Телекомуникационният пазар в България ще достигне 2 млрд. евро през 2004 г.

Телекомуникационният пазар в България ще достигне 2 млрд. евро през 2004 г.

Стойността на българския телекомуникационен пазар през 2004 г. ще достигне 2 млрд. евро, като обемът на мобилните услуги ще отбележи ръст от 13.5%. Това сочи проучване на "IDG-България", направено на базата на данни на международни организации, съобщи управляващият директор на компанията Татяна Хинова пред конференцията "Либерализация, а след това", организирана от асоциация "Телекомуникации". През 2002 година стойността на пазара е била 1.3 млрд. евро.

Приходите от дейността на Българската телекомуникационна компания (БТК) през 2002 г. са около 500 милиона евро, а на трите мобилни оператора - 480 милиона евро, останалите си поделят кабелните и така наречените алтернативни оператори. През миналата година "Мобилтел" отчете с 48 млн. лв. по-висока печалба от тази на БТК (198.6 млн. лева). Телекомуникационната компания в момента има около 45% пазарен дял и 3 млн. абонати, "Мобилтел" е с 1.9 млн. абонати, а "Глобул" - 650 хил. абонати.

"В момента "Мобилтел" разполага със значителна пазарна мощ и дори злоупотребява с това, като предлага ниски цени на разговорите за абонатите от мрежата си и много по-високи за разговорите с останалите операторите", заяви по време на конференцията бившият управител на "Мобиком" Джон Мънъри, който и момента работи в консултантска компания "Витоша". Той прогнозира, че "Мобиком" постепенно ще излезе от пазара. В момента абонатите на компанията са 150 хил. По думите на Мънъри това е ефектът от политиката спрямо компанията на различни български правителства. Според Джон Мънъри в момента "Глобул" изживява стрес на пазара, след като е платил висока лицензионна такса, за да получи втория GSM-лиценз. През 2000 г. "Глобул" спечели търга за лиценза, като даде 135 млн. долара за него. Той каза, че приходът на "Глобул" от един абонат е 40 лв., на "Мобилтел" - 30 лева, и на "Мобиком" - 20 лв.

Според проучването "IDG-България" българският ИТ пазар ще отбележи ръст от 632 млн. евро през 2003 г. до 752 млн. евро през следващата. Прогнозите на IDG са за ръст на телекомуникационните услуги от 16.7%. Интернет и мобилните услуги ще останат движеща сила на пазара, прогнозира Хинова. По думите й при развитието на пазара на интернет трябва да се отчита по-ниската степен на услугите в Румъния и България в сравнение с Централна и Източна Европа. Бумът на мобилните услуги ще продължи и в бъдеще, твърди Хинова. Тя очаква намаление в тарифите на мобилните оператори.

Мънъри прогнозира, че може да се очаква преразпределение в телекомуникационния пазар, като някои от малките оператори вече се продават. Според него новите телекомуникационни компании ще се насочат към големите и средните предприятия и големите градове, за да предлагат услугите си. Той допуска , че е възможно новите оператори, конкуренти на БТК, да предлагат и предплатени услуги. Ще предлагаме по-евтини телефонни разговори само на бизнесабонати, след като получим лиценз за фиксирана гласова телефонна услуга от Комисията за регулиране на съобщенията, каза търговският директор на "Орбител" Николай Горчилов. Според него това ще позволи по-високо качество на предлаганите услуги. Пазарът в България се характеризира с ниско потребление и нисък приход от една линия, каза бившият министър на транспорта и съобщенията Антони Славински. Той очаква удвояване на пазара до 2007 г. и дори появата на нова голяма телекомуникационна компания. Славински също счита, че конкурентите на БТК ще се насочат към абонати, които имат голям трафик, и затова БТК трябва да насочи усилията си към корпоративните клиенти.