Shell плаща на инфлуенсъри за популяризиране на изкопаемите горива чрез играта Fortnite

Shell плаща на инфлуенсъри за популяризиране на изкопаемите горива чрез играта Fortnite

Shell плаща на инфлуенсъри за популяризиране на изкопаемите горива чрез играта Fortnite
Shell си партнира с популярни геймъри и инфлуенсъри сред по-младото поколение за маркетингова кампания на най-новия си продукт от серията V-Power - Nitro+. Петролният гигант, който пусна Nitro+ на пазара през май т.г., а през юли отчете тримесечни печалби от над $5 млрд., работи със създатели на съдържание в света на Fortnite и плаща на популярни геймъри с милиони последователи за разпространение сред младите на кампанията му за "върховни пътувания" с новия бензин, пише The Guardian.
Според организацията с нестопанска цел Media Matters for America компанията е насочена към млади играчи в Twitch, TikTok, Instagram и YouTube, като ги насърчава да зареждат виртуални МПС на интерактивни бензиностанции Shell и да публикуват екранни снимки на играта с хаштаг #Shellroadtrips. От Media Matters for America твърдят, че компанията е спонсорирала предавания на живо в Twitch на най-малко шестима стриймъри с общо 5.5 млн. последователи.
В проучването на организацията са идентифицирани още трима създатели на съдържание в други онлайн платформи, на които е било платено да популяризират кампанията в своите видеоклипове. Тези инфлуенсъри, казва Media Matters, имат общо 1.5 млн. последователи в Instagram, 8.5 млн. в TikTok и 11.6 млн. в YouTube. Една-единствена спонсорирана публикация от водещ в YouTube с потребителско име Chica е достигнала до 1.74 млн. души.

Fortnite в цифри


  • Онлайн видеоигра на Epic Games за PC, конзоли и мобилни ОС, издадена първоначално през 2017 г.
  • През 2020 г. генерира над 1.8 млрд. долара приходи, през 2021 г. - 5.8 млрд.
  • Над 26 млрд. приходи общо към септември 2023 г.
  • Достига над 12 млн. играещи по едно и също време по време на събития в играта, като концерти или събития на живо
  • Приблизително 500 млн. регистрирани играчи, над 200 млн. играят поне веднъж месечно
  • Над 60% от играчите са във възрастовата група 18 - 24 години
  • В топ 10 на най-популярните игри в Twitch (към 09.2023 г.)
  • С близо 1 млн. членове сървърът на играта в Discord е един от най-големите.
"Маркетингът на Shell, насочен към младите хора, е още един пример за това как петролните гиганти поставят печалбите над хората и планетата, въпреки че от десетилетия знаят, че продуктът, който продават, е в основата на климатичната криза", коментира Алисън Фишър, директор на климатичната и енергийна програма на Media Matters. Тя акцентира върху факта, че целевата демографска група на тази кампания са "онези, които са най-загрижени за климатичната криза".
Това не е първият път, когато компанията използва огромната популярност на видеоигрите, за да предлага на пазара своите продукти, припомня The Guardian. През 2019 г. Shell спонсорира европейския шампионат на League of Legends заедно с компанията за видеогри Riot Games, изразявайки гордостта си от това, че доставя "забавление и стойност на феновете на електронните спортове в цяла Европа".
Друг пример с по-ограничен обхват е програмата на Shell за спонсориране на студенти в Сингапур за разработване на онлайн интерактивна игра, фокусирана върху пътната безопасност.
Регулаторите в САЩ и Европа предприемат все по-строги мерки срещу тактиките на индустрията за изкопаеми горива за "зелени заблуди" (greenwashing) или погрешно представяне на техните продукти като чисти или устойчиви, отбелязва Фишър. Заслуга за това имат и екологичните активисти, които изобличават подобни тактики и водят застъпнически кампании.
През септември (2023 г.) десетки млади активисти от Sunrise Movement - ръководена от младежи климатична организация, протестираха в офиса на вече бившия председател на Камарата на представителите Кевин Маккарти, настоявайки да не се допуска пълното спиране на работата на правителството с лозунги като "Климатичните действия, а не бездействия", "Републиканската партия мрази поколението Z" и "Маккарти, не те ли е срам". 18 от тях бяха арестувани. В началото на октомври т.г. Маккарти беше отстранен от поста председател на долната камара на американския конгрес след поименен вот (първият такъв случай в историята на институцията).
"Младежите приключиха с тези глупости и претендират за властта си. Те седят в офисите на [Републиканската партия] и се организират, за да накарат училищните си настоятелства да преподават истината за климатичната криза и ролята на индустрията за изкопаеми горива", коментира Фишър. За нея настоящата кампания на Shell е пример за отчаян ход на умираща компания: "Поколението Z знае истината за индустрията с изкопаеми горива и компании като Shell я знаят. Това е просто поредният опит да си плащат за оцеляването си."