Управляващите предлагат преобразуване на Държавния авиационен оператор

Внесен от Кирил Петков и други депутати от "Продължаваме промяната - Демократична България" законопроект за промяна в Закона за гражданското въздухоплаване предвижда Държавният авиационен оператор (ДАО, бившият Авиотряд 28) да бъде преобразуван в еднолично търговско дружество, изцяло държавна собственост.
Предишното служебно правителство прехвърли спешната помощ по въздуха към ДАО, след като закри държавното дружество "България Хели Мед Сървис", което беше създадено от коалиционното правителство с премиер Кирил Петков през юли 2022 г. с цел да реализира и организира спешна медицинска помощ по въздух.
ДАО ще бъде преобразуван в държавно търговско дружество вместо сегашния му статут - на второстепенен разпоредител с бюджет с принципал Министерството на транспорта.

Служебната власт прехвърли спешната помощ по въздух към правителствения авиоотряд
Предлаганите законови промени не са публикувани за едномесечно обществено обсъждане от транспортно министерство, а директно са внесени в Народното събрание. Според "Сега" това е свързано с изпълнението на договора за доставка на шест медицински хеликоптера, за които парите идват по линия на Плана за възстановяване и устойчивост.
Първият хеликоптер неколкократно беше обещано от сегашното и предишното правителство да бъде доставен в края на годината от италианската компания "Леонардо", с която предишното служебно правителство сключи директно договор, без да възлага обществена поръчка.
В мотивите към проекта се изтъква друга основна причина за създаването на търговско дружество - възможността за даване на по-високи заплати на пилотите. Не става известно защо даването на високи заплати в момента е невъзможно - законът изключва ДАО от прилагането на ограниченията, които важат за администрацията. Твърди се, че въпреки това изключение, заплатите били ограничени и се налагало пилотите да доработват.

Здравният министър предлага да не се наемат медицински хеликоптери
Ако ДАО бъде трансформиран в еднолично акционерно дружество, за него ще важат високите лимити за възнагражденията на изпълнителните директори и членовете на борда на директорите. Таванът за директорските заплати е 18 минимални работни заплати, или 14 040 лв. Предвижда се трудовите договори да бъдат преподписани, но не става известно дали това важи за ръководния състав.
Като допълнителен мотив се изтъква и съществуващият в момента текст в закона, според който медицинската въздушна помощ трябва да се поеме от оператор, който е търговско дружество, а не административна структура. Транспортният министър Георги Гвоздейков твърдеше при спора със служебното правителство около закриването на "България Хели Мед Сървиз", на което той беше директор, и прехвърлянето му към ДАО, че това противоречи както на българското законодателство, така и на еврорегламените и практиката в Европа.
Оригиналното предназначение на Държавния авиационен оператор е да обслужва полетите на президента, председателя на Народното събрание, премиера и други официални лица.