Румен Радев се зае да решава проблема с лифтовете на Витоша

Румен Радев се зае да решава проблема с лифтовете на Витоша

Румен Радев се зае да решава проблема с лифтовете на Витоша
Пресцентър Президентство
"Витоша по-скоро се превръща в един музей на затворени, ръждясали лифтове и съоръжения". Това каза държавният глава Румен Радев, цитиран от Би Ти Ви, на работна среща за перспективите пред развитието на масовия спорт, както и летния и зимния туризъм в планината.
Държавният глава, който няма правомощия да реши казуса, свика среща, сред участниците в която бяха столичният кмет, министрите на околната среда и спорта, представители на фирмата собственик на ски съоръженията в планината и др. Той препоръча да се направи експертна среща на инвеститора с представители на кабинета, както и с всички, които имат отношение, за да се направи план за справяне с проблема.
"Този проблем се превръща все повече в символ на безхаберие и безсилие. Не искам да търсим виновни, а причини и решения, като почнем от нормативни промени", отбеляза Радев, цитиран от БТА.
Въпросът дали подмяната на съоръженията изисква промени в Плана за управление на природния парк "Витоша" и смяна на предназначението на земята предизвиква спорове от няколко години. Според общината и "Витоша ски" те са условие за обновяването на съоръженията, докато експерти от държавната администрация и природозащитници смятат, че това може да стане и в рамките на сегашната уредба.
През декември 2007 г. общината продаде общинското дружество "Въжени линии" ЕАД на "Витоша ски". Тогава фирмата получи три лифта на Витоша - "Алеко", "Драгалевци" и "Княжево", за 8.3 млн. лв и покриване на над 350 хил. лв. дългове.
От общо 12 съоръжения на Витоша в момента работят 3, информира сайтът на собственика на съоръженията "Витоша ски". Това са кабинковият лифт от кв. "Симеоново", седалковият "Лалето 1" и влекът "Меча поляна". Влековете "Помагалски" и "Котвичката" под Черни връх са затворени заради липса на сняг. През сезона работеха двата влека на Ветровала. Седалковият "Романски" не работи, както и "Алеко", а "Заека" е повреден от 2010 г. и още не е поправен. Повечето от изброените съоръжения се стопанисват също от "Витоша ски", а "Заека" е собственост на Министерството на спорта.
На срещата се обсъждало и решение на проблема с неработещия от години Княжевски лифт, както и с Драгалевския, който спря работа през 2017 г. и продължава да е затворен, въпреки анонса от миналата година за възстановяването му. Частното дружество "Витоша ски", което ги стопанисва, настоява те да бъдат изградени наново, а не ремонтирани, тъй като съоръженията са над 70-годишни.
Нужни ли са законови промени
На срещата столичният кмет Йорданка Фандъкова също поиска законови промени и нов план за управление на парк "Витоша", за да се стигне до обновяване на съоръженията. "Настоящият план на Природен парк "Витоша" допуска само подмяна на съществуващите лифтове. Подмяната на стълбовете се води ново строителство, което е забранено. За да стане възможен ремонтът, са нужни законови и административни промени", заяви тя, цитирана от БТА.
Сходна теза изказа и Петър Петров, юрисконсулт на инвеститора "Витоша ски", по думите на когото желанието на инвеститора от самото начало било подмени съоръженията, но заради въведени преди 12 години ограничения в Закона за горите това е невъзможно. "Самият закон забрани на частни лица право на строеж на тази територия", е посочил Петров, цитиран от БТА.
Според агенцията действащият министър на околната среда Росица Карамфилова също е казала, че е необходима промяна на действащия план за управление на природния парк и изменение на Закона за горите.
Темата за последно беше активно дискутирана в началото на 2021 г., когато сдружението "Витошките ски и сноуборд училища" настоя да се направи промяна в Плана за управление на природния парк "Витоша", за да може собственикът на лифтовете и влековете да ги обнови. Сдружението внесе искане до тогавашния министър на околната среда и водите Емил Димитров да започне процедура за промяна в един от режимите - №144, на плана, който спъвал възможността за обновяване на съоръженията.
Мотивът беше, че Планът за управление на парк "Витоша", приет от Министерския съвет през 2005 г., не позволява изграждането на нови, по-големи от сегашните фундаменти на носещите стълбове на въжените линии и по този начин не е унисон със Закона за горите, който давал повече възможности за извършване на подмяна на съоръженията. От сдружението поискаха забранителният режим да бъде променен и да се допусне промяна на предназначението на земите и горите от горския фонд и строителството в тях, когато става дума за извършване на реконструкция на съществуващите лифтове и влекове.
На среща, инициирана от Йорданка Фандъкова няколко дни по-късно, обаче тогавашните министри на околната среда Емил Димитров, на земеделието и горите Десислава Танева и изпълнителният директор на агенцията по горите Мирослав Маринов заявиха, че планът за управление не поставя пречки пред подмяна на старите лифтове в планината.
Тогава Тома Белев, дългогодишен директор на администрацията на парк "Витоша" и в онзи момент общинският съветник от "Демократична България", заяви, че подмяна на съществуващите трасета може да се направи и това е регламентирано в настоящия план за управление. Възможно е дори да се поставят постаментите на други места в рамките на съществуващото трасе, но в този случай "Витоша ски" ще трябва да заплатят такси за сервитут и право на строеж, уточни той.