Търговските паркове продължават да набират скорост

Действащите към май търговски паркове в България са 45 и разполагат с площ над 376 800 кв.м, като в момента в процес на изграждане са общо 13 обекта, а 9 са на етап планиране. Това сочат данните към май на "Колиърс" (Colliers).
В повечето случаи собственици са местни инвеститори, но и международни компании активно търсят възможности за навлизане на пазара, сочи анализът. Фокусът на инвеститорите е върху по-големите проекти, които могат да предложат разнообразни наематели и удобства за посетителите. Около половината от търговските паркове, които се изграждат в момента, се намират в градове с население между 50 хил. и 100 хил. жители. По-малките населени места, с под 50 хил. души, също са в радара на инвеститорите - 37% от площите в строеж са концентрирани там.
Интересът на наемателите към търговските паркове остава висок. Сред основните причини за това е наличието на големи и гъвкави пространства, които им позволяват да предложат своите продукти и услуги по-ефективно, се посочва в анализа. Други предимства са по-ниските наеми в сравнение с първокласните локации в централните части на градовете, по-малките разходи за поддръжка и по-добрата видимост поради високата посещаемост. В резултат на това ритейл парковете са предпочитани както за утвърдени, така и за нови търговци. Най-много площи в този тип обекти според доклада са наети от представители на категориите "Мода", "Направи си сам", "Хранителни стоки".
Наемите варират много, тъй като зависят от редица фактори - местоположението, размера, града, населението и микса от наематели. Средният месечен наем варира от 5 до 10 евро за кв.м с тенденция към увеличение в отговор на нарастващото търсене на този вид площи и все по-голямата конкуренция между наемателите. Средно 5% са незаетите пространства в действащите паркове.
Таксата за поддръжка, която покрива разходите за управление и комунални услуги на общите части на имота, е около 1-1.50 евро на кв.м от наетата търговска площ на месец.
От проведено през април-май проучване сред собствениците на водещи търговски паркове в България и техните наематели се разбира, че и при двете групи основните предизвикателства са свързани с увеличените разходи (електроенергия, инфлация, лихвени проценти). Търговците споделят, че имат намерение да откриват нови локации на марките си в страната, особено в по-малките градове. Изборът им ще бъде насочен към ритейл паркове, които предлагат на първо място добър микс от наематели, след това стратегическо местоположение и благоприятни търговски условия.
Анализът показва, че ритейл парковете в България са в период на стабилен растеж поради подобряването на икономическия климат и увеличаването на потребителските разходи заедно с наличието на интерес от страна на международните търговци към експанзия на местния пазар и наемането на достъпни търговски площи.