"Пластично деформирани" връзки: външната политика на Турция след изборите

"Пластично деформирани" връзки: външната политика на Турция след изборите

Плакат с основния противник на Ердоган за президентския пост, Кемал Кълъчдароглу, и кмета на Истанбул Екрем Имамоглу.
Reuters
Плакат с основния противник на Ердоган за президентския пост, Кемал Кълъчдароглу, и кмета на Истанбул Екрем Имамоглу.
Дългодишни враждебни отношения към Европа (дори сега да се променят), отдалечаване от Съединените щати, внимателен баланс в Украйна, все по-активна политика в Африка и съседство. Столици в различни точки на света чакат да видят дали Реджеп Тайип Ердоган ще остане на власт, за да знаят как ще ги засегнат най-важните избори тази година.
Каквото и да се реши в урните обаче, за света Турция няма да се промени из основи: интересите, движили я в последните години, няма да изчезнат.
"Дневник" разговаря с представители на двете водещи опозиционни партии, Юнал Чевикьоз, външнополитическият съветник на Кълъчдароглу (Републиканската народна партия), и Емир Гюрбюз, член на изпълнителния съвет на Добрата партия на Мерал Акшенер, както и с експерти, в Анкара и Истанбул.
Макар Чевикьоз да бе посочен от редица събеседници на "Дневник" като възможен избор за следващ външен министър, силен резултат на Добрата партия със сигурност ще повиши тежестта ѝ във вземането на решения.
А между политиките на двете, макар да ги свързват обща програма и разбирането за ползите от някои сегашни действия на Ердоган, има известни нюанси.
"Голямата стратегия"
Балансът е заложен дълбоко в турската история и география. Отслабването на Османската империя през 18 и 19 в. ѝ носи осъзнаването, че "за да оцелее, трябва да се озападни, но и че за да защити интересите си, трябва да балансира силите една срещу друга", казва Юнлюхисарджъклъ, който управлява турския офис на американската организация German Marshall Fund. Това, в комбинация с ценното ѝ географско положение и съзнанието за суверенитет, са части от "голямата стратегия" на Турция.
Тя няма да се промени. Анкара ще има трайни интереси в Кипър, в Кавказ, в Близкия изток. Тъкмо партията на Кълъчдароглу нахлува в Кипър през 1974 г. През 2003 г. искането на САЩ да ползва турска територия за още един фронт за инвазията в Ирак не е прието не заради еднолично решение на управляващата и тогава Партия на справедливостта и развитието (ПСР), а заради недостатъчна подкрепа в парламента на фона на остра съпротива в турското общество. Опозицията подкрепи някои от острите антиевропейски послания на Ердоган в последните години и сама инициира други: Кълъчдароглу поиска затваряне на американски бази, ако САЩ продължат да подкрепят сирийски кюрдски бойци, през 2018 г.
И РНП, и Добрата партия следват традицията да стоят зад някои от по-твърдите - или просто нехаресващи се на Запада - външнополитически послания.
"Партията ни в голяма степен подкрепя външната политика на Ердоган", казва Гюрбюз. "Военните действия и някои международни споразумения (...) Не и частта с руските ракети С-400 и други аспекти на (отношенията с Москва - бел. ред.)."
Разликата между Ердоган и опозицията: Ердоган насочи вниманието към ислямската идентичност на Турция. "Цялата му външна политика е базирана на антизападна реторика - по културни причини, за да постави Турция по-близо до исклямския свят. Да се възприема повече като лидер на Глобалния юг", каза Зия Йониш, професор по международни отношения в университета "Коч" в Истанбул. "Това не означава пълно изтегляне от Запада", но увеличава дистанцията между Турция и Запада по отношение на ценностите.
Вижда вота като избор между Турция като глобален играч или ориентиран навътре, по.маргинален. Махалото би се наклонило повече на изток, както и става в последните десет години - по-близки отношения с Русия и Китай." То обаче няма да се завърти напълно към Запада.
Ето и няколко примера.
Европейският съюз
Турция чука на европейската врата вече 60 години, включително чрез различни споразумения с някогашната Европейска икономическа общност. Преговорите са в застой след години на конфронтация, заложена от някога смятания за радетел на евроинтеграцията Ердоган. Турската публика често харесваше това; опозицията понякога пригласяше.
Опозицията обещава нов тон в дипломацията, но вижда и интерес в конкретни стъпки между Анкара и Брюксел. Времето на изнудване и шантаж от страна на Турция към ЕС приключи, каза Чевикьоз за "Дневник" (това, изглежда, разбират и управляващите: те също опитват да сменят тона към Европа и дори към Гърция в последните месеци).
В замяна Анкара ще има някои очаквания.
Първата работа на Кемал Кълъчдароглу ще бъде "да почука на вратата на Брюксел", посочва Аслъ Айдънташбаш, гост-изследовател в "Брукингс", на брифинг с представители на различни медии, сред които и "Дневник", ще бъде "да почука на вратата на Брюксел". Важен сигнал тя вижда в хипотезата, че Турция може да поиска отваряне на преговорна глава като тази за върховенството на закона.
