Изчезналата подводница "Титан": спасителите се надпреварват с времето

Спасителите бяха в надпревара с времето, за да намерят изчезнала подводница във вторник, два дни след като загуби връзка, докато водеше богати туристи да видят останките на Титаник в дълбоки води край бреговете на Канада, пише агенция "Ройтерс".
Един пилот и четирима пътници са били на борда на подводницата, която изчезна в неделя и която има капацитет да остане под вода до 96 часа (т.е. до четвъртък сутринта). Според контраадмирал Джон Маугър от бреговата охрана на САЩ спастелите продължили търсенето през нощта и навлизат в по-дълбоки води.
Властите още не са потвърдили самоличността на нито един от споменаваните досега публично пътници - британски милиардер, пакинстански бизнесмен и сина му, френски изследовател. За последния обаче, 77-годишния Пол-Анри Наржоле, правителствен източник потвърждава за "Ройтерс", че е на борда.
"Много сме благодарни за загрижеността, проявена от нашите колеги и приятели, и бихме искали да помолим всички да се молят за безопасността им", каза семейството на пакистанския бизнесмен Шахзада Дауд във вторник.
Още един подводен робот
Американски и канадски кораби и самолети претърсват района на около 1450 км източно от Кейп Код, като някои пускат сонарни буйове, които могат да наблюдават до дълбочина от 3962 метраб.
Преди малко Франция обяви, че изпраща кораба "Аталант" в помощ на операцията. "Аталант" е оборудвана с автономен робот "Виктор 6000", който може да се спусне на дълбочина до 6000 м - отвъд 3800-те метра, където се намират останките на "Титаник". |
Спасителите са изправени пред значителни предизвикателства както при намирането на "Титан", така и при спасяването на хората на борда, според експерти. Според Алистър Грейг, инженер от Универстетския колеж в Лондон, при авария по време на гмуркането пилотът вероятно щеше да освободи тежести, за да изплува обратно. Без комуникация намирането на апарат колкото микробус ще е предизвикателство, смята Грейг, цитиран от "Ройтерс".

Туристическа подводница изчезна на път за останките на "Титаник"
Екстремните условия на няколко хиляди км под повърхността също биха били изпитание, включително зарад липсата на светлина и огромното водно налягане. Експерт по историята на "Титаник", Тим Матлин, описва като "почти невъзможна" операцията, която екипите опитват да осъществят, особено заради ограничния брой подводници, способни да стигнат до морското дъно.
Наистина е малко като да си астронавт, който отива в космоса.
OceanGate, която организира експедициите, заяви, че "мобилизира всички възможности", за да спаси хората на борда на "Титан". Маугър от бреговата охрана на САЩ смята, че именно компанията познава "по-добре от всеки друг" терена.
"Първото и последното пътуване"
Експедициите до "Титаник" на OceanGate започват в Сейнт Джонс, Нюфаундленд, преди да се отправят на около 640 км до мястото на останките, се казва на уебсайта на компанията.
Дейвид Поуг, репортер на Си Би Ес, се гмурна на мястото, след като бе на борда на "Титан" миналата година. В декемврийски новинарски репортаж той прочете на глас декларацията, който трябвало да подпише: в нея се отбелязва, че подводницата "не е била одобрена или сертифицирана от никой регулаторен орган" и може да доведе до смърт. Поуг също така документира неуспешно гмуркане, при което комуникациите "някак си се прекъснаха" с надводния кораб и подводницата никога не намерила "Титаник".
Хардинг, базиран в Обединените арабски емирства бизнесмен и авантюрист, който е председател на Action Aviation, публикува съобщение във "Фейсбук" в събота: "Тази мисия вероятно ще бъде първата и единствена управлявана от човек мисия до Титаник през 2023 г."
Друг турист, Дауд, е заместник-председател на Engro, един от най-големите конгломерати в Пакистан с инвестиции, вариращи от торове и енергия до производство на превозни средства.
При потъването на "Титаник" през 1912 г. загиват над 1500 души.