Социологически профил на купувача

Стилът на потребление дели българите на две отчетливи групи, показват последните анализи на социолозите. Възрастните, пенсионерите, хората с ниски доходи, жителите на малките градове и на селата се ръководят главно от цената на продукта, не се интересуват от рекламата, действат обмислено и купуват планирано. На другия полюс са младите, активните, успяващите, макар и не задължително добре платените. Те често са семейно ориентирани, материалисти, стремят се към развитие и си дават сметка кое им носи удоволствие. В първата група, наречена от социолозите живеещи извън времето, попадат около 56 на сто от българите срещу 44 процента, търсещи качествен живот, показват данните на агенция "Ноема".
В обществото съществува разделение, което ще става все по-голямо - едната група не успява да догони времето, доходите й относително намаляват все повече, а другата вече е постигнала европейския стил на потребление и ценностна ориентация, макар да изостава по доходи от развитите държави. Това коментира директорът "Изследвания и анализи" в "Ноема" Дивил Кулев. Агенцията е установила, че доходите на сравнително богатите хора се увеличават по-бързо от тези на по-бедните. През миналата година с 2 хил. лв. месечен бюджет са живели около един процент от домакинствата, тази година те вече са 3%, каза Кулев.
По данни на българския офис на американската агенция за маркетингови изследвания "Синовейт" относителният дял на разходите за храна в българските домакинства остава висок - около 35-36% спрямо 20 на сто в страните от Западна Европа. В същото време той е значително по-нисък от картината преди пет-шест години, когато изхранването отнемаше практически целия семеен ресурс.
Според данните на социолозите границата между двете групи практически е заличена при потреблението на основни хранителни продукти. По данни на "Ноема" няма съществени разлики в нивото на потребление на месо, колбаси и риба сред двете категории потребители. Вече
въпросът е не дали да си купиш сирене, а каква марка да е то
коментира Кулев. При потреблението на захар, олио и прах за пране различията следват от структурата на домакинство и стила на живот, най-голямо е потреблението на тези видове стоки сред семейно ориентираните и пенсионерите.
Расте значението на пътуванията, много повече пари се отделят за образователни услуги и мобилни комуникации, сключват се застраховки, които преди години изобщо липсваха в портфейла на българина, допълни картината Стоян Михайлов, генерален мениджър на "Синовейт".
Различни са не само купуваните стоки и услуги, но и начинът, по който се сдобиваме с тях. Пенсионерите обмислят предварително всяка покупка, държат да опитат всяка стока, преди да я платят, не се доверяват на рекламите, а на отзивите на близки и познати, не са импулсивни. Групата на професионалистите, обратно, внимателно избират храните, които купуват, но се интересуват повече от намаления и промоции, импровизират. Сред младите семейни двойки се променя и моделът - пазаруването вече е
шопинг, удоволствие и споделено преживяване
каза Михайлов. По данни на "Синовейт" рекламата работи по-добре при младите и остава мощно средство на пазара, консултацията с продавача също влияе силно при избора, а промоциите често карат хората да купуват неща, които може дори да се окажат излишни. Оказва се, че брошурите и каталозите имат само помощна роля и по-скоро служат за напомняне, отколкото да са стимул за определена покупка.
Върху по-възрастните групи потребители по-ефективни са намесата на продавача и брошурите, докато рекламата, разпродажбите и промоциите въздействат в по-голяма степен на по-младите българи, сочат проучванията на агенцията.
Жилищата започват постепенно да се превръщат в пазарен продукт, отбелязват от "Синовейт" с уговорката, че тази тенденция засега само се набелязва и тепърва очаква потвърждение през 2008 г. Страната е известна с факта, че е на едно от първите места в света по дял на жителите, които притежават собствено жилище, припомни Михайлов. Същевременно делът на собствениците започва леко да намалява и това особено личи при притежавалите на по два апартамента. Хората започват да се освобождават от тази форма на собственост и това означава, че
жилищата постепенно се превръщат в нормален пазарен продукт
както всички останали стоки, смята експертът. Според експертите на "Синовейт" пазарът на телевизори, мобилни телефони и автомобили вече е достигнал точката на насищане. Във всяка къща има по един или два тв апарата, а мобилен телефон не притежават само бебетата и най-възрастните. Ръстът на продажби в тези сектори е заради това, че хората си купуват по няколко апарата.
Старият автопарк започва бавно се подновява, т.е., който е искал да си купи кола - вече го е направил и мисли да я смени с по-нова. Данните на "Синовейт" сочат, че 55% от домакинствата разполагат с кола, т.е. по един автомобил на всеки 2-ма души. Мобилни телефони притежават 90% от хората - на всеки българин в активна възраст се падат 1.4 апарата. Бързо се увеличава и броят на домашните компютри, а делът на притежателите на лаптопи само за половин година се е увеличил с 1 на сто (по данни за второто шестмесечие на 2007 г. спрямо първото). Над три четвърти от семействата имат и кабелна телевизия, но пазарът и на тази услуга се насища заради алтернативата на интернет. Въпреки обичайните представи над 1% от хората дори спестяват, расте броят на притежателите на дебитни и кредитни карти, каза още Михайлов.
Потребителите: "Живеещи извън времето" Най-често те са по-възрастни или дори пенсионери, със средно или основно образование и с ниски доходи. Живеят сами или с още един човек, но в домакинството няма деца. Харчат много за лекарства и здравно обслужване, а това ограничава останалите пера в бюджетите им. Те предпочитат да купуват стоки и услуги, препоръчани от познати или опитвани преди. Не импровизират, не си позволяват да бъдат импулсивни при избора, а рекламата не е толкова важна за тях. Обикновено тази група потребители рядко притежават най-новите модели домакински електроуреди и мобилни телефони, купуват си по-малко дрехи и обувки, а съвсем рядко - мебели и модерна техника. "Търсачи на качество на живот" Те са професионалисти, под 50 години, в по-голямата си част с висше образование, квалифицирани служители, които се грижат за издръжката на семействата си. Здравословното им състояние е важно за тях, затова внимават какви храни купуват. Обмислят покупките си, но обичат и да импровизират, затова често се влияят от обявените разпродажби и намаления. Като цяло пазаруват повече. Отдават предпочитанията си най-вече на козметиката, парфюмерията и бялата техника. По-често излизат на заведения и ходят на почивки, имат кола, но ползват и такси. Когато пътуват - избират самолет. Инвестират в образование и недвижими имоти. |