Кабинетът възстановява ликвидираното от служебната власт дружество за медицинските хеликоптери

Кабинетът възстановява ликвидираното от служебната власт дружество за медицинските хеликоптери

Георги Гвоздейков
Георги Гвоздейков
Правителството спря ликвидацията на държавното дружество "България Хели Мед Сървиз", предприета през февруари от предишното служебно правителство. Това обяви министърът на транспорта Георги Гвоздейков след днешното заседение на кабинета, на което е било взето решението.
"България Хелид Мед Сървиз" беше създадено през 2022 г. в края на управлението на коалиционното правителство с премиер Кирил Петков. Създаването му целеше да организира и оперира спешната медицинска помощ по въздух. Служебният кабинет прехвърли спешната медицинска помощ по въздух към Държавния авиационен оператор (бившия "Авиоотряд 28"). Гвоздейков беше директор на "България Хели Мед Сървиз" до ликвидарането му от служебния кабинет.
По думите на Гвоздейков основната причина за правителственото решение е, че проектът за спешна медицинска помощ по въздух се финансира изцяло по Плана за възстановяване и устойчивост, където "ясно и категорично са заложени параметри, свързани с европейски регулации, които трябва стриктно да бъдат спазени".
Втората причина според транспортния министър е, че не бива, заобикаляйки българските закони и правила, отново да се търси начин как да се вмени тази дейност като второстепенна на някого, който трябва да преценява коя от дейностите, възложени по закон, трябва да приоритизира и да работи качествено.
"Много е важно отговорността и функциите да бъдат делегирани конкретно на някого и той да носи цялата отговорност за мисиите за спешна медицинска помощ по въздух", отбеляза Гвоздейков.
Третата причина е, че създавайки отново "България Хели Мед Сървиз" и възлагайки на дружеството цялата система за спешната медицинска помощ по въздуха, това според министъра улеснява модела на финансиране и издържане на цялата система за спешна помощ по въздуха в България.
Гвоздейков увери също така, че правителството за последния месец е свършило работа по темата, която не е била свършена досега от възложеното като задача на Държавния авиационен оператор след закриването на "България Хели Мед Сървиз" и "общо взето, процесът е в доста напреднала фаза".
Миналата седмица бяха определени оперативните бази, които не са площадки в болниците, а места, където са базирани хеликоптерите и места, където те ще оперират. В момента се подготвя обществената поръчка от страна на Министерството на здравеопазването, която е за изграждането на шестте оперативни бази. В момента се провеждали и сериозни разговори и е сформирана работна група с всички болници в България, които ще бъдат приемащи и където трябва да бъдат изградени летателни площадки, които ще са приемащите медицинските хеликоптери.
Какво стори служебната власт за спешната помощ по въздух
Служебното правителство спря две обществени поръчки на "България Хели Мед Сървиз" - една за купуване на 6 хеликоптера и друга за наем на два хеликоптера. В началото на годината предишният кабинет се договори директно, без възлагане на обществена поръчка, с италианската компания "Леонардо" за купуването на 6 медицински хеликоптера, като обещанието е първата машина да пристигне до 15 декември 2023 г., а останалите - в периода 2025-2026 г. Парите са по Плана за възстановяване и устойчивост.
Италианският оператор "Алидауния" (Alidaunia) спечели обществената поръчка за наем на два медицински хеликоптера. Целта на поръчката беше да се набавят два медицински хеликоптера под наем заедно с екипажите, които да поемат спешната помощ по въздух, докато пристигат купените 6 медицински хеликоптера. "Алидауния" е лицензиран сервизен център на хеликоптерите "Леонардо". "Алидауния" ще оперира двата хеликоптера на обща цена за двегодишен период и за общо 1000 часа полетно време за двата хеликоптера срещу 17 954 520 лв. без ДДС.
Наемът на двата хеликоптера се предвиждаше да е за срок от 2 години с възможност за още една допълнителна година. Алексиев беше обещал двата хеликоптера да пристигнат до средата на юли. Те така и не пристигнаха, след като новото правителство отказа да подпише договор за доставката на хеликоптерите под наем, като по думите на Гвоздейков причината е, че направената от служебното правителство процедура е била изцяло в полза на изпълнителя, а не на възложителя.
България продължава да е единствената страна членка на Европейския съюз, която не разполага с медицински хеликоптери.