Рибарски кораб заседна на входа на неизползваемото пристанище "Карантината" във Варна (видео)

Риболовен кораб заседна тази сутрин на входа на рибарското пристанище "Карантината" във варненския квартал "Аспарухово". След като е направил опит да влезе в пристанището, корабът е застанал напречно на входа без възможност за повече маневри (видео в края на текста). За това съобщи специализираното онлайн издание Maritime.bg. Пред "Дневник" собственикът му обясни, че до инцидента се е стигнало, тъй като при проектирането на пристанището са били заложени грешни дълбочини - проблем, който сега няма как да бъде решен.
Пристанището беше построено с 14 млн. лв. (без ДДС), по-голямата част от които европейско финансиране. Въпреки че беше открито в края на 2020 г. и до този момент то не е заработило. Една от причините за това беше лошото му проектиране, заради което само година по-късно входът му беше блокиран от пясъчни наноси. По тази причина преди месец местната администрация във Варна възложи обществена поръчка за разчистване на пясъчните наноси, без да е ясно какъв и колко дълготраен ще е ефектът от това.

Заради бързане да усвои евросредства Варна е построила неизползваемо рибарско пристанище
Проектът за строителството на рибарското пристанище "Карантината" беше един от най-очевидните и скъпи провали на варненския кмет Иван Портних. По тази причина, според неофициална информация на "Дневник" днес там е трябвало да бъде заснет предварително договорен репортаж от екип на един от големите национални телевизионни канали. Той е трябвало да бъде излъчен в края на седмицата като илюстрация на това, че с пристанището вече всичко е наред и то работи нормално.
Заснемането на репортажа по всяка вероятност е било поръчано в отговор на протест, организиран миналия петък от морския и риболовен бранш във Варна. Причините за недоволството на собствениците на риболовни кораби бе свързано с "нежеланието и неспособността на Община Варна, Министерството на земеделието и Министерството на транспорта и съобщенията да намерят решение и да осигурят законно ползване на рибарски пристанища и лодкостоянки в област Варна".

"Дневник" разговаря със собственика на заседналия днес кораб "Барбун" Емил Милев. Според него рибарите вече две години чакат решение на проблема с това, че трябва да преместят плавателните си съдове от старото пристанище, за да може то да бъде ремонтирано. "Днес направихме опит, но явно няма да се получи, каза той. Лошото е, че явно има грешка при проектирането на "Карантината". Миналата седмица там беше направено удълбочаване, което трябваше да върне заложените дълбочини от 2.5 м. Явно е обаче, че планът някъде е сгрешен, тъй като заложената дълбочина не отговаря на изискванията за рибарски кораби. Това не са лодки за туризъм с винтове от по 300 мм. Нашите винтове са 1.2 - 1.4 м. На нас ни трябват т.нар. трални усилия и корабите ни газят повече. Опитаха се да ни помогнат и от областна администрация и от "Паркинги и синя зона", но не се получават нещата", каза още Емил Милев. |

Фотогалерия: Пясъкът превзема рибарското пристанище "Карантината" във Варна
Според Милев е напълно възможно само седмица след края на работата по удълбочаване на пристанищното дъно, дълбочината му да е отново по-малка от необходимото.
Имаше отлив, времето беше северно и това може да е изиграло лоша шега, обясни той. По проект е заложено в пристанището да влизат 24 метрови кораби. Един такъв плавателен съд гази 2 м-2.5 м. А от години се знае, че дълбочината трябва да е 7 фута под кила - поне два метра. Хайде, в нашия случай може да е метър - метър и половина. Но няма как корабът да гази 2.5 м, а пристанището да е 2.2 м". |
(Позицията на Община Варна за случилото се, изпратена до медиите в късния следобед - в края на текста)
Разследване на "Дневник" от края на март т.г. показа причината за затлачването с пясък на новото рибарско пристанище "Карантината" във Варна само година след откриването му - бързане при проектирането и недостатъчно финансиране на проучвателните дейности преди това.

Варна разшири "виртуално" рибарско пристанище с еврофинансиране
Фактът, че пясъчните наноси ще затворят входа на портала, е станал очевиден още в процеса на строителството му, но въпреки това то е било изпълнено, без да се направят корекции. Това показа съдържанието на кореспонденция, разменена между ръководителя на проекта за изграждане на пристанището Милен Мънев, проф. Румен Кишев, ръководител на Центъра по хидро- и аеродинамика във Варна (структура на БАН), и проф. Снежана Мончева, директор на Института по океанология при академията. Двете институции са били преки изпълнители на проектирането, възложено от Община Варна.

С неясен бюджет Варна ще опита да спаси неизползваемото пристанище "Карантината"
Рибарското пристанище "Карантината" обаче има и друг проблем. Въпреки че в проекта за изграждането му бяха заложени 116 места, за които беше осигурено европейско финансиране, парите стигнаха за въвеждане в експлоатация на едва 42 места. По тази причина в края на м.г. местната администрация подписа договор с дружеството "Хидроремонт" за възлагане на обществена поръчка на стойност 362 хил. лв. без ДДС.
След нейното изпълнение рибарското пристанище "Карантината" трябва най-сетне да може да получи Удостоверение за експлоатационна годност, без което не би могло да функционира.
Община Варна: На кораб "Барбун" е отказано да влезе в рибарско пристанище "Карантината"В пристанище "Карантината" в Аспарухово могат да влизат кораби с газене до 1,5 м. Затова на рибарския кораб "Барбун" още вчера е отказан достъп, тъй като плавателният съд гази над 2,10 м., обясни Младен Иванов, представител на оператора на порта. Днес на своя отговорност кораб "Барбун" е влязъл в пристанището и е заседнал в акваторията му. Плавателният съд е изтеглен от друг рибарски кораб. На 18 април дейностите по възстановяване на проектните дълбочини на пристанище "Карантината" са приключени. Извършен е т. нар. промер - тоест замерване на дълбочините на акваторията, които отговарят на проекта. В момента се извършват дейности по дооборудване на пристанището за получаване на удостоверение за експлоатационна годност от "Морска администрация" за пълен капацитет - приемане на 116 плавателни съда. От юни 2021 година на пристанището има 42 плавателни съда, които са наематели с подписани договори. |