Съдът окончателно потвърди присъдите на двама машинисти от дерайлиралия влак в Хитрино

Съдът окончателно потвърди присъдите на двама машинисти от дерайлиралия влак в Хитрино

Според заключенията на разследващите и експертизите причина за катастрофата е движението на влака с висока скорост.
Според заключенията на разследващите и експертизите причина за катастрофата е движението на влака с висока скорост.
Върховният касационен съд сложи окончателно финал на делото за влаковата катастрофа в Хитрино от 2016 г., като потвърди две осъдителни присъди - 15 г. затвор за машиниста на влака Димитър Михнев и 10 г. лишаване от свобода за помощника му Радослав Петков, съобщи Би Ти Ви. Двамата са лишени и от право да упражняват професията си съответно за срок от 17 и 12 г.
Според съда двамата машинисти по непредпазливост са причинили смъртта на 7 души и са ранили още 10. Решението на съда е окончателно и не може да бъде обжалвано.
На 10 декември 2016 г. рано сутринта на гарата, която се намира в самия център на шуменското Хитрино, дерайлира влакова композиция с цистерни пропан-бутан и пропилен. Една от цистерните при преобръщането се е пробила, последвало е изтичане на газ и мощен взрив, при който десетки къщи и улици в района на катастрофата бяха напълно унищожени.
Взривът след дерайлирането на влаковата композиция разруши къщи и улици в центъра на Хитрино.
Взривът след дерайлирането на влаковата композиция разруши къщи и улици в центъра на Хитрино.
Прокуратурата установи, че при наредено влизане в гара Хитрино локомотивният машинист Димитър Михнев не е изпълнил указанията на сигнала на предупредителния семафор. При навлизане в гарата той управлявал влаковата композиция със 78 км/ч и не намалил скоростта до 40 км/ч, каквото е ограничението.
От своя страна вторият локомотивен машинист Радослав Петков не предприел действия за незабавно спиране на влака, след като виждал, че Михнев не управлява безопасно машината.
Техническата експертиза установи, че влаковата композиция се е движела с два пъти по-висока скорост от разрешената при навлизане в гара Хитрино. Освен от експертизата това е установено и от показанията на служители на гарата.
Разследващите не успяха да свържат инцидента с проблеми в релсовия път или с грешка на служителите на гарата. Според обвинението и последвалите присъди, произшествието не е предизвикано от повреди в жп инфраструктура, не се дължи на повреди в осигурителната техника и не е предизвикано от техническа неизправност на подвижния състав. Според заключенията, причина за катастрофата е движението на влака с висока скорост.
Жителите на село Хитрино бяха евакуирани за 11 дни, докато траеше акцията по извеждането на обърналите се цистерни.
Правителствета пресслужба
Жителите на село Хитрино бяха евакуирани за 11 дни, докато траеше акцията по извеждането на обърналите се цистерни.
Според доказателствата от разследването високата скорост на композицията е станала причина за изместването на железния път между две стрелки, а последвалият взрив на цистерните на влака е предизвикан от дерайлирането на част от композицията. При удара кука от теглича на една от платформите разхерметизира цистерна с гориво. Образувалият се газов облак се е взривил най-вероятно от искра.
Жителите на село Хитрино бяха евакуирани за 11 дни, докато траеше акцията по извеждането на обърналите се цистерни. След трагедията в Хитрино беше обявено бедствено положение, а в цялата страна 12 декември 2016 г. беше ден на национален траур за жертвите от трагедията.