Европрокуратурата разследва злоупотреба с евросредства покрай модернизацията на жп участъци

Европейската прокуратура съобщи, че e извършила в четвъртък (10 август) обиски на множество места в рамките на разследване на два проекта за модернизация на железопътната инфраструктура в България на стойност над 241 млн. евро, осигурени от Европейския съюз.
Уточнява се, че повече от 100 полицаи и служители от Главна дирекция "Национална полиция" (ГДНП) и Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС) са участвали в обиските, извършени на 28 места в областите София, Бургас, Варна, Стара Загора, Смолян и Пазарджик.

Служебната власт се похвали с първия (недо)построен нов жп тунел от 50 години в България
На радара на европрокуратурата са проектите за модернизация на участъка между градовете Костенец и Септември, който е част от жп линията между София и Пловдив и е на стойност над 130 млн. евро, както и жп участъкът между Оризово и Михайлово - част от втория етап от рехабилитацията на жп инфраструктурата по трасето между Пловдив и Бургас на стойност над 111 млн. евро.
Бенефициер и по двата проекта е Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), а договорите за строителство са възложени на две частни компании с международно участие.
Работата по въпросните два участъка от жп линиите все още продължава, но вече са направени няколко плащания от страна на НКЖИ към изпълнителите.

Прекратен е договорът със строителя на жп линията от София до Елин Пелин
Разследването е разкрило факти, които биха могли да представляват криминални престъпления, включително злоупотреба с еврофондове и пране на пари. Изпълнителите са заподозрени, че за кратък период от време са извършили фиктивни парични преводи към верига от кухи фирми, което в крайна сметка е довело до теглене в брой на над 2.5 млн. евро от криминално проявени лица.
При вчерашните обиски, извършени в домовете на заподозрените и в офисите на разследваните фирми, са задържани двама души. Освен това ще бъдат разпитани служители от НКЖИ във връзка с усвояването на еврофондовете.
Обществени поръчки, възлагани при ГЕРБ
Двете поръчки, възложени през 2019 г. по време на третото правителство на Бойко Борисов, тогава предизвикаха поредица от скандали заради съмнения за опита и възможностите на двата основни изпълнителя - "Инфраструктурно строителство" и "Транс логистика". В момента и двата проекта се движат със солидно закъснение и с постоянно увеличаващи се разходи, пише "Капитал" и допълва, че от НКЖИ са отрекли да има обиски в техни офиси, както и са били изненадани от акцията на европрокуратурата.
Пейо Пеев, председател на съвета на директорите на "Инфраструктурно строителство", водещото дружество в консорциума, модернизиращ жп инфраструктурата между Оризово и Михайлово, е потвърдил за акцията и обиски, но е отказал коментар пред "Капитал" с мотива, че им трябва време да се запознаят с обвиненията.
От "Транс логистика", водещата компания в консорциума, спечелил реализацията на участъка между Костенец и Септември, са заявили, че са съдействали на разследването и са предоставили всичко изискано, но нямало арестувани техни служители.
Според "Капитал" "Транс логистика" е слабо известна фирма без никакъв опит в жп строителството. За да докаже опит и оборот при кандидатстването за поръчката, тя е добавила една испанска фирма - "Контаратас Иглесиас", и една румънска - "Аркада къмпани". Испанците по това време държат 30% от консорциума, а ръководител на проекта е служител на румънците.
През 2020 г. разследване на "Капитал" показа, че испанската компания е фалирала малко преди сключването на договора в България и е заличена малко по-късно за отсечката между Костенец и Септември, въпреки че е повлияла сериозно на критериите за спечелването на търга.
Към момента собственик на консорциума с 95% е именно "Транс логистика", чиито приходи преди тази поръчка са практически символични - под 1 млн. лв., с изключение на 2017 г., когато надхвърлят 3 млн. лв. Очевидно поръчката им се отразява добре, защото през 2021 г. приходите достигат 12.6 млн. лв., уточнява още "Капитал".
По-късно от Министерството на транспорта коментираха по случая, че една от първите стъпки, която е предприел ресорният министър Георги Гвоздейков, е ревизия на начина, по който са изразходвани публични средства в структурите към транспортното ведомство, включително в НКЖИ.