Агресивни, пияни и склонни към насилие: защо в самолетите има белезници

Агресивни, пияни и склонни към насилие - те са истински кошмар за авиокомпаниите и останалите пътници на борда. Въпреки все по-строгите мерки, вълната от недисциплинирани пътници не стихва след здравната криза, свързана с COVID-19, съобщи Франс прес.
Това личи не само от видеата в мрежата с неподлежащи на контрол пътници, но и от статистическите данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), според които "подобен инцидент" е имало на всеки 568 полета през 2022 г. спрямо един на всеки 835 полета през 2021.
Неспазването на правилата на борда "беше намаляло след края на задължителното носене на маски при по-голямата част от полетите, но е започнало отново да нараства през 2022 и в края на годината е скочило с 37% спрямо 2021 г.", отбелязва браншовата организация.
Сред най-често срещаните инциденти са: запалени класически или електронни цигари, отказ за слагане на коланите и прекомерно количество багаж на борда.
Случаите на физическа агресия остават "много редки" (при един на всеки 17 200 полета), но са скочили с 61% на годишна база, казва IATA.
Кое кара пътниците да буйстват
Тенденцията с недисциплинирани пътници ескалира по време на пандемията от COVID-19. През 2021 г. Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ е отчела близо 6 хил. инцидента, което е десет пъти повече, отколкото през 2017 г.
"Това беше лудо време", си спомня Робин Хейс, главен изпълнителен директор на американската компания "ДжетБлу" (JetBlue). Според него феноменът е свързан с носенето на маска, което се превърна в "политически въпрос" в САЩ.
"Тенденцията намаля значително, след като това правило отпадна, но нивото на инцидентите продължава да е по-високо, отколкото през 2019 г.", заяви той.

През първите шест месеца на 2023 г. тези събития са се увеличили средно почти два пъти, отколкото преди здравната криза, според федералния орган, който настоява за "нулева толерантност" към подобни прояви. Управлението е наложило глоби за 8.4 милиона долара миналата година, а най-непреклонните пътници рискуват и съдебно преследване.
По данни на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) нивото на инцидентите се е понижило от пика на пандемията, но сериозността им "е нараснала значително".
Най-честите причини, с които се обяснява поведението на някои пътници са: характерният за пътуванията стрес, ограниченото лично пространство, забраната за пушене, както и злоупотребата с алкохол.
"Чувствителни полети"
"Това не е проблем само на авиационния сектор", заяви неотдавна на уебинар Джон Франклин, който отговаря за повишаване на информираността по въпросите на безопасността в агенцията.
Служители по сигурността пътуват инкогнито в някои "чувствителни" полети, но много често кабинният екипаж се озовава на първа линия. Педагогика, психология и самозащита - стюардите и стюардесите са
обучени да реагират на кризи, които могат да избухнат в херметически затворени пространства с много пасажери и при полети със скорост от 900 км/ч и 12 км височина.

Ако аргументите и предупрежденията не дадат резултат, се прибягва до силови мерки. Самолетите са оборудвани с пластмасови белезници, с които закопчават буйстващите за седалките. Като крайна мярка капитанът на самолета може да реши да отклони полета, за да бъдат свалени от борда непокорните пасажери.
Санкциите за поведение, което застрашава полета, могат да стигнат до забрана за летене за срок от 4 години, 5 години затвор и глоба от 75 хил. евро.
IATA иска повече страни да ратифицират протокол, който да сложи край на ненаказуемостта за нарушителите в международните полети.
В исторически план те са обект на юрисдикцията на страната на регистрация на самолета, което прави безпомощни властите на трета страна при кацане.