"Артохолик": Николай Неделчев и колекционирането на съвременно изкуство

"Аз съм артохолик. Това е компулсивно-обсесивно състояние на духа, което не може да се лекува."
Така представя себе си Николай Неделчев - бизнесмен и колекционер на съвременно изкуство. Той беше един от лекторите на организирания от Теодора Константинова и Радослав Механджийски WIDE ART Forum*, който се проведе през март в "Топлоцентрала".
От малък Неделчев е заобиколен от изкуство, негов баща е скулпторът Трифон Неделчев. Въпреки това в детските си години той не е имал интерес и не е предполагал, че ще се занимава с неговото колекциониране.
Подаръкът за една сватба - начало на колекционирането
Интересът му се заражда през 90-те години, когато посещава една изложба в Пловдив. Вижда големите многоцветни графики на Кольо Карамфилов от серията "Воден дух" и остава силно впечатлен.
"След няколко месеца трябваше с колегите да ходим на сватба в Пловдив. Имаше някакви идеи за подаръци - тенджери, бохемски кристал и всякакви такива битови неща, които биха могли да бъдат полезни на младото семейство. Аз обаче предложих да подарим картина и за моя изненада моите колеги харесаха идеята. Говорих с баща ми, той от своя страна говори с Кольо Карамфилов да купим една работа от него", разказа Николай Неделчев на форума.

Кольо Карамфилов се обажда от небето с ретроспективна изложба
Оказва се обаче, че Кольо Карамфилов вече не притежава тази серия и предлага работата "Пастир". Неделчев я купува, но толкова му харесва, че решава да я остави за себе си, а за сватбата дава две картини от своя апартамент - едно масло и един акварел. Неговите приятели са се зарадвали, че ще подарят по-голям подарък.
През 2008 г. Николай Неделчев се запознава с Кольо Карамфилов и му разказва колко впечатлен е бил от "Воден дух". Художникът е шокиран, че някой помни серия отпреди 15-16 години. Сприятеляват се, започват да пият бири, Карамфилов го кани в неговото ателие и на всяка негова изложба, от която Неделчев всеки път си тръгва с 2-3 картини.
"В рамките на няколко месеца се оказах с около 15 работи масло на Кольо и сигурно още толкова графики. В един момент аз осъзнах, че имам една миниколекция, което се беше случило, без да го искам, а просто защото харесвам Кольо като артист и човек. Изведнъж, без да го очаквам, това промени цялата ми настройка и започнах да се усещам като колекционер." |

Класическо изкуство vs. съвременно изкуство
Колекционирането на изкуство датира от много векове. Още фараоните в Египет са събирали предмети на изкуството, които да ги съпровождат в отвъдния свят. Колекционирането е познато също в древен Рим и Гърция, където предметите са били символ на изискан вкус. През Ренесанса пък сред най-известните колекционери е фамилията на Медичите, за които притежаването на определени предмети е било символ на богатство и статус.
Хората обикновено стават колекционери по няколко причини. Освен признак на социален статус и престиж изкуството е също така себеизразяване - човек е това, което яде, но и това, което колекционира.

Когато артисти от цял свят правят съвременно изкуство в България
Кое обаче е различното в това да колекционираш класическо и съвременно изкуство? "За разлика от класическото изкуство, съвременното е по-свежо, новаторско и експериментаторско", разказва Николай Неделчев.
Следващото нещо е филантропията. Средствата от купуването на картини на стари майстори обикновено отиват при техните наследници или в галериите, които разполагат със съответните картини. При съвременните автори това е различно.
"Когато човек купува съвременно изкуство, той помага на един млад автор и му гласува доверие. Той стимулира и цяла екосистема, защото купуването обикновено става през галерия, която от своя страна има куратори. Освен това всеки колекционер се надява да открие следващата голяма звезда и съответно да получи аплодисментите за прозорливостта и вкуса си." |
Разказва, че колекционерите разчитат и на печалба, но в България засега това е трудно. Ако все пак уцели млад автор, който стана европейски или световен, това би могло да има финансово изражение за колекционера.

Какво е необходимо, за да бъдеш колекционер на съвременно изкуство?
Най-важното според Николай Неделчев е да притежаваш страст, което важи и за всяка друга дейност. Също така не трябва да се страхуваш да поемаш рискове, защото, когато колекционираш съвременно изкуство, купуваш млади автори, които нямат дълга история зад гърба си.
Другото важно нещо е да имаш добро око, което според Николай Неделчев се придобива, когато човек ходи на изложби и разговаря с хората от общността - изкуствоведи, галеристи, куратори, художници.
Не по-важни са средствата, но колекционерът не ги поставя на първо място, тъй като много от младите автори могат да бъдат придобити на достъпни цени.
Сред мотивациите му да събира съвременно изкуство са провокацията и експериментаторството на новите неща, защото именно те променят и придвижват границите напред.
Да бъдеш колекционер на съвременно изкуство е като да караш сърф - би трябвало да си на гребена на вълната на това, което се случва със света. Изкуството е начин да се разбере света, колекционирането е начин да се създаде по-дълбока връзка с него. Колекционирането на съвременно изкуство е като колекциониране на преживявания - разширява хоризонтите и обогатява живота.

Николай Неделчев, колекционер: Зад фалшификатите в изкуството в България има престъпна екосистема
Традиционното колекциониране vs. новите технологии
Новите технологии напредват все повече и навлизат в много сфери от човешкия живот. Все по-усиленото говорене за ChatGPT и метавселената, а NFT-тата предлагат нов поглед към колекционирането. Неделчев не е безразличен към новите технологии, но въпреки това определя бъдещето на традиционното колекциониране в тази ера като "светло".
"Да имаш дом в метавселената и да водиш социален живот там е интересно, но това, което истински вълнува хората според мен, е качеството и удобството на истинския дом, социалните контакти с реалните хора." |

Как български артист реши да направи графичен роман с помощта на NFT
Според Николай Неделчев хората имат изконна човешка потребност да притежават физически произведения на изкуството и да им се наслаждават по стените на домовете си, в депата си или в галериите. А самите колекционери имат нужда от реално общуване - с художници, куратори, галеристи и с други колекционери, а това предимно се случва на физически места - арт панаири и галерии, а не в мрежата.
По думите на колекционера, въпреки че NFT предлагат нови възможности за автентикация и автоматично отчисляване на авторски права на художниците при бъдещи продажби на NFT, на този етап художествените качества на тези произведения са доста далеч от тези на добрите образци на съвременно изкуство. Според него колекционирането на NFT има своето място в колекционерската практика, но то не може да измести традиционното колекциониране, поне на този етап.

Как се създава нова публика за съвременното изкуство

* WIDE ART е най-новият проект на образователната платформа за съвременно изкуство и култура Art & Culture Today със създатели изкуствоведите Теодора Константинова и Радослав Механджийски. С мисията да създава лекционни събития от нов тип и да приобщава публики от различни сфери към света на съвременното изкуство и култура Art & Culture Today разгръща досегашната си шестгодишна дейност към един по-мащабен формат еднодневно събитие с мултидисцплинарен характер, казват създателите й.