Споразумение за общо управление или за общи действия

Споразумение за общо управление или за общи действия

Предложението за брачен договор, наречен "гаранции за изпълнение на поети ангажименти", трябва да ограничи свободата във връзките с други парламентарни групи.
Предложението за брачен договор, наречен "гаранции за изпълнение на поети ангажименти", трябва да ограничи свободата във връзките с други парламентарни групи.
В петък (23 юни) надиграването между парламентарните групи на ГЕРБ-СДС и "Продължаваме промяната" - Демократична България" (ПП-ДБ) достигна връхна точка и втората парламентарна група не участва в пленарното заседание. Отношенията между ПП-ДБ, носител на мандата, с който се формира правителството "Денков - Габриел", и подкрепилите ги от ГЕРБ-СДС приличат на "отворен брак" с възможност за свободно поведение от страна на партньорите. Понякога имат общи "брачни" действия, но понякога имат свободни връзки извън двойката. Предложението за брачен договор, наречен "гаранции за изпълнение на поети ангажименти", трябва да ограничи свободата във връзките с други парламентарни групи.
Какво съдържат тези седем гаранции и достатъчни ли са, за да ограничат ГЕРБ-СДС в общ съюз? Според мен не. Не са достатъчно ясни тези гаранции и няма да ограничат най-голямата парламентарна група да организира или да влиза в плаващи мнозинства, които изключват ПП-ДБ.
Дали под влияние на емоциите, или под натиска на времето, но тези гаранции са една основа, но не са достатъчни, за да гарантират 9 + 9 месеца управление на този парламентарен съюз и на подкрепеното от двете групи правителство "Денков - Габриел". Документите, под които трябва да бъдат сложени подписи, са поне четири.
На първо място, законодателна програма на двете парламентарни групи с времеви хоризонти за поне пет-шест парламентарни сесии. Неправилно беше тази чернова на законодателна програма на ГЕРБ и "Продължаваме промяната" - "Демократична България" да е само за първата работна (парламентарна е правилно!) сесия на Народното събрание (т. 2 от предложените гаранции). Редно е да има преценка на приоритетите измежду 30-те проекта, разделени в четири групи. Тези четири групи са: 1. Законопроекти, свързани с реализиране на реформите, предвидени в Националния план за възстановяване и устойчивост (ПВУ); 2. Законопроекти, свързани с приемането на Република България в Шенген и в еврозоната; 3. Други важни за страната законопроекти и 4. Конституцията.
На второ място, все на полето на парламентарната дейност следва да има и споразумение за нормално функциониране на Народното събрание. В момента само една от постоянните парламентарни комисии има свое ръководство (Комисия по правни въпроси).
Разбирането, че като "държиш" комисията, имаш контрол върху законодателната дейност на Народното събрание, е наивно. Бламирането на председателя на комисията, бламирането на собствен министър са тежки парламентарни гафове, които не се държат само на липсата на мнозинство. Спешно трябва да се изберат ръководства на комисиите и да се вземе решение, че няма да има парламентарна ваканция. Защото местните избори чукат на вратата през есента и тогава е по-целесъобразно да не заседава събранието.
Дано усилията за нормализиране на работата на парламента не се сведат само до усилия за "тричане" на близки до президента хора (анкетни комисии за военната помощ за Украйна и за 10-годишния договор за обработка на втечнен газ). Времето за ревизии е кратко и усилията не могат да се сведат само до тези инцидентни въпроси.
Много по-сериозен и надхвърлящ плаващо мнозинство и стените на събранието е болезненият въпрос с изпълнението на българските условия по т.нар. френско предложение за начало на преговорите на РС Македония с ЕС. Не става дума само за въпроса за краткото и дългото име на Република Северна Македония, ясно заявяване за ненамеса във вътрешните работи на България, респ. на РС Македония, но и за възобновяване на работата на съвместната комисия по историята и по-дейно участие в нея на Скопие за изготвяне на учебници по чувствителните въпроси. Включването на референция към Договора за добросъседство от 2017 г. и протоколите от заседанията на съвместната Междуправителствена комисия във връзка с одобряването от Съвета на ЕС на общите позиции за междуправителствените конференции ЕС - РСМ.
Българското правителство не следва да отстъпва и от такива искания като включването на българите (граждани на РС Македония с български произход и българско самосъзнание) в Конституцията на Северна Македония като държавотворен народ, но и признаването на зачитане на основните права и свободи, предвидени в конституцията. Категоричност в предотвратяване на речта на омразата към България и българите в РС Македония (РСМ), както и разсекретяване на архивите на бившия тоталитарен режим и реабилитация на българските жертви на комунизма в Югославската република Македония.
На трето място, председателите на партиите, които са формирали съюз около правителството "Денков - Габриел", следва имат общ план за парламентарно сътрудничество и за подкрепа на правителството, чиято основа може да бъде черновата на "седемте гаранции". По същество това е коалиционно споразумение, но поради чувствителността на темата не го наричам така. Може да бъде обединено със споразумението за нормално функциониране на събранието, но поради общите дейности между двете парламентарни групи може да бъде и самостоятелен документ. С изключение на т. 2 от представения за обсъждане документ останалите шест пункта (т. 1 и т. 3-7) се отнасят до въпроси, които са от законодателен характер, засягат и правителството, но не са в законодателната програма от април. Общата препоръка към тези пунктове е, че следва да са ясни, юридически прецизни и да са така формулирани, че да не дават възможност за различно тълкуване/прилагане.
Първата точка се отнася до т.нар. регулатори. (Без да съм адвокат на ГЕРБ-СДС, нито Сметната палата, нито НЗОК са регулатори, а БНБ има регулаторни правомощия спрямо търговските банки.) Този термин е неправилен и ограничителен. Редно е правилата да се отнасят до органи, които Народното събрание изцяло или частично формира (напр. през чл. 84, т. 16 и 17 + конституционни съдии или чрез изрично изброяване).
Предложението за т.нар. борд (за селекция) е идея на Българския институт за правни инициативи (БИПИ). От 2014 г. БИПИ има предложение за приемане от Народното събрание на "единни правила за издигане на кандидатури, представяне и публично оповестяване на документи, изслушване на кандидати, подготовка за избор и избор на органи по действащото законодателство". Ако идеята е друга, тогава става дума за политически преговори между представители на първата и втората по численост парламентарни групи.
Третата точка е за създаване на пътна карта за конституционна и за съдебна реформа. Това предложение следва да включва и основните параметри двете реформи, защото както при промените в конституцията относно формирането на два кадрови и административни органи в съдебна власт, така и относно други детайли, са възможни повторения на събитията от септември - декември 2015 г. Ако се налага, проектът за промени в основния закон следва да е приложение към това споразумение.
Търсенето на подкрепа за конституционна ревизия не следва да е на принципа "ние на вас, те на нас", защото всеки ще си вкара по нещо и накрая ще стане прасе с човка и глава на жираф.
Не е ясно дали търсенето на подкрепа (180 гласа или поне 160 гласа от всички народни представители) за конституционни промени включва и съвместно избиране на членове на Висшия съдебен съвет (или на двата органа на негово място) и на инспектората към него. Ако тези органи се формират с квалифицирано мнозинство, разбира се.
Създаване на ново законодателство относно службите за сигурност е четвъртата точка. Споделената компетентност понастоящем между правителството и президента е резултат от дебат, проведен през изминалото десетилетие. Смяната на ръководителите и промяната на реда за назначаване са две различни неща. Не е достатъчно ефективно използвана дейността на постоянната Комисия за контрол над службите за сигурност, прилагането и използването на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения. В променящия се свят се променя и разбирането за сигурност, поради това има необходимост от изцяло нова Стратегия за национална сигурност и формулиране на нови задачи пред службите за сигурност. Персоналните промени (човешките ресурси в сектора за сигурност) са само един от компонентите, които има необходимост да следим (финансови ресурси, материални ресурси, специални операции и прогнози, ефективен бюджетен контрол и парламентарен контрол, сътрудничество с партньорски служби и др.). Главният секретар на МВР следва да се прецени дали да се назначава по сегашния ред, но на тази длъжност.
Антикорупционното законодателство (т. 5 от проектогаранциите) е част и от законодателната програма на двете парламентарни групи (раздел 1, т. 2). Липсата на ясни критерии извън разделянето на антикорупционната комисия (КПКОНПИ) на два органа (нар. реформа в системата за противодействие на корупцията) и "придаване на разследващи функции" (предполага се на служители в новия антикорупционен орган) нямаше яснота какво друго ще се осъществява. Това развърза ръцете на ГЕРБ да предложи създаването на новсупер орган със 7-годишен мандат. Част от правомощията, които се предлага да имат служителите, защото не са само комисарите, напомня на фигурата на главния прокурор с този доста дълъг мандат. Не е необходим толкова дълъг мандат.
Добре би било да се види и какво е предвидено по Националния ПВУ - "влизане в сила на законодателни промени за реформа на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество" (Q3/2022). Въз основа на законодателните изменения ще се реформира настоящата Комисия за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, е записано в плана, чрез изграждане на политически и финансово независим антикорупционен орган (с. 183, Версия 1.5 от април 2022 г.).
Възстановяването на машинния вот и промени в състава на ЦИК (не е ясно изцяло нов състав или допълване на сегашната комисия с нови членове) е шестата "гаранция". Местните избори са най-сложните избори, които се провеждат в Република България, и ако се правят промени в изборното законодателство и в изборната администрация следва да се побърза. Много е вероятно в началото на август държавният глава да ги насрочи, за да започне организационно-техническата работа.
Създаването на гаранции за приемане на България в еврозоната чрез изработване на обща политическа позиция относно законосъобразността на искането за произвеждане на национален референдум относно отлагане на приемането на еврото като валута в страната (т. 7 от "гаранциите") също се нуждае от прецизиране. Възражението следва да е за противоречие с международен договор, който по силата на чл. 5, ал. 4 от конституцията е ратифициран, обнародван е и е влязъл в сила. Добрата юридическа аргументация трябва да предшества политическата позиция. През лятото на 2016 г. не Народното събрание, а президентът и конституционната юрисдикция се изправиха на пътя на популистки идеи за референдум (уви, недостатъчни бяха усилията). Аргументацията не бива да се бави, защото 7 юли наближава (срок за произнасяне по смисъла на Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление). Въпреки че Народното събрание може да изтълкува, че сроковете са препоръчителни за народните представители.
На четвърто място, добре би било правителството "Денков - Габриел" да има своя програма за управление (данъци, бюджет, социални разходи, дългосрочни инвестиции, външна политика) с конкретни срокове, а не само политическа декларация. Тя може да бъде разделена на две части - за първите и за вторите 9 месеца например.
Преговорите няма да протекат леко, но нали представителите и на двете парламентарни групи казват, че властта не е на всяка цена, а за да променят за добро България. Дано да е така!