Финансовото министерство и ГЕРБ се разминаха за данъците и помощта за транспорта в София (обновена)

Финансовото министерство и ГЕРБ се разминаха за данъците и помощта за транспорта в София (обновена)

Асен Василев
Асен Василев
В съобщение до медиите Министерството на финансите отчете ниска събираемост на данъците в София и недобро усвояване на субсидиите от бюджета.
Несъбраните данъци от минали години, без тези, които са изтекли по давност са:
  • Данък недвижими имоти- 82,4 млн. лв. - събираемост 23.2 %;
  • Данък превозни средства - 81.8 млн. лв. - 17.4%.;
  • Такса битови отпадъци - 228.5 млн. лв. - 17.9 %
Събираемостта на приходите за 2022 г. е между 76 и 78%. "Тоест има потенциал за събиране на допълнително приходи, в т. ч и от минали години", обобщават от ведомството.
Столична община има просрочени вземания към 30 септември 2023 г. в размер на 26.1 млн. лв., а към 31 декември 2022 г. просрочените вземания са били в размер на 21.4 млн. лв.
От министерството на Асен Василев посочват, че целевата субсидия на Столична община от бюджета през 2022 г. спрямо 2021 г. е увеличена с 9.2 млн. лв. или 78%, а през 2023 г. - с 2.2 млн. лв. или с 11%. Към 30 юни по функция "Здравеопазване" за капиталови разходи общината отчита налични, неусвоени средства по сметки - 157 млн. лв., а по функция "Образование" - 29.5 млн. лв.
Ведомството обобщава предоставените субсидии за градския транспорт в София в последните три години. По-рано днес по време на дебат между кандидатите на ГЕРБ и "Обединени за София" за кмет на града Антон Хекимян и Васил Терзиев, основната теза на бившия водещ бе, че съпредседателите на "Продължаваме промяната" Кирил Петков и Асен Василев не са финансирали градския транспорт на София по време на COVID кризата, а Василев дори предложил да бъде увеличена цената на билета.
Според информацията от министерството предоставените субсидии за вътрешноградски транспорт на Столична община през последните три години са:
  • За 2021 г. - 10.8 млн. лв., усвоени изцяло към края на годината.
  • За 2022 г. - първоначално със Закона за държавния бюджет за тази цел са разчетени 15 млн. лв., като с актуализацията на бюджета за 2022 г. допълнително са одобрени още 74 млн. лева за вътрешноградски транспорт на Столична община. Сумата е усвоена.
  • За 2023 г. са планирани 89 млн. лв., колкото е размерът им по актуализирания закон за 2022 г., като към 30 септември са усвоени 66.8 млн. лв. или 75% от планираните.
Предоставените компенсации за безплатни и по намалени цени пътувания по вътрешноградския транспорт на хора от различни социални групи, на Столична община през последните няколко години са, както следва:
  • За 2021 г. - 21.7 млн. лв., усвоени изцяло към края на годината.
  • За 2022 г. - 34 млн. лв., усвоени изцяло.
  • За 2023 г. при планирани 55.4 млн. лв., към 30.09.2023 г. са усвоени 41.5 млн. лв. или 75% изпълнение.
Допълнително столичният електротранспорт се е възползвал от програмата за компенсиране на небитови крайни клиенти на електрическа енергия във връзка с поскъпването на електроенергията, по която през 2021 г. от държавния бюджет по бюджета на Министерството на енергетиката са отпуснати общо 1.3 млрд. лв. Програмата продължи и през 2022 и 2023 г., като средствата са от фонд "Сигурност на електроенергийната система".
ГЕРБ има различни данни
По-късно ГЕРБ опроверга част от публикуваната информация. От партията посочват, че през 2022 г. Министерство на финансите е отказало искането на Столична община за предоставяне на допълнителни средства за градския транспорт вследствие на повишените цени на горивата и намаления брой пътници заради пандемията.
"Твърдението, че към юни тази година общината има неусвоени средства за капиталови разходи по функция "Здравеопазване" в размер на 157 млн. лв. приемаме като пожелание. Средства по това перо са 15 млн. лв. и с тях се строят 3 нови сгради на детски ясли", пишат от ГЕРБ.
По повод недобрата събираемост посочват, че събираемостта на Столична община за петгодишен период е 90%.
"Призоваваме правителството и в частност, министерство на финансите, да спазят законовите си задълженията по организация на изборния процес, а не да се превръщат в участник в предизборната кампания", обобщават от партията.