. Става дума за това, че младите отлагат и семейните задължения, поемането на отговорност за своя живот, за живота на другите, като цяло.
Според него големият проблем е, че няма практическо обучение, то е изцяло теоретично в системата на образованието и младите живеят откъснати от реалната практика.
На въпрос в коя област най-често са заинтересовани да създадат свой бизнес младите хора, Томов посочва информационните технологии, но и социалните услуги, сферата на изкуствения интелект, биотехнологиите донякъде, комуникациите, където при инфлуенсърите се наблюдава голям бум.
Пари, кауза, свобода? Защо толкова много млади българи искат собствен бизнес
България - добро място за започване на бизнес
Ивайло Симов, управляващ партньор в българския фонд за рискови инвестиции Eleven Ventures, изтъква пред "Дневник", че що се отнася до това да станат самостоятелно заети лица или да създадат компания, много млади българи може да намират за предизвикателно да се ориентират в сложните законови и регулаторни изисквания и да се нуждаят от подкрепа и насоки.
"Според нас, младите хора днес търсят повече от просто добро заплащане, когато обмислят потенциални работодатели. Те търсят компании, които са в съответствие с техните ценности, предоставят възможности за растеж и поемане на повече отговорност, както и предлагат подходяща работна среда и положителна работна култура", посочва Симов.
Той също подчертава, че все по-важен става здравословният баланс между професионалния и личния живот, както и свободата на избор.
Все по-често младите хора търсят работодатели, които предлагат гъвкави условия на работа.
"Като такива "гъвкави условия" се разбират, например, възможности за дистанционна работа или график да си избираш кога да работиш. Дали това се харесва на всички работодатели е друг въпрос, но изискванията на младите хора са такива", допълва Симов.
По думите му най-честата причина за стартирането на собствен бизнес е разрешаването на проблем, с който самите предприемачи са се сблъсквали. Това идва в комбинация със следването на лична страст или интерес и активизиране на силните качества и умения.
Оказването на положително въздействие е също голяма мотивация - много млади предприемачи са мотивирани от желанието да повлияят позитивно на обществото или да допринесат за кауза, с която се идентифицират.
Според него България е добро място за стартиране на бизнес, с една от най-добрите стартъп екосистеми в региона и възможности, както за финансова подкрепа, така и за обмяна на опит.
"Факт е, че има нарастващ интерес сред младите хора в България да започнат собствен бизнес. Един фактор, който стимулира тази тенденция, е променящият се характер на работата, като много млади хора търсят по-голяма гъвкавост и контрол върху кариерата си", коментира Симов.
Друг фактор, по думите му, е нарастващата наличност на ресурси и подкрепа за предприемачите, като акселератори, инкубатори, фондове за рисков капитал и различни програми за финансиране.
Той също казва, че при тях като инвеститори, най-често идват предприемачи разработващи технологични продукти. Една от причините за това е, че този сектор предлага потенциал за висок растеж и рентабилност, а в същото време изисква по-малко първоначални инвестиции от традиционните бизнеси.
"Положителното е, че иновации се случват и в по-традиционни сектори като здравеопазване и хранителната индустрия, които ние следим с интерес", допълва той.
Според него първоначалното финансиране често е от решаващо значение за предприемачите, които тепърва започват реализацията на своите идеи. Освен от приятелите и семейството, в България в момента вече има по-голямо разнообразие от начален капитал.
Все още има да се извърви дълъг път по отношение на предоставянето на цялостно и ефективно обучение по предприемачество на всички нива на образователната система, смята Симов.
На университетско ниво в България има няколко институции, които предлагат курсове и програми по предприемачество.
Въпреки това, на ниво средно училище подобно обучение все още не е широко достъпно в България. Има някои успешни инициативи в училищата, но със сигурност не са достатъчно.