Да ти се падне Тити от Тото-то

* Препубликуваме коментара от седмичния брой на вестник "Капитал" заради широкия обществен отзвук. Впоследствие стана ясно, че от днес с позиция срещу насилието "Пепси България" прекратява сътрудничеството си с Йонислав Йотов - Тото
Да си "инфлуенсър" не означава само да взимаш безплатни продукти, услуги, отстъпки и/или пари срещу реклама. В превод думата означава някой с влияние в обществото. На практика да бъдеш популярна личност означава да имаш и отговорност към обществото, да възпитаваш поведение, вкус и отношение в тези, които те следват. Това обикновено се случва чрез изразяване на ясна позиция и отстояване на ценности, с риск едни да ги одобряват, но други да ги критикуват. Вариантът, в който се опитваш да се харесаш на всички, правейки компромиси, обаче рано или късно води до това да не бъдеш одобряван от никого.
С голямо закъснение и в резултат от нагнетеното обществено напрежение в социалните мрежи бе припомнен стар епизод на видеокаста "При ТоТо" с водещ Йонислав Йотов (Тото), в който гостът - баскетболният треньор Тити Папазов, разказва как е остригал косата на бивша приятелка заради изневяра. Случката предизвиква откровен смях и забавление у водещия и бе един от особените акценти при промотирането на епизода през март т.г. В продължение на четири месеца споделеният в множество платформи запис е слушан десетки хиляди пъти, без да предизвика бурна реакция в публиката. Нещо повече - Тото продължи да бъде рекламно лице на Pepsi Bulgaria, които явно също не бяха обърнали внимание на грозната история.
Сега обаче, в резултат от масовите протести след случая с бруталното насилие над момиче в Стара Загора, видеокастът изскочи като скелет от гардероба на Тото и предизвика възмущение. Във видеомонолог Тото поднесе извиненията си и премахна всички видеа в канала си в YouTube. Съпругата му Кристин обаче излезе с доста по-крайна позиция в социалните мрежи, като нападна критикуващите съпруга й. Действия предприеха вече и от Pepsi Bulgaria, чието рекламно лице на последната им кампания е Тото и си партнират с него от 2020 г. Пред "Дневник" от "Куадрант Бевъриджис", бутилиращата компания на PepsiCo в България, коментират, че снимката му ще бъде свалена от всички материали и "по никакъв начин няма да толерират подобно поведение в обществото и даването на трибуна на такъв тип поведение". Практически се работи цялата кампания да бъде спряна. Самият Тити Папазов пък даде спорни интервюта за "Нова телевизия" и "24 часа", които звучаха като оправдания.
Страхът на популярни личности от заемането на ясна позиция по обществено значими теми като войната в Украйна, права за ЛГБТ хората, равноправието между половете и т.н. най-често е свързан със страха от отблъскването на аудитория, която не се асоциира с тях. Още повече че консервативни настроения в България се споделят от много хора. А по-малко последователи често означава по-малко приходи от реклама за популярните личности. И това ни води до нов вариант на поговорката: наклонена инфлуенсърска глава рекламодател не я сече.
Още по темата четете в тазседмичния брой на "Капитал"