Спешно решение на европейски регулатор налага пълна забрана на Мета за поведенческата реклама

Спешно решение на европейски регулатор налага пълна забрана на Мета за поведенческата реклама

Спешно решение на европейски регулатор налага пълна забрