Актуализиран план предвижда връщане на полигоните, стимули за нови коли и повече пари за пътища

Актуализиран план предвижда връщане на полигоните, стимули за нови коли и повече пари за пътища

Плановете са самата инфраструктура да не позволява развиване на високи скорости в града.
Плановете са самата инфраструктура да не позволява развиване на високи скорости в града.
Повече инвестиции за изработване на нов закон за движение по пътищата, обезопасяване на шосетата, подобряване на сигнализацията и маркировката, изграждане на полигони, на които новите шофьори да могат в безопасна среда да повишават уменията си, стимули за покупки на по-безопасни автомобили. Това са част от мерките, заложени в нов план на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" за периода 2024-2026 г. Той съдържа общо 31 точки, като в документа са разписани задачите, които институциите трябва да изпълнят през следващите три години с цел повишаване нивото на безопасност на движението по пътищата.
В разработването на плана са участвали всички заинтересовани институции на централно и областно ниво, както и сдружението на общините. До 28 септември членовете на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението могат да дадат коментарите и предложенията си по заложените мерки. В началото на октомври предстои документът да бъде приет от комисията и внесен за одобрение в Министерския съвет.
Много от мерките вече веднъж бяха предложени в държавна стратегия за повишаване на пътната безопасност в периода 2021 - 2030 г., приета преди три години, от която почти нищо не е изпълнено.
Дигитален протокол ще се попълва при катастрофа
Планът предвижда повече целеви средства за пътна безопасност, които да бъдат инвестирани в обезопасяване на пътища, подобряване състоянието на пътните настилки, пътните знаци и маркировката, поставяне на мантинели, отводняване, привеждане в съответствие на пешеходните пътеки.
Една от мерките, насочена към младите водачи, е до 2026 г. да бъдат изградени полигони за обучение и придобиване на практически умения в контролирана среда за реакция при различни ситуации на пътя.
Предвидено е и въвеждане на дигитален двустранен констативен протокол, който се попълва при катастрофа.
Нови коли за по-малко загинали
Проектът за нов Закон за движение по пътищата, за който се говори от повече от десет години, би трябвало да е готов до края на следващата година. В рамките на същия период трябва да се реорганизира и дейността на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и областните и управления.
Предвижда се също в разследването на тежки автомобилни катастрофи да се включат експерти от Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт към Министерство на транспорта.
До 2025 година държавата пък трябва да стимулира обновяването на автомобилния парк чрез промяна в изискванията за регистрация на употребявани автомобили, данъчни стимули и въвеждане на държавна програма за подмяна на старите автомобили. Любопитен детайл е, че за изпълнението на тази цел няма изрично записан отговорник, за разлика от другите. Също интересно е, че според вече споменатата стратегия стимули за покупка на нови автомобили трябваше да се въведат до края на тази година.
Зоните с ограничение до 30 км/ч ще се разширяват
Междувременно днес пред "Нова телевизия" експертът от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Светослав Васев обяви, че се работи и върху сериозно разширяване на обхвата на зоните с ограничение 30 км/ч в населените места. Те ще обхващат всички квартални улички, както и по-големите, по който няма сериозен трафик, на практика всички места, където има конфликтни точки между автомобили, пешеходци и велосипедисти.. Включването на всяка едно отсечка ще става след внимателен анализ, уточни Васев. Той допълни, че идеята не е само да има ограничения, но и самите улици да са така направени, че да няма възможност за развиване на по-висока скорост чрез изнесени тротоари, повдигнати пешеходни пътеки и кръстовища.
Това са поредните мерки, с които управляващите ще се опитат за спрат войната по пътищата, като до момента набелязаните мерки включват още по-сериозни санкции за нарушенията, най-често водещи до катастрофи, създаване на усещане, че на нарушителите няма да им се разминат глобите и т.н.