"Рецептата" за високите постижения в едно уелско училище

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

"Рецептата" за високите постижения в едно уелско училище

Подкрепата, която получават учениците за избор на образователни пътеки, е наистина впечатляваща.
Подкрепата, която получават учениците за избор на образователни пътеки, е наистина впечатляваща.
Анализът е от профила на автора във фейсбук. Заглавието е на "Дневник".
Девизът на едно уелско училище е "Търсим високи постижения за и от всички". Според оценката на уелския инспекторат по образование Estyn, "културата на изключително високи очаквания e проникнала във всички аспекти на училищния живот". В резултат на това постиженията на учениците на външните оценявания действително са едни от най-високите във Великобритания.
В Sixth Form (втори гимназиален етап) над 50% от учениците постигат най-висок възможен резултат А*А, общо 75% постигат А*B, с което училището се нарежда сред най-добре представящите се британски училища в т.нар. А-Levels.
След края на първи гимназиален етап (задължителното училищно образование) всички ученици продължават образованието си в следващия етап. Процедурата за прием в горния гимназиален етап е много конкурентна. Включва няколко кръга на подбор, основан на мотивационно писмо, есе, интервюта и академичните резултати от GCSE (General Certificate of Secondary Education). Уточнявам, че става въпрос за публично, а не за частно училище.
От професионален интерес дълго проучвах практиките на училището, за да видя "рецептата". Ето какво прави впечатление:
1/ Очакванията към всеки ученик наистина са много високи и се запазват такива от начало до край. Това се отнася както за академичното представяне, така и за отношението към ученето, поведението, присъствието в часовете и участието в училищния живот. Училището прилага много ефективни системи за проследяване на академичния напредък и поведението на учениците, благодарение на които учителите познават много добре силните и слабите страни на всеки ученик и имат наблюдения как се справя във всеки един момент.
Ако някой ученик не се справя добре, очакванията към него не се понижават. С този ученик започва целенасочена работа, за да се преодолеят затрудненията и да не се допусне влошаване на резултатите. Учителите изготвят индивидуални планове за работа със съответните ученици, които имат нужда от допълнителна академична подкрепа, както и специални планове за подкрепа на ученици с поведенчески, емоционални и социални нужди или със здравословни проблеми. Тези планове съдържат подходящи, измерими цели и добре обмислени стратегии, с които учителите да подкрепят ученика в часовете.
Училището е създало и специален ресурсен център, в който се работи допълнително с ученици, имащи нужда от специална подкрепа. Учителите планират широк спектър от полезни академични и социални преживявания за учениците в центъра, а ресурсни учители от центъра влизат в редовните часове, за да подкрепят конкретен ученик. Наред с това училището си сътрудничи тясно със съответните външни агенции за предоставяне на насоки и подкрепа за уязвими ученици.
2/ По подобие на високите очаквания към учениците, очакванията към учителите също са изключително високи. Училището изисква от всички учители ефективна работа и високо качество на преподаване. Цитирам констатациите от доклада на Estyn, защото са красноречиви:
"Повечето учители поддържат изключително продуктивни взаимоотношения с учениците. Много от тях практикуват професията си с ентусиазъм и страст, което мотивира и вдъхновява учениците да постигат най-доброто, на което са способни. Повечето учители показват много задълбочени познания по предмета и много добри езикови модели. Това има значително отражение върху напредъка, който учениците постигат в часовете и върху изпитните резултати."
3/ Залага се на активно партньорство с други училища за съвместно предоставяне на образователна услуга. Във втори гимназиален етап (шестата форма) училището предлага 26 предметни модула (по регламент уелските гимназии могат да предлагат между 10 и 30 модула), като за осигуряването им то си партнира с две други гимназии със сходно качество на образованието. Част от тези модули са общообразователни предмети, а друга част са професионални предмети (например икономика, бизнес, криминология, здраве и социални грижи и др.). Учениците трябва да изберат 3 или 4 модула плюс задължителния Welsh Baccalaureate. В зависимост от своите интереси, учениците могат да изберат само общообразователни модули, само професионални или комбинация от двете. Някои от модулите се провеждат в партньорските училища, което означава, че ученикът прекарва част от времето си в друго училище.
