Министерството на туризма пак се готви да предложи ваучери за спа за всеки

Министерството на туризма отново се готви да предложи въвеждането на ваучери, които всеки здравно осигурен да може да ползва за спа и медикъл услуги. Това каза пред журналисти заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева. Тя участва в редовния конгрес на Българския съюз по балнеология и спа туризъм в Пампорово.
Тя обаче се застрахова, е когато преди е воден такъв разговор с Министерството на финансите, то от там се обяснява, че това е невъзможно, тъй като ще се приеме за непозволена държавна помощ в полза на един сектор, според съответната директива на Европейския съюз. Така, според Георгиева, няколко години по темата върви схоластичен спор.
Сега подходът е да се говори с Министерството на здравеопазването, за да може такива ваучери да се плащат по линия на здравната каса и да са за здравно осигурени. Идеята е е това да е по примера на ваучерите, които получиха работещите на първа линия с пандемията за почивка в български курорт. За тях те бяха 200 лв.
Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм обясни, че например в Германия здравните каси плащат определен брой процедури и малка сума за нощувка, като тези хора, които искат по-луксозно настаняване, което парите не покриват, си доплащат. Обясни, че на всеки 3 г. всеки германец е длъжен да минава през такъв вид профилактика."Ние не сме туризъм, а част от превенцията и профилактиката. Превенцията не е само ваксини. Тук Министерството на здравеопазването трябва добре да помисли дали само на хартия ще останат думите, че се инвестира в превенция", посочи тя.
Германци ще идват за здраве, но може и да спрат
През август се разбра, че здравни каси от Германия са одобрили четири спа и медикъл центрове в България, процедурите в които на техни пациенти, ще бъдат плащани от тях. Центровете са в курортите Албена, Св. св. Константин и Елена, Слънчев ден и Златни пясъци, обяви заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева по време на откриването на 10-ия юбилеен годишен конгрес на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм, който тази година се провежда в Пампорово.
Мариян Беляков, изп. директор на "Пампорово"АД вижда бъдещето на целогодишния туризъм в курорта също по линия на спа услугите. За целта обаче трябва да се направи сондаж за извеждането на минерални води, каквито, по думите му, е доказано, че има в района. Посочва, че и сега хотели предлагат спа услуги, но те не са с минерална вода и това е нещо различно.
Кацарова призова държавата да подпомогне сектора за целева реклама на този вид туризъм в Германия, защото ако интересът не расте, съответната германска здравна каса може да реши да не насочва осигурените в нея в България. "След една година касата ще измери резултатите и ако се окаже, че само 100 човека са ползвали услугите на тези четири центъра, ще реши да приключи, а ние няма как сами да рекламираме на 80-милионен пазар", обясни тя.
Ирена Георгиева посочи, че германският пазар е основен за България, но до края на годината ще е готова националната стратегия за рекламата през 2024 г.
В отговор на въпрос на "Дневник" тя посочи, че още не е уточнено, но намерението на Министерството на туризма е да поиска повече пари за реклама на туризма догодина с бюджета, който се подготвя в момента. За 2023 г. парите за реклама са 19 млн. лв.
В момента се анализират предложения за реклама на българския туризъм в Германия, отправени от българо-германската търговска камара.
През миналото лято България за пръв път загуби значителна част от германските туристи.
Спа хотелите отчитат ръстове
По данни на Министерството на туризма в спа хотелите в България от началото на годината до 20 август в 12-те основни спа курорта, сред които Велинград, Разлог, Хисаря, Сапарева баня и др, са регистрирани общо над 730 хил. туристи. Това е ръст от 12% спрямо същия период на миналата година. Повишения брой гости е както от чужденци, така и от българи.
Заетостта в спа хотелите е по-висока от редната и за годината тя е над 40%, като в някои достига и до 70-80%.
От чужбина основно има туристи от Израел, Гърция, Северна Македония, Румъния. Данните сочат още, че от всички 21% са гостите на възраст до 29 г., тези над 60 г. са 17%, а по 31% се падат на групите на 30-44 г. и 45-59 г.
Сийка Кацарова коментира, че много малки населени места могат да се развиват в този сегмент, ако държавата им помогне да си оправят общата инфраструктура. Посочи, че в момента няма заделен нито един лев за целта. Даде за пример Унгария, която подпомага такива селища с 230 млн. евро годишно.
Тя посочи и че някои морски хотели успешно са се ребрандирали в спа сегмента.
В Европа картината е шарена
Президентът на Европейската спа асоциация Тиери Дюбоа коментира, че в Европа някои спа курорти разчитат основно на местни туристи, други - на чуждестранни. Посочва, че като цяло пандемията е довела до свиване средно с 10% на гостите на спа хотелите. По-засегнати са тези, които разчитат основно на чуждестранна клиентела, която е била препятствана да пътува по време на пандемията и тези бази все още не могат да се върнат на предковидните си нива.
Допълни, че с началото на войната и поскъпването първо на енергийните цени, а след това и на инфлацията, много потребители вече не са клиенти на спа центровете, защото не могат да с иго позволят.
Посочи, че заради пандемията много държави са развили финансирани от здравните каси пакети за лечение и възстановяване, което е надеждата за спа курортите да се стабилизират.