Летището в Амстердам получи право да намали броя на полетите, за да е по-тихо и чисто

Летището в Амстердам получи право да намали броя на полетите, за да е по-тихо и чисто

Протестиращи срещу шума и замърсяването от авиокомпаниите блокираха през ноември 2022 г. няколко самолета на пистите на "Скипхол".
Reuters
Протестиращи срещу шума и замърсяването от авиокомпаниите блокираха през ноември 2022 г. няколко самолета на пистите на "Скипхол".
В най-радикалната мярка досега в рамките на Европейския съюз правителството на Нидерландия получи право да съкрати броя на полетите от и до ключовото за континента летище в Амстердам. Решението е на апелативен съд, който уважи екологичните притеснения за "Скипхол".
Правителството контролира мажоритарен дял в летището и е готово да рискува ръста му за сметка на това то да стане "по-тихо, по-чисто и по-добро".
  • Въвеждането на мярката може да започне от края на 2023 г. и да приключи до октомври 2024 г.
  • Плановете са свиването на трафика да е с 8% до ниво 460 хил. полета годишно на един от най-натоварените авиационни хъбове в Европа.
  • В ЕС това е третото по натовареност летище с обслужени 53 млн. пътници през миналата година и връзки с 313 дестинации
Решението е удар по плановете на авиопревозвачите, опитващи се да избегнат подобни присъди, основани на екооценки, които може от прецедент да се превърнат в правило им ЕС, пояснява "Файненшъл тймс". То бе обжалвано от компании като KLM, easyJet, Tui и Delta.
Основни аргументи на правителството бяха ефектите върху населението в околността - от шума от самолетите до повишените нива на азотен диоксид. От KLM изразиха разочарование от съдебното решение, посочиха неясноти кога ще бъде приложено то и увереност че е въглеродните емисии и шумът могат да бъдат намалени с "по-чисти и тихи операции с ефективно използване на горивото".
От "Скипхол" казаха, че ще се консултират с авиокомпаниите за това дали да бъдат забранени нощни полети и такива на частни самолети, както и да бъдат спрени плановете за строеж на допълнителна писта.