Традиционните новинарски медии са в дълбока криза. Всяко изключение, като например нарастващите приходи на "Ню Йорк таймс" от дигитални абонаменти, е съпроводено с ужасяващи истории за застой в трафика и намаляване на читателите и зрителите.
За да осмисли безпрецедентните събития от 6 януари 2021 г., Витус "V" Спехар направи това, което никой традиционен журналист не би направил - пропълзя под бюрото и започна да записва видео за TikTok.
Подобно на други хора, които са гледали по телевизията как се развива щурмът на Капитолия, Спехар, който използва местоимението те, изпитва нужда да говори за това. Въпреки това "не исках да накарам хората да си мислят, че съм експерт", казва Спехар, който заснема видеото за TikTok от дома си в Рочестър, Ню Йорк. "Затова си помислих, къде има безопасно място, където да проведем разговора?"Две години по-късно профилът "Under the Desk News" в TikTok привлича близо 3 млн. последователи, които оценяват ''по-мекия'' поглед на Спехар към новините от деня. Предаването избягва истинските престъпления, като се фокусира върху теми, по които хората могат да предприемат действия. Спехар се опитва да завърши всяко видео с по-лека нотка.
След рязкото нарастване на популярността на приложението за кратки видеоклипове в началото на пандемията, хора като Спехар се насочиха към платформата, за да обсъждат, документират и споделят случващото се по света. Много от тях наричат себе си създатели или влиятелни личности. Те не се стремят да бъдат традиционни журналисти.Това, което обединява тези създатели на новини, е желанието да говорят за своя свят по автентичен начин. Това намира отклик сред милиони млади последователи - неуловимото, но много търсено следващо поколение медийни потребители, които вероятно няма да гледат новини по телевизията или да четат вестници.
Отбягвайки условностите, тези създатели на новини се опитват да създадат нов разказ за журналистиката в момент на рязък спад на бизнеса, който има остра нужда от преосмисляне. Вместо да изреждат ежедневните заглавия, някои от тях избират да се свързват с аудиторията си директно в коментарната секция на видеоклиповете, а други носят гледните си точки като значка.Джош Хелфгот, потребител на TikTok с 5.5 млн. последователи, публикува поредица от видеоклипове, наречена "Гей новини", в която обсъжда актуални събития, свързани с ЛГБТК зрителите. Вдъхновение за профила му е неговото 13-годишно аз, което се е чувствало изолирано, когато е израснало като гей тийнейджър.
"Искам да вдъхновявам хората или просто да накарам всеки да се чувства по-малко самотен", казва Хелфгот.
Неговите новинарски видеоклипове, които обичайно получават над 1 млн. гледания, обхващат всичко - от президента на САЩ Джо Байдън, който организира празненство на прайда в Белия дом, до кампанията за човешки права, която обявява извънредно положение за ЛГБТК американците.
"Много малко са историите, посветени на проблемите на ЛГБТК, които се чуват от обществото като цяло", казва Хелфгот.Борбата с чувството за безпомощност и изолация вдъхновява други канали. Кристи Друтман стартира "Brown Girl Green", посветен на изменението на климата, и казва, че е започнала да публикува в TikTok и Instagram, защото цветнокожите рядко са представени в дискусиите за околната среда.
"Опитвам се да съм в крак с новините за климата и новините, които могат да дадат надежда на хората", казва тя. "Мисля за решения."В един от видеоклиповете на Друтман в TikTok се обяснява как хората могат да се възползват от данъчни облекчения, за да направят енергийно ефективни промени в домовете си, а в друг се посочва международен доклад за изменението на климата, който показва, че не е твърде късно държавите да предприемат мерки за борба с затоплянето на планетата. Традиционните новинарски медии са в дълбока криза. Всяко изключение, като например нарастващите приходи на "Ню Йорк Таймс" от цифрови абонаменти, е съпроводено с ужасяващи истории за застой в трафика и намаляване на читателите и зрителите.
Досега през тази година в новинарската индустрия на САЩ са съкратени повече от 1900 работни места, което вече надхвърля съкратените през цялата 2022 г. 1808 работни места, според доклад на фирмата за намиране на работа Challenger, Gray & Christmas. Някогашните любимци на новините в епохата на социалните медии, като BuzzFeed News и Vice, умряха или са на животоподдържащ режим.Междувременно TikTok е най-бързо развиващата се социална медийна платформа за новини, според доклад на Института за изследване на журналистиката на Ройтерс, публикуван във вторник. Двадесет процента от хората на възраст между 18 и 24 години използват TikTok, за да научават за актуални събития, което е с 5 процентни пункта повече от миналата година, се казва в доклада. Лиза Ремилард, 20-годишна ветеранка в радиожурналистиката, която е била телевизионна водеща в Талахаси, Флорида, и Сан Диего, Калифорния, се надява да превърне този растеж в нов бизнес модел, който би могъл да помогне на независимите журналисти да си изкарват прехраната в TikTok и други платформи за социални медии.
Ремилард основава BEONDTV, компания за цифрови медии, свързани с начина на живот и развлеченията.От 2020 г. насам тя функционира и като едноличен новинарски отдел, като всеки ден заснема видеоклипове, за да запознае своите 2,5 милиона последователи в TikTok с най-големите национални новини, като например сделката за тавана на дълга на САЩ и възможността за забрана на TikTok в Съединените щати поради китайската собственост на платформата.
"В най-дълбоките си, най-тъмни надежди и мечти бих искала това да е резултатът от цялата тази упорита работа", казва Ремилард, изразявайки надеждата си за нов бизнес модел за независимите журналисти.Тъй като "Under the Desk News" на Спехар започна да се разраства, миналата година Los Angeles Times ги нае за шест месеца, за да бъдат лице на профила на новинарската организация в TikTok. Ползата беше взаимна: Спехар научи как се създава журналистика, а издателят се възползва от уменията на Спехар в TikTok. Съветът на Спехар към журналистите: изградете последователи в TikTok, които ще плащат за репортажи в абонаментни платформи като Substack, където някои автори са си създали доходоносни кариери.
"Изберете света, който искате да покажете на хората, и им кажете точно какви истории отразявате", казва Спехар.