Служебната власт тихомълком е договорила довършването на "Струма" по трасето, избрано от ГЕРБ

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подписала договорите за довършването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, въпреки че това не е съобщено официално, пише "Капитал".
Двата договора за строителство на 27 км магистрален път източно от Кресненското дефиле за близо 1.2 млрд. лв. с ДДС са подписани на 6 април, се вижда от секция "профил на купувача" на сайта на АПИ, допълва изданието.
Служебният регионален министър Иван Шишков, който няколко пъти през последните седмици говори по темата за дострояването на Струма в района на Кресненското дефиле, не е споменавал нищо по въпроса. Нямаше и прессъобщение на пътната агенция. Всичко това доста напомня управлението на ГЕРБ, която взимаше решения за много пари без публична дискусия и прозрачност.

Сагата със "Струма" през Кресненското дефиле: местните протестират въпреки уверенията на властта
Неотдавна Шишков издаде заповед за подробен устройствен план (ПУП) и разрешение за строеж на около 200-метров участък в Кресна, което очевидно беше с цел да се спаси оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС), чиято давност изтича този месец. Така той подготви почвата и за тези милиардни договори.
С ОВОС от 2017 г., подписан от тогавашния екоминистър Нено Димов, беше избран вариант за платно на магистралата към Гърция да се използва съществуващия път през Кресненското дефиле, а в посока София да се строи ново трасе източно от дефилето. Договорите на АПИ са именно за новото трасе източно от дефилето. А когато то е готово, ще започне рехабилитация на Е-79.
Участъкът всъщност ще е скоростен път, т. е. няма да има аварийна лента и максималната скорост ще е ограничена до 90 км/ч. Което до голяма степен обезсмисля огромната инвестиция, изтъква "Капитал".
Шишков твърди, че все още няма избрано трасе за довършването на "Струма", макар че подписването на договорите предизвестява това решение. От анекси към договорите става известно, че най-вероятно избраният вариант ще е същият като от времето на ГЕРБ.

Пътната агенция щяла да ремонтира пътя през Кресненското дефиле, не строяла "Струма"
И Европейската комисия, и природозащитни организации критикуваха остро този вариант. Комисията отказа през 2019 г. да отпусне финансиране за този участък заради редица нередности. От официално писмо на ЕК до българските власти стана известно, че трасето, одобрено с ОВОС, не е същото като това, за което България иска да получи пари от Брюксел, което е особено грубо нарушение.
Други важни проблеми са, че средства за "Струма" през дефилето няма, както и че служебният кабинет предприема сериозни стъпки по дългогодишен спорен казус за много пари и защитени зони, без открита обществена дискусия.
За кои фирми ще отидат близо 1.2 млрд. лв.
Единият договор е на стойност над 570 млн. лв. с ДДС и избраният изпълнител е обединение между ГБС и португалската "ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас". Те трябва да изградят 10 км от сложното трасе, които включват четири тунела и 11 виадукта.
Другият договор е на стойност 600 млн. лв. с ДДС. Изпълнителят там са "Грома холд" (със старо име "Агромах) и "Европейски пътища" (със старо име "Пътища Пловдив) заедно със словашката "Вахостав С.К." Българските фирми са с благоевградски и пловдивски корен и изпълняват редица големи пътни проекти, като бяха и сред неофициалните (и незаконни) подизпълнители на държавната "Автомагистрали" на "Хемус". Те трябва да изградят 13.2 км трасе, което също е доста тежко. В участъка ще бъдат построени три тунела с дължина 2.5 км и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три надлеза и подлеза.
Двата договора обаче са придружени от анекси, подписани в края на април. Във всеки от анексите се посочват няколко ключови неща. Изпълнението на договорите се отлага, докато не се изпълнят няколко условия. Първо, строителство ще започне след осигурено финансиране, каквото засега няма потвърдено, както и след като е готов т.нар. анализ на екологичните мерки. Той се изпълнява от Министерство на околната среда и водите (МОСВ) от няколко месеца, като трябва да каже откъде точно ще мине трасето, но все още не е готов. Министър Шишков даваше заявка, че този анализ ще приключи до края на януари, но в средата на май това още не се е случило.
Източник на "Капитал", добре запознат с проекта, e обяснил, че целта на този анализ е да докаже, че смекчаващите мерки за дивите животни и птици, заложени в решението по ОВОС от 2017 г., ще бъдат подходящи и достатъчни дори и с новите природозащитни цели за защитените зони.
В анекса пише още, че проектът на този анализ отново потвърждава варианта на трасе, който и досега се подкрепяше от правителството - използване на Е-79 в южна посока (от София към Кулата), а в северна посока ново трасе, построено по двата договора.
Най-чистият вариант е магистралата да е извън дефилето
Природозащитни организации от години настояват цялата магистрала да се изнесе извън дефилето, т.е. да не се използва Е-79 като част от "Струма", като подчертават, че това е най-чистият вариант, който по думите им не би трябвало драстично да оскъпи проекта.
Целта на сегашните договори, разрешение за строеж и евентуалната първа копка другата седмица е решението за ОВОС от 2017 г. да остане в сила, чиято валидност беше потвърдена от съда през май 2018 г.
Заради издадената от Шишков заповед за ПУП и разрешението за строеж местни хора от Кресненското дефиле и приротозащитници неотдавна протестираха, подчертавайки, че държавата продължава започнатите от ГЕРБ порочни практики.