Сметките за столичния боклук - запушете нос!

Новите изчисления на кметството в София показали, че доброто почистване на града ще струва 107 млн. лв. годишно. Това е двойно двойно повече от сумата, която сега се заделя за тази дейност, обяви във вторник пред общинската екокомисия Мария Бояджийска.
Тя уточни, че задачата, която ще подготвят за трите почистващи фирми - "Волф", ДИТЦ и "Чистота София", преминали в ръцете на дружество на фонда "Екуест", ще се ограничи в предварително планираните 64.5 млн. лв. Разликата с първия вариант, който беше върнат за преработване от кмета Борисов, ще е в това, че ще е заложено повече машинно метене и повече миене на улиците в града, каза Бояджийска.
Също във вторник управляващият съдружник в инвестиционния фонд "Екуест" Георги Крумов обяви по Би Ти Ви в интересен синхрон, че са му нужни 110 млн. лв. за качествено почистване - сметосъбиране и метене в столицата. Крумов обяви общинските съветници в София за некомпетентни за разлика от кмета Борисов, който по думите му единствен искал да направи нещо по въпроса и бил много чувствителен на тази тема.
Хронологията на сметките за боклука обаче може да се приеме като изключение от правилото, че парите не миришат
На ден София произвежда не повече от 750 тона боклук, а "през годините" се е плащало за над 1000 тона, обяви неотдавна Борисов. Това станало ясно, след като беше отворено затвореното сметище в Суходол повторно и най-сетне беше поставена електронна везна. "През годините" включва и целия предишен полумандат на кмета, през който не беше ревизиран нито един от договорите за събиране и извозване, както и за балиране на сметта, заварени от него в общината. За свободен обем в Суходол и за яко надписване на количествата извозен боклук се заговори още през есента на 2005 г., веднага след като сметището беше затворено, и немалко се изписа по темата. Борисов е начело на Столичната община от ноември същата година, като и до днес заместниците му са хората, сключили договорите, които би следвало да упражняват и контрола върху сметките.
Досега само кризата с отпадъците на София струва на данъкоплатците над 100 млн. лв. Над 50 млн. лв. са платени от събираната такса смет за балиране и съхранение на балите и още над 6 млн. лв. - за извозването им до други градове. Отделно от държавния бюджет Пловдив и Карлово получиха близо 65 млн. лв., за да приемат софийските бали.
Кметът и заместниците му дадоха накъсо
в обясненията си по въпроса за надписваните количества, които са отчитани като закарани в Суходол, а после плащани и на балиращите фирми. "Сега тече проверка по този случай. Досега не е имало как да установим разликата", съобщи вчера Борисов. Според него преди две години определен кръг от хора е имал дългосрочен план за действие - балираш, изкарваш пари, после носиш на мина "Чукурово" на Христо Ковачки. "Зад това стои бившето мнозинство в Столичния общински съвет, което даде и Общинска банка и застрахователната компания на Ковачки, които са избрали балиращите фирми, и то при видно свободен обем в депото в Суходол", каза той, но пак не обясни защо не е спрял порочната практика.
Договорите за балиране всъщност бяха подписани от зам.-кмета по финансите Минко Герджиков, който продължава да е на поста си. Борисов обаче го оправдава с аргумента, че е бил "притиснат от обстоятелствата да сключи вече подготвените контракти". Той напомни, че е уволнил зам.-кмета по екология Милор Михайлов, който всъщност сам подаде оставка. Борисов не може да каже и колко са загубили данъкоплатците в София от надписаните количества извозена, депонирана и балирана смет.
"Някой заблуждава кмета за тези 1000 тона на ден боклук", изненадващо контрира шефа си Минко Герджиков. Според него винаги са отчитани между 600 и 800 тона смет и за толкова е плащано. Невярно било и твърдението, че свободният капацитет на сметището в Суходол е от разликата в реално закарания и отчетения на хартия боклук. По неговите думи капацитет се е освободил заради слягането на боклуците с времето и изтичането на инфилтрат.
Зам.-кметът по екология Мария Бояджийска също не е забелязала обезпокоителни разлики в отчитанията до отварянето на Суходол боклук и след това. "Ако засека големи разлики, ще сигнализирам", обеща тя. Имало лек спад на депонираните отпадъци в началото на годината, но това се дължало на това, че хората са се изнесли от града. И тя не знае откъде са данните на кмета.
Над 30% от платените бали са фантомни
Това показва простата сметка от сумите, отпуснати за балиране през 26-те месеца, в които тази дейност се извършваше, и цените на тон по договорите с трите балиращи фири. По договорите с "Екоел", "Микс ПС" и "Чистота Искър" общината е плащала за тон опаковане съответно 41.4 лв., 40.8 и 35.7 лв. с ДДС, което прави по 39 лв. на тон средно. От администрацията на общината отчетоха в края на миналата година, че само за опаковане са платени общо 36.5 млн. лв. Тези пари, разделени на дните, които е балирано, дава сумата от 46 800 лв. на ден за опаковане, а разделено на средната цена от 39 лв., прави по 1200 тона на ден, или над 30% надплащане спрямо измереното от електронната везна в Суходол и посочено от кмета Борисов количество дневно. Нещо повече, в стратегията за управление на отпадъците, внесена миналата година от кмета и приета от общинския съвет, е записано, че средното дневно количество смет, произвеждана от града, е около 870 тона.
Така според документите на самата община софиянци са ощетявани с надплащането на около 400 тона боклук дневно и при събирането, и при балирането му. Което обяснява защо бившият "концесионер" Румен Гайтански беше демонстративно доволен от бизнеса си и защо сега кметската администрация е стигнала до незащитените с никакви конкретни аргументи сметки, че за да се чисти "качествено", софиянци ще трябва да плащат двойно повече пари.