Турбуленцията по време на полети се увеличава заради климатичните промени

На живо
Заседанието на Народното събрание

Турбуленцията по време на полети се увеличава заради климатичните промени

Снимката е илюстративна
Reuters
Снимката е илюстративна
Наскоро сте претърпели турбуленция при пътуване със самолет? Можете да обвинявате климатичните промени.
Учените отдавна прогнозират, че по-топлият въздух ще предизвика промени във въздушните течения в горните слоеве на атмосферата, известни като струйно течение, което ще увеличи турбуленцията по време на полети.
Сега Марк Просър от университета в Рединг във Великобритания и колегите му са събрали доказателства, че пътуването със самолет наистина е станало по-друсащо, като анализът показва, че турбуленцията се е увеличила значително по света през последните четири десетилетия.
В проучването, публикувано в сп. NewScientist, е направен преглед на климатични данни от 1979 до 2020 г., за да се оцени как атмосферните условия са повлияли на появата на внезапна силна турбуленция при ясно небе. Това e зона с турбулентен въздух, невидима с невъоръжено око, която се причинява от сблъскващи се въздушни тела, движещи се с различни скорости.
В Северния Атлантик, регион, откъдето минават част от най-натоварените самолетни маршрути в света, общата годишна продължителност на силната турбуленция е скочила с 55 процента, е установило проучването, от 17.7 часа през 1979 г. на 27.4 часа през 2020 г. Умерената турбуленция се е увеличила с 37 на сто, от 70 часа на 96.1 часа за същия период.
Това се дължи на промени в струйното течение, уточнява Просър. По-високите температури на въздуха от по-високи концентрации на въглероден диоксид водят до по-силно срязване на вятъра - вертикални или хоризонтални промени в скоростта или посоката на вятъра или и двете на кратко разстояние. "Тази промяна в срязването води до повишена турбуленция", обяснява той.
Въпреки че в Северния Атлантик и континенталната част на САЩ са регистрирани част от най-големите увеличения на турбуленцията, по самолетните маршрути над Европа, Близкия изток и Южния Атлантик също е регистрирано значително увеличение, установи проучването. Всъщност турбуленцията се увеличава повече от очакваното от климатичните модели за сегашното ниво на глобално затопляне, показва проучването.
Турбуленцията ще продължи да се влошава с климатичните промени, прогнозира Просър. За авиокомпаниите това може да означава повече износване на самолетите и по-високи разходи за гориво, тъй като пилотите отклоняват полетите, за да избегнат зони, предразположени към турбуленция. "Всичко това са загубени пари за индустрията", отбелязва Просър.
Междувременно пътниците и екипажът може да трябва да прекарват повече време привързани с предпазните колани по време на полети, за да се намали рискът от нараняване. Но Просър изтъква, че няма много причини човек да е "прекалено обезпокоен". "Почти няма фатални случаи от турбуленция в самолети от гражданската авиация", успокоява ученият.