Държавата ще плати 60 млн. заради елиминиране на чужди фирми от ГЕРБ при строежа на "Струма"

Заради грешки, промени в критериите и ограничения на конкуренцията обществените поръчки за две отсечки от т. нар. магистрала "Струма" - между Благоевград и Крупник и между Кресна и Сандански, ще струват над 60 млн. лв., които държавата ще трябва да плати на изпълнителите, пише "Капитал", позовавайки се на справка, която изданието е получило от управляващия орган на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020.
Договорите за проектиране и строителство на двата участъка са за общо 389 млн. лв., като от тях почти цялата сума трябваше да дойде от европейско финансиране, но въпросните над 60 млн. лв. ще бъдат платени от българските данъкоплатци вместо от европейските.

Новата коалиция изобличи три лъжи на Шишков за дострояването на "Струма"
Уточнява се, че размерът на финансовата корекция за едната отсечка все още не е потвърден от съда. Проблемите, заради които има санкции по договора, са свързани със смяна на условията в хода на поръчките. Така се пречи на конкуренцията, ограничава се кръгът от подходящи кандидати и изглежда, че неправомерно са били отстранявани чуждестранни компании.
Първият договор с корекции е за лот 3.1 между Благоевград - Крупник (първоначално трябваше да е готов до август 2019 г.), който се изпълнява от обединение между "Грома холд" (бившата "Агромах"), "Европейски пътища" ("Пътища Пловдив"), като с по-малък дял са "Хидрострой" на Велико Желев и свързаната косвено с него АБ, както и проектантската "Алве консулт". Стойността на корекцията е над 37.2 млн. лв. и е потвърдена от решение на Върховния административен съд (ВАС).
Вторият договор със санкции е за лот 3.3 между Кресна и Сандански. Той се изпълняваше от обединение между фирмите "ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92", "Главболгарстрой" и "Геострой". В тази поръчка пет от девет кандидати в началото са чужди компании, но накрая са отворени ценовите оферти само на три български участници и съответно печели обединението около ГБС. Тук корекцията в размер над 27 млн. лв. не е окончателна, тъй като Агенция "Пътна инфраструктура" може да обжалва решението на Административен съд София-град (АССГ) пред ВАС.

В Кресна започва строеж на пътен възел, предопределящ според местните трасето на "Струма"
И двете процедури започват по времето на служебния кабинет с премиер Георги Близнашки през лятото на 2014 г., когато регионален министър и принципал на възложителя е Екатерина Захариева, която след това беше правосъден министър във второто правителство на Бойко Борисов и външен министър в третия кабинет на ГЕРБ. Иначе съществената част от процедурите и подписването на договорите се случват по време на второто правителство на Борисов, когато регионален министър е Лиляна Павлова.
Обединението около "Грома холд" за участъка между Благоевград и Крупник се състои от компании, които получиха внушителни аванси по инхаус процедурите за магистрала "Хемус": "Грома холд", "Европейски пътища", АБ и "Хидрострой". ГБС също е сред най-големите строители в страната, като изпълнява различни проекти като участъци от магистрала "Европа", ремонти на тунелите по "Хемус", както и работи по отсечка от пътя Видин - Ботевград с възложител държавната "Автомагистрали".
Фирмите и от двете обединения подписаха през април и договори с АПИ за над 1.1 млрд. лв. за спорната отсечка на "Струма" през Кресненското дефиле. Преди години се обмисляше да се построи около 15 км тунел под дефилето, който обаче българските пътностроителни фирми нямат капацитет да построят. Подозренията са, че за да не бъде възлагано изпълнението на огромната поръчка на чужди фирми, тунелът беше изоставен и ГЕРБ през 2017 г. лансира варианта, при който сегашният път през Кресненското дефиле се ползва като платно в южна посока (от София към Кулата), а в северна посока се изгражда ново платно източно от дефилето.