Турбуленцията по време на полети се увеличава заради климатичните промени

Наскоро сте претърпели турбуленция при пътуване със самолет? Можете да обвинявате климатичните промени.
Учените отдавна прогнозират, че по-топлият въздух ще предизвика промени във въздушните течения в горните слоеве на атмосферата, известни като струйно течение, което ще увеличи турбуленцията по време на полети.

Авиокомпаниите носят отговорност, ако пътник пострада при полет, реши Съдът на ЕС
Сега Марк Просър от университета в Рединг във Великобритания и колегите му са събрали доказателства, че пътуването със самолет наистина е станало по-друсащо, като анализът показва, че турбуленцията се е увеличила значително по света през последните четири десетилетия.
В проучването, публикувано в сп. NewScientist, е направен преглед на климатични данни от 1979 до 2020 г., за да се оцени как атмосферните условия са повлияли на появата на внезапна силна турбуленция при ясно небе. Това e зона с турбулентен въздух, невидима с невъоръжено око, която се причинява от сблъскващи се въздушни тела, движещи се с различни скорости.
В Северния Атлантик, регион, откъдето минават част от най-натоварените самолетни маршрути в света, общата годишна продължителност на силната турбуленция е скочила с 55 процента, е установило проучването, от 17.7 часа през 1979 г. на 27.4 часа през 2020 г. Умерената турбуленция се е увеличила с 37 на сто, от 70 часа на 96.1 часа за същия период.

Светът се затопля с небивал темп през последните 10 години
Това се дължи на промени в струйното течение, уточнява Просър. По-високите температури на въздуха от по-високи концентрации на въглероден диоксид водят до по-силно срязване на вятъра - вертикални или хоризонтални промени в скоростта или посоката на вятъра или и двете на кратко разстояние. "Тази промяна в срязването води до повишена турбуленция", обяснява той.
Въпреки че в Северния Атлантик и континенталната част на САЩ са регистрирани част от най-големите увеличения на турбуленцията, по самолетните маршрути над Европа, Близкия изток и Южния Атлантик също е регистрирано значително увеличение, установи проучването. Всъщност турбуленцията се увеличава повече от очакваното от климатичните модели за сегашното ниво на глобално затопляне, показва проучването.

Хората са преминали почти всички безопасни граници, за да остане Земята обитаема
Турбуленцията ще продължи да се влошава с климатичните промени, прогнозира Просър. За авиокомпаниите това може да означава повече износване на самолетите и по-високи разходи за гориво, тъй като пилотите отклоняват полетите, за да избегнат зони, предразположени към турбуленция. "Всичко това са загубени пари за индустрията", отбелязва Просър.
Междувременно пътниците и екипажът може да трябва да прекарват повече време привързани с предпазните колани по време на полети, за да се намали рискът от нараняване. Но Просър изтъква, че няма много причини човек да е "прекалено обезпокоен". "Почти няма фатални случаи от турбуленция в самолети от гражданската авиация", успокоява ученият.