Синдикатът UAW "изцеди и последната стотинка от General Motors", слага край на стачките

Синдикатът United Auto Workers (Обединени автомобилни работници) обяви в понеделник, че е постигнал предварително споразумение с General Motors, което слага край на шестседмичните целенасочени стачки срещу автомобилните компании в Детройт. То е моделирано по договореностите с Ford и производителя на Jeep Stellantis и ще даде на работниците по-високи повишения, отколкото са получавали от години.
Ако бъде одобрено, споразумението също така ще върне някои отстъпки, на които UAW се съгласи преди почти две десетилетия, когато автомобилните производители бяха в отчайващо финансово състояние.
"Ние искрено вярваме, че нашата стачка изцеди и последната стотинка от General Motors", каза президентът на UAW Шон Фейн във видео в понеделник в X. Според него споразуменията, които все още трябва да бъдат ратифицирани от 146 000 членове на UAW, са достатъчно големи, за да може UAW да ги използва за набиране на нови членове във фабрики без профсъюзи, собственост на Tesla, Toyota и други.
Около 4000 работници в комплекса на GM Spring Hill в Тенеси - най-големият в компанията - напуснаха в събота вечерта, заплашвайки производството на четири превозни средства и части, които доставят на девет други фабрики.
"Една от най-големите ни цели, произтичащи от тази историческа победа, е да сме организирани така, както никога досега", каза Фейн в неделя вечер, докато обявяваше подробности за договора с Ford. "Когато се върнем на масата за преговори през 2028 г., те няма да са само с Тримата големи." Изправен пред загуби от около 200 млн. долара на седмица, главният изпълнителен директор на GM Мери Бара отиде в централата на профсъюза в Детройт, за да финализира споразумението.
Анализаторите казват, че борбата на Фейн с компаниите се е отплатила на работниците, печелейки им повишения на заплатите, които ще надхвърлят 30% до изтичането на договорите през април 2028 г. Работниците ще получат незабавно увеличение на заплатите с 11% след ратификацията на споразумението.
Същевременно споразумения като това крият риск да принудят автомобилните производители да повишат цените отвъд тези, налагани от конкурентите с фабрики без профсъюзи. Това се случва в момент, когато автомобилната индустрия се опитва да финансира скъпоструващо и историческо преминаване от двигатели с вътрешно горене към електрически превозни средства.
"Трите предварителни споразумения показват силата на UAW и слабостта на автомобилните компании", коментира развитието Ерик Гордън, професор по бизнес и право в Мичиганския университет. "Компаниите се опитват да разберат как да преминат към електромобили, без да загубят твърде много милиарди долари, и сега са изправени пред огромно увеличение на разходите за труд за продуктите, които ще финансират прехода към електромобили."
Фейн е първият президент на UAW, избран пряко от членовете в 88-годишната история на синдиката. Той обяви война на автомобилните компании, повтаряйки на работниците, че те са техни врагове, и нетърпимост към "корпоративната алчност, възмутителните заплати на главните изпълнителни директори" и една система, при която "синдикатът действа като бизнес партньор с автомобилните производители".
Президентът Джо Байдън насърчи споразуменията за прекратяване на стачките, които застрашиха икономическия растеж на страната. Той се присъедини към стачкуващи работници на пикет миналия месец и говори с Фейн в понеделник, за да го поздрави. Споразуменията, каза той, отбелязаха победа за колективното договаряне и "гарантират, че емблематичните Големи три все още могат да водят света в качеството и иновациите".