Попитахме брокерите

Попитахме брокерите

Каква е най-разумната стратегия за IPO при лошата ситуация на пазара?
Владимир Нечев, дилър, Инвестбанк
Ситуацията на фондовия пазар в момента е неблагоприятна за компаниите, решили да излязат на борсата. Едно от дружествата, които бяха запланували IPO този месец - "Меком" АД, вече обяви, че удължава срока на подписката за увеличение на капитала си. Аналогично е поведението и на други компании по света, запланували публично предлагане в настоящия момент. Поради драматичния спад и волатилност на пазарите е отменено IPO-то на Tommy Hilfiger, чиято оценка бе в диапазон 2 до 3 милиарда евро. От компанията предвиждаха листване на "Юронекст". Отложени са и редица публични предлагания в Азия. Изводите са, че болшинството от дружествата предпочитат да получат справедлива пазарна оценка за акциите си, а при текущата обстановка това е по-малко вероятно да се случи. Има и вероятност самото IPO да не бъде успешно предвид пасивността на инвеститорите, изтеглянето на средства от фондовия пазар и тяхното насочване към инструменти с фиксирана доходност и различни стоки (злато например). Не на последно място трябва да споменем, че при настоящия спад на индексите много от вече публичните компании се търгуват на атрактивни коефициенти, което допълнително затруднява набирането на капитал чрез борсата.
Борис Бонкин, портфолио мениджър, ПОД "Алианц България"
За разумна стратегия за IPO да се говори е много субективен въпрос. Въпроса е основно в това как е оценено дружеството, решило да става публично. Ако оценката му е справедлива и сферата, в която работи, е перспективна, една инвестиция по време на IPO-то и след него може да донесе добра доходност за отделния инвеститор. Всеки отделен инвеститор има свое индивидуално виждане по отношение на дружествата и разумната стратегия е строго индивидуална. Според мен напоследък оценките на компаниите, които подготвят IPO, са много високи. След корекцията на фондовия ни пазар в момента има много дружества, които имат далеч по-добри показатели от тези, решили да стават публични. Очакванията за годишните отчети на повечето дружества са оптимистични и ако те се материализират, финансовите им показатели ще се подобрят значително. Това в един момент може да направи инвестициите в публичните дружества далеч по-перспективна алтернатива от това да се участва в нови IPO-та при споменатите показатели. Станахме свидетели вече на дружества, чиито цени паднаха под емисионната им. Затова да се мисли, че всяко ново публично предлагане носи задължително премия за инвеститора, е абсолютно погрешно.
Тихомир Каунджиев, финансов анализатор, "Бета корп"
Реализирането на първично предлагане на акции (IPO) в условията на низходящо движение на фондовия пазар е изключително сложно начинание. В такива моменти инвеститорите търпят сериозни загуби и активно ребалансират своите портфейли, което обуславя сред тях остра нужда от ликвидност. С оглед на това инвеститорите подхождат изключително внимателно при инвестиране на наличния паричен ресурс и са склони на рискова инвестиция в нова компания при наистина атрактивни условия. В такива периоди разумната стратегия е свързана с предлагането на изключително атрактивни условия на пласирането или отлагане на момента на предлагане на книжата. Атрактивността за инвеститорите се свързва с по-голям първоначален дисконт от справедливата стойност на книжата и/или изключително добрите перспективи пред дружеството емитент.
Изказаните мнения принадлежат лично на авторите и не представляват препоръка за покупка/продажба на ценни книжа.