Социологически профил на купувача

Социологически профил на купувача

Стимули при покупките
Стимули при покупките
Стилът на потребление дели българите на две отчетливи групи, показват последните анализи на социолозите. Възрастните, пенсионерите, хората с ниски доходи, жителите на малките градове и на селата се ръководят главно от цената на продукта, не се интересуват от рекламата, действат обмислено и купуват планирано. На другия полюс са младите, активните, успяващите, макар и не задължително добре платените. Те често са семейно ориентирани, материалисти, стремят се към развитие и си дават сметка кое им носи удоволствие. В първата група, наречена от социолозите живеещи извън времето, попадат около 56 на сто от българите срещу 44 процента, търсещи качествен живот, показват данните на агенция "Ноема".
В обществото съществува разделение, което ще става все по-голямо - едната група не успява да догони времето, доходите й относително намаляват все повече, а другата вече е постигнала европейския стил на потребление и ценностна ориентация, макар да изостава по доходи от развитите държави. Това коментира директорът "Изследвания и анализи" в "Ноема" Дивил Кулев. Агенцията е установила, че доходите на сравнително богатите хора се увеличават по-бързо от тези на по-бедните. През миналата година с 2 хил. лв. месечен бюджет са живели около един процент от домакинствата, тази година те вече са 3%, каза Кулев.
По данни на българския офис на американската агенция за маркетингови изследвания "Синовейт" относителният дял на разходите за храна в българските домакинства остава висок - около 35-36% спрямо 20 на сто в страните от Западна Европа. В същото време той е значително по-нисък от картината преди пет-шест години, когато изхранването отнемаше практически целия семеен ресурс.
Според данните на социолозите границата между двете групи практически е заличена при потреблението на основни хранителни продукти. По данни на "Ноема" няма съществени разлики в нивото на потребление на месо, колбаси и риба сред двете категории потребители. Вече
въпросът е не дали да си купиш сирене, а каква марка да е то
коментира Кулев. При потреблението на захар, олио и прах за пране различията следват от структурата на домакинство и стила на живот, най-голямо е потреблението на тези видове стоки сред семейно ориентираните и пенсионерите.
Расте значението на пътуванията, много повече пари се отделят за образователни услуги и мобилни комуникации, сключват се застраховки, които преди години изобщо липсваха в портфейла на българина, допълни картината Стоян Михайлов, генерален мениджър на "Синовейт".
Различни са не само купуваните стоки и услуги, но и начинът, по който се сдобиваме с тях. Пенсионерите обмислят предварително всяка покупка, държат да опитат всяка стока, преди да я платят, не се доверяват на рекламите, а на отзивите на близки и познати, не са импулсивни. Групата на професионалистите, обратно, внимателно избират храните, които купуват, но се интересуват повече от намаления и промоции, импровизират. Сред младите семейни двойки се променя и моделът - пазаруването вече е
шопинг, удоволствие и споделено преживяване
каза Михайлов. По данни на "Синовейт" рекламата работи по-добре при младите и остава мощно средство на пазара, консултацията с продавача също влияе силно при избора, а промоциите често карат хората да купуват неща, които може дори да се окажат излишни. Оказва се, че брошурите и каталозите имат само помощна роля и по-скоро служат за напомняне, отколкото да са стимул за определена покупка.
Върху по-възрастните групи потребители по-ефективни са намесата на продавача и брошурите, докато рекламата, разпродажбите и промоциите въздействат в по-голяма степен на по-младите българи, сочат проучванията на агенцията.
Жилищата започват постепенно да се превръщат в пазарен продукт, отбелязват от "Синовейт" с уговорката, че тази тенденция засега само се набелязва и тепърва очаква потвърждение през 2008 г. Страната е известна с факта, че е на едно от първите места в света по дял на жителите, които притежават собствено жилище, припомни Михайлов. Същевременно делът на собствениците започва леко да намалява и това особено личи при притежавалите на по два апартамента. Хората започват да се освобождават от тази форма на собственост и това означава, че
жилищата постепенно се превръщат в нормален пазарен продукт
както всички останали стоки, смята експертът. Според експертите на "Синовейт" пазарът на телевизори, мобилни телефони и автомобили вече е достигнал точката на насищане. Във всяка къща има по един или два тв апарата, а мобилен телефон не притежават само бебетата и най-възрастните. Ръстът на продажби в тези сектори е заради това, че хората си купуват по няколко апарата.
Старият автопарк започва бавно се подновява, т.е., който е искал да си купи кола - вече го е направил и мисли да я смени с по-нова. Данните на "Синовейт" сочат, че 55% от домакинствата разполагат с кола, т.е. по един автомобил на всеки 2-ма души. Мобилни телефони притежават 90% от хората - на всеки българин в активна възраст се падат 1.4 апарата. Бързо се увеличава и броят на домашните компютри, а делът на притежателите на лаптопи само за половин година се е увеличил с 1 на сто (по данни за второто шестмесечие на 2007 г. спрямо първото). Над три четвърти от семействата имат и кабелна телевизия, но пазарът и на тази услуга се насища заради алтернативата на интернет. Въпреки обичайните представи над 1% от хората дори спестяват, расте броят на притежателите на дебитни и кредитни карти, каза още Михайлов.
Потребителите:

"Живеещи извън времето"

Най-често те са по-възрастни или дори пенсионери, със средно или основно образование и с ниски доходи. Живеят сами или с още един човек, но в домакинството няма деца. Харчат много за лекарства и здравно обслужване, а това ограничава останалите пера в бюджетите им. Те предпочитат да купуват стоки и услуги, препоръчани от познати или опитвани преди. Не импровизират, не си позволяват да бъдат импулсивни при избора, а рекламата не е толкова важна за тях. Обикновено тази група потребители рядко притежават най-новите модели домакински електроуреди и мобилни телефони, купуват си по-малко дрехи и обувки, а съвсем рядко - мебели и модерна техника.
"Търсачи на качество на живот"

Те са професионалисти, под 50 години, в по-голямата си част с висше образование, квалифицирани служители, които се грижат за издръжката на семействата си. Здравословното им състояние е важно за тях, затова внимават какви храни купуват. Обмислят покупките си, но обичат и да импровизират, затова често се влияят от обявените разпродажби и намаления. Като цяло пазаруват повече. Отдават предпочитанията си най-вече на козметиката, парфюмерията и бялата техника. По-често излизат на заведения и ходят на почивки, имат кола, но ползват и такси. Когато пътуват - избират самолет. Инвестират в образование и недвижими имоти.