Meta започна в България кампания, помагаща да се разпознава дезинформация
"Има един български израз - "съшит с бели конци", който се използва за лъжа, която е толкова очевидна, че се откроява като бял конец на черен плат. Илюстрирах тази метафора, за да напомня на хората, че е необходимо да се обръща голямо внимание на детайлите, когато се четат новини." Това разказва Вяра Бояджиева, един от творците, участващи в кампания на "Мета" (Meta), започнала днес.
Стояща зад популярни социални мрежи като "Фейсбук" и "Инстаграм", компанията съобщава, че опитва да помогне на хората да разпознават дезинформацията и да реагират срещу нея. Образователната инициатива се нарича "Факти на фокус" и обхваща още Словакия и Литва.

Тя е в цифров формат - колекция от произведения на изкуството, създадени от местни художници и творци. Това са:
- Вяра Бояджиева
- Точка Илиева
- Борислава Караджова
- Радослав Кузманов (Epic Bath Guy)
- Теодор Христов
- Фиген Демирева.
Това партньорство има за цел тяхното изкуство да помогне на хората сами да разпознават какво четат, на какво да се доверяват и какво да споделят - както онлайн, така и офлайн, се казва в съобщението за инициативата #factsinfocus.
По свой характерен начин техните творби ще напомнят на хората, че винаги трябва да проверяват източниците на информация, да внимават за очевидни правописни или други вид грешки, да се уверят, че линковете са правилни, и да проверяват визуалното съдържание за признаци на манипулация и обработка.

"Развълнувани сме да разберем по какъв начин творци от България са представили проблема с фалшивите новини. В Meta предприемаме сериозни мерки за намаляване на разпространението на дезинформация в нашите платформи. Част от този процес е да помагаме на нашите общности да научат какво да правят, когато забележат фалшиви новини, и вярваме, че това партньорство може да даде възможност на хората сами да решават какво да четат, на какво да се доверяват и какво да споделят - както онлайн, така и офлайн", каза Витния Салдава, мениджър "Публични политики" на Meta за България.
"Ако нещо изглежда подозрително, би било разумно да се провери, преди да му се доверим", казва още Вяра Бояджиева. "Бих предложила да погледнете внимателно всички линкове, да проверявате датите и да следите за необичайно форматиране. Мисля, че внимателното четене би помогнало да забележите признаците, че една новина е фалшива."
Невярната информация (това е съдържание, различно от дезинформацията, създавана и разпространявана умишлено със зловредни цели - бел. ред.), която често се разпространява непреднамерено, е сложно и постоянно развиващо се обществено предизвикателство - няма "магическа пръчица", която да я предотврати, допълват от "Мета".

Компанията твърди, че "отстранява дезинформацията, когато има вероятност тя да причини непосредствена вреда или насилие". |
Това се прави в съвместна работа с независими експерти за проверка на фактите, за да изобличи всички неверни твърдения и да ги избута по-надолу във фийда, така че да ги видят по-малко хора.

От компанията, партнираща си в България с Агенция "Франс прес", допълват, че програмата ѝ за проверка на фактите от трети страни ("трети страни" е термин, описващ фирми и организации извън структурите на Meta - бел. ред.) е най-голямата от всички платформи. Партньорските компании за Централна и Източна Европа отскоро са над 20.
"Снимката ми е хумористично напомняме към всички, склонни да вярват на всичко, което четат онлайн или офлайн, че често стават жертви на сензационни новини и такива, целящи само да се трупа посещаемост от читатели", коментира Радослав Кузманов. "Съветът ми към всички е да мислят критично, преди да се доверяват на факти, да проверяват източниците и да се замислят това да не би да е някакъв майтап."