Reuters
Първата работа на Кемал Кълъчдароглу ще бъде "да почука на вратата на Брюксел", посочва Аслъ Айдънташбаш, гост-изследовател в "Брукингс", на брифинг с представители на различни медии, сред които и "Дневник", ще бъде "да почука на вратата на Брюксел". Важен сигнал тя вижда в хипотезата, че Турция може да поиска отваряне на преговорна глава като тази за върховенството на закона.
Визова либерализация. Турция не е изпълнила 5 от 72 критерия, към които опозицията обещава да премине бързо: за няколко месеца според публични коментари на Кълъчдароглу, може би повече - според Чевикьоз.
Мигрантите. В програмата се говори за "преразглеждане" на сделката от 18 март 2016 г., съгласно която Турция спира мигранти, които опитват да пресекат, и приема обратно сирийци, а получава 6 млрд. евро за грижата за последните, и ангажимент за напредък по либерализацията и модернизирането на митническия съюз, както и по самия преговорен процес.
"Сега е очевидно, че от 2019 г. тази сделка не функционира взаимно в полза нито на Турция, нито на Европейския съюз", заяви Чевикьоз. "Не подкрепяме това споразумение", каза Емир Гюрбюз. "Излиза много евтино: само 6 млрд. долара, за да се държат границите затворени и да се гледат всички тези бежанци".
Митническият съюз. Турция ще настоява за модернизирането на съюза (каквото иска и сегашната власт) с увеличаване на категориите стоки и услуги. Това е нещо, което искат и бизнесът в страната, и европейски компании: ще отвори така нужните икономически възможности.
Нов имидж. С икономическата глътка въздух е свързана и заявката за вътрешнополитически реформи. Така разбирането на ЕС за Турция ще се промени, а "може и да тласне ЕС към повече преки инвестиции", смята Чевикьоз. Европейският съюз със сигурност ще приветства и освобождаване на политици и други известни личности като Селахатин Демирташ и Осман Кавала, каквото може да бъде очаквано.
Трябва да започнем с демократизацията и промените във вътрешната политика в тази страна. Вече няма правова държава. Вече няма разделение на властите. Няма повече демократични права и свободи. Ако всичко това бъде възстановено и ако Турция се върне на пътя на демократизацията, със свободата на медиите, със свободата на изразяване, ще се промени и представата за Турция в Европейския съюз.
Според Зия Йониш "ще има значителен демократичен обрат към Европа. Пренасочване към Запада... но не бива да очакваме да е драматично." Няма обаче и да е безусловно:
Демократични промени ще съживят отношенията с Европа и със западните съюзи. Но процесът ще зависи и от сигналите, които идват от самата Европа. Процесът е двупосочен.
Топката ще е в Европа и по други теми: разширяването. Турция ще гледа внимателно как се води разговорът за Украйна, Молдова и Западните Балкани. Ако няма раздвижване и за Турция, това "ще ни донесе още едно разочарование", казва Йониш.
Дали обаче ЕС е готов за това съживяване?. "Не виждам Европа, подготвена да започне разговор за бъдещето на отношенията", каза на брифинг за европейски журналисти Аслъ Айдънташбаш, гост изследовател в "Брукингс".
Между САЩ, Русия и Китай
В опозицията недвусмислено подкрепят присъединяването на Швеция към НАТО. Консенсус има и за нуждата от по-добри отношения със САЩ. Като "абсолютна грешка" (по думите на Емир Гюрбюз) се отчита покупката на руските ракетни комплекси С-400, която доведе до изключването на Турция от програмата за изтребителите F-35: тя бе и купувач на самолети, и производител на компоненти.
Турция стана толкова уязвима към Русия, че никое правителство не може да си позволи да е враждебно към Русия в момента... В правителство или опозиция, трябва да очакваме приемственост.
Колко далеч може да стигне обаче разведряването със САЩ? В турското общество има силни антиамерикански настроения, които само се задълбочиха около инвазията в Ирак през 2003 г., но и около подкрепата за сирийските кюрдски бойци, смятани в Анкара за разклонение на Кюрдската работническа партия (ПКК). И естеството на отношенията с Вашингтон се промени след края на Студената война.
С-400 беше противно на обещанията ни. Подписахме споразумение за раздялата със съветско оборудване. Трябват ни обаче и самолети F-35, които платихме, а заради ракетите останахме без тях. Повече ни трябват самолети, отколкото ракети.
"Ако трябва да опиша отношенията между САЩ и Турция, би било като пластична деформация", казва Арда Мевлютоглу, заместник-генерален мениджър в консултантската компания в авиокосмическия сектор FEV. Мевлютоглу, космически инженер по образование, използва термина за трайната промяна на форма на обектите, за разлика от временната (еластична), при която обектът просто е под натиск. Променен за него е и начинът, по който Западът гледа на Турция: вече не като на стратегически партньор в региона, а като на тактически по конкретни въпроси.
Преминахме точка, от която няма връщане назад. Отказът от С-400 би бил знак за пренастройване. Но нищо няма да е като преди 10-20 години.
РНП и Добрата партия са против руско-китайски завой като членство в Шанхайската организация за сътрудничество, с каквото Ердоган се заиграва от години. Разминават се обаче за Китай.
Добрата партия го смята за "конкурент", а и влезе в конфликт с китайския посланик заради коментари за уйгурите. "Партията ни има антикитайски позиции заради Източен Туркестан (Синцзян в Китай - бел. ред.)." Освен това "не е икономически партньор, а съперник... във всеки сектор. Още са по-добри от нас, но ако получим инвестиции или подкрепа от Германия, Франция и САЩ, можем да ги настигнем".
Дипломатическите връзки обаче ще се уважават, а темата за правата на уйгурите ще се повдига внимателно пред Пекин, включително заради големите дългове. "Няма обаче да пращаме бежанци в Китай, както прави Ердоган. Това открито противоречи на Европейския съд по правата на човека."
Русия и войната в Украйна
За войната в Украйна, друга тема на разминаване с Европа и САЩ, между двете водещи партии има консенсус: турската политика е добра. "Подходът на Турция винаги е бил такъв, не само в това правителство: санкциите не са много ефективни", каза Юнал Чевикьоз. Според него позицията на Турция за Русия и Украйна не вреди на руско-турските отношения, а връзките трябва да продължават въпреки различията между държавите.
"В различна политическа атмосфера (от Европа) сме", казва Гюрбюз, макар че, както сам отбелязва, партията му не тази симпатии и към Русия. По думите му Анкара балансира между изпращането на военно оборудване на Киев, и "същевременно да създаваме безопасен хъб за руски предприемачи и олигарси" просто защото няма избор:
Не сме Полша или Финландия, но също сме изправени пред руска агресия в различни кътчета: в Либия, в Сирия, в Азербайджан. Винаги сме на различен полюс в отношенията. Съперници сме, но трябва да поддържаме отношенията, за да има стабилност в региона.
Означава ли това обаче, че според него отношенията с Русия може да са като с равен? "Разбира се, че не. Западният блок винаги е по-демократичен: дори със САЩ можете да преговаряте като с равен."
САЩ може да са лидер на военен и политически блок, но винаги има място за игри в дипломацията. В блок с Русия обаче ще видите танкове по улиците си като в Прага или Будапеща. Можете обаче да се възползвате от лошите дни на Русия. Например когато Русия ви трябва. Можете да я използвате.
Отговорът на Юнал Чевикьоз бе дипломатичен. "Със сигурност (можете да сте като равни - бел. ред.). Въпрос на увереност, доверие, прозрачност."
"Не можем просто да се откажем от тези отношения: (ще трябва) да запазим някакъв баланс, но и да се придвижим напред", казва Зия Йониш. "Русия би искала Турция да се отдалечи от Запада и да развие с нея много по-асиметрични отношения. За Турция това не би било рационално."
Войните и оръжията
Който и да е на власт, почти сигурно е: турската отбранителна индустрия ще продължи да търси нови хоризонти и то с помощта на държавата.
Заради С-400 тя вече попадна под санкции. И двете големи партии говорят за нуждата те да бъдат свалени, но и да се положат усилия за връщане към програмата за F-35, дори това да е невъзможно, но гледат и отвъд програмата:
Ще има обаче и шесто поколение самолети. Ще има разработка на технологии. Искаме да сме част от това. Турската отбранителна индустрия е важен двигател на развитието ни. За да си върнем това предимство, трябва да намерим решение. Не знам как, но е проблем.
Защо са тези усилия, ако вратата е затворена? "F-35 не е просто самолет, също символизира други неща. Върхът на копието е в малък клуб, воден от САЩ. Турция не е част от този кръг. Тя има някои общи интереси", смята Арда Мевлютоглу.
Турция обаче има и собствени. Интервенциите като тези в Либия и Сирия се възприеха като необходими за турските интереси. Миналия месец Ердоган показа обновени турски танкове на церемония на празник, известен в Турция като Деня на националния суверенитет и децата.
В Турция укрепването на отбранителната индустрия и въоръжените сили не е въпрос на идеология, тъй като армията има "огромно въздействие върху колективната памет", смята Мевлютоглу. Освен това "собственото оборудване дава повече маневреност във външната политика".
Ако извадите нов танк, това е много силен образ и следователно много силен политически инструмент. Всяка партия има право да го използва, не ги обвинявам.
Поне в лицето на добилите световна слава дронове "Байрактар" същевременно националната техника вече е изпробвана на бойното поле не само в Украйна, а и в Сирия, Либия и Азербайджан, където Турция или активно се меси, или активно помага, в последните години.
Това лице на Турция едва ли ще се промени, най-малкото в Сирия: заради сложната взаимовръзка между съдбата на милиони сирийци и отношенията с правителство, което Турция някога искаше да бъде свалено, но с което и власт, и опозиция сега искат да се помиряват.
Как партиите търсят решение на сирийския въпрос и как то ще се отрази на съдбата на милионите сирийци в Турция - превърнали се в бомба със закъснител в турската политика - четете тази седмица в "Дневник".