В Кресна започва строеж на пътен възел, предопределящ според местните трасето на "Струма"

В Кресна започва строеж на пътен възел, предопределящ според местните трасето на "Струма"

Снимката е архивна
Фейсбук на Илина Мутафчиева
Снимката е архивна
В Кресна служебният регионален министър Иван Шишков даде началото на строителните работи по довършването на пътния възел "Кресна", който по думите му прави необратимо доизграждането на магистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле, информира БТА.
Шишков увери протестиращи в Кресна, че пътният възел не предопределял кое от възможните три трасета на магистралата ще бъде избрано. По думите му решение за трасето може да бъде взето до няколко месеца и до няколко години магистралата да бъде завършена.
Представители на протестиращите подчертаха, че причината за протеста е подробният устройствен план (ПУП), който е одобрен от Шишков и по който се строи пътният възел в южната част на Кресна.
"В самото му заглавие фигурира обходен път и обходен път на Кресна. Изграждането на този обходен път на Кресна, който минава почти през целия град, в близост до училището, до къщите, е шест километра и е абсолютно излишен, ако се прави изцяло източният вариант", обясни Георги Иванов, който е сред главните действащи лица в Инициативния комитет за спасението на Кресненското дефиле.
По думите му, ако се направи този обходен път от 6 километра, това означава, че служебната власт прокарва варианта на магистралата, който минава през Кресненското дефиле - сегашния път през дефилето да е платно в посока север-юг (от София към Кулата), а в посока юг-север (от Кулата към София) платното да минава източно от Кресненското дефиле.
Иванов повтори отдавнашната позиция на протестиращите, че против този вариант е цялата общественост в Кресна. Те настояват цялата магистрала да минава източно от дефилето, най-вече защото при варианта сегашният път оттам да играе ролята на платно в посока от София за Кулата, това ще остави Кресна без локален път, ще отреже достъпа до Благоевград и ще удължи пътя до там с поне 40 км. Искат магистрала изцяло извън Кресна и дефилето, за да си запазят бизнеса, земите, достъпа до тях.
Служебният регионален министър коментира, че не знаел защо хората протестират срещу строежа на пътния възел. Повтори, че е одобрил ПУП, за да бъде спасена оценката за въздействието върху околната среда (ОВОС), одобрена през 2017 г. от тогавашния екоминистър Нено Димов и чиято давност би изтекла този месец, ако няма дейности по трасето, като би била нужна нова ОВОС.
Шишков настоя, че "не можем да чакаме повече" и увери, че трасето на магистралата ще бъде избрано според екозаконодателството и това бил основният критерий. Съгласно ОВОС, подписан от Димов по времето на третото правителство на Бойко Борисов, проектът предвижда в южна посока да се използва сегашният път, а в северна посока да се построи трасе източно от Кресненското дефиле.
"Трафикът, който сега минава през Кресна, ще бъде преместен, който и от трите варианта да се избере. Ако не направим този участък, връщаме процедурата (по ОВОС) назад и тировете ще минават още поне две години през града", отбеляза министърът и допълни, че целият български народ чакал да бъде изградена тази магистрала.
Преди дни Шишков уточни, че разрешението за строеж е издадено за близо 6 километра от съфинансирания с европейски средства общо 16.5-километров участък, за да можел изпълнителят да започне работа.
Междувременно бившият министър на околната среда и водите Борислав Сандов обяви в профила си във "Фейсбук", че по време на протеста е бил арестуван доц. д-р Стоян Бешков, който е зам.-директор на Природонаучния институт с музей към БАН.
"Когато започнат арестите на природозащитници в България, това винаги е началото на края на някое безумие и винаги следват политически промени. Многобройни са примерите от последните 35 години", подчертава Сандов и допълва, че се надява "хора като Шишков и инкасаторите на служебното правителство да се озоват зад решетките не само за 24 часа, а поне за няколко години, заради противозаконни действия, ощетяващи бюджета на България с милиони и причиняващи вреди на околната среда и човешкото здраве".
Преди дни стана известно, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подписала два договора на стойност близо 1.2 млрд. лв. за довършването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, въпреки че това не беше съобщено официално, въпреки че Шишков, който няколко пъти през последните седмици говори по темата за дострояването на "Струма" в района на Кресненското дефиле, не е споменавал нищо по въпроса. Нямаше и прессъобщение на пътната агенция.
Всичко това доста напомня управлението на ГЕРБ, която взимаше решения за много пари без публична дискусия и прозрачност. За изпълнението на договорите няма осигурени средства и в тях е записано, че ще влязат в сила, ако се осигури финансиране и при избрано трасе.