4/ Подкрепата, която получават учениците за избор на образователни пътеки, е наистина впечатляваща. Тя преминава през няколко етапа, включително дни на отворените врати; провеждане на предварителни учебни дни; лични видео послания на преподавателите по съответния предмет към всеки заявил го ученик, в които обясняват ясно обхвата на учебното съдържание, методите на преподаване и учене, очакванията и възможностите за по-нататъшна кариера; лични срещи с ръководителя на шеста форма по заявка на ученика.
Този процес на ориентиране продължава няколко месеца и приключва с финално потвърждаване от ученика в края на август. За някои от модулите има изрично изискване за успех (например математика могат да запишат само ученици, които имат оценка А*А от предходния етап). Ако в крайна сметка ученикът не може да покрие тези изисквания, получава допълнителна лична консултация за промяна на избора си.
5/ Осигуряване на "Bridging units" за преход между класовете. Ще дам конкретен пример какво означава това. Докато в България цяло лято тече дебат дали да има домашни през ваканцията или не, и трябва ли това да се регламентира в наредба, в средата на юли приетите в шеста форма ученици получават линк към онлайн пространството на т.нар. мостови модули с указанието да се запознаят с обзора на учебното съдържание през следващата година и по възможност да изпълнят задачите за всеки от избраните от тях модули до края на август. А тези задачи са наистина впечатляващи.
По всеки от модулите от учениците се очаква да прочетат определен брой препоръчани книги, да изгледат и анализират определен брой филми и/или лекции, и да изпълнят средно по 2 изследователски задачи. Наистина изследователски, не презентация с материали от Уикипедия. Всичко това за малко повече от месец през лятната ваканция.
6/ Училището има специална програма за насърчаване на ангажираността на учениците с дейности, които развиват широк спектър от функционални и социално-емоционални умения. Учениците се ангажират системно в широк кръг от извънкласни дейности, с които целенасочено се развиват ключови умения като лидерство, комуникационни умения, организационни умения, умения за сътрудничество, дигитални умения и т.н. Има добре развита система за "менторство от ученик на ученик", при която учениците от горния гимназиален етап действат като ментори на ученици от по-долните класове, включително като им помагат с уроците и подготовката за изпитите. Провеждат се курсове, в които ученици от училището провеждат ИКТ обучение за възрастни хора. Има действаща ученическа радиостанция, която редовно излъчва емисии по различни теми.
7/ Създадена е подкрепяща, включваща и сигурна среда, основана на ясни морални ценности и уважение към всички хора, независимо от техния произход и вярвания. Тези ценности са утвърдени след консултации с учениците, и следването им от всички се насърчава последователно. Училищният екип полага целенасочени усилия учениците да се чувстват сигурни в училище и да се изявяват уверено по начини, които им помагат да се развиват. Според оценките от инспектирането, това има дълбоко въздействие върху поведението и нагласите на учениците.
8/ Училището поддържа много продуктивни взаимоотношения със семействата. Родителите получават изчерпателни доклади за напредъка на децата си, в които ясно са посочени всички аспекти (академични, поведенчески, емоционални), които се нуждаят от подобрение. Редовно се провеждат информативни срещи с родителите по определени теми. Осигуряват се разнообразни възможности за включване на родителите в училищни инициативи.

Изпълнителен директор на Института за изследвания в образованието. Старши експерт в Европейската експертна мрежа за икономика на образованието. Член на Комисията за иновативните училища към Министерството на образованието и науката и на Ресурсната група към дирекцията „Професионално образование и обучение“. Съосновател и дългогодишен управител на „Индъстри Уоч Груп“. Член на Управителния съвет на Българската макроикономическа асоциация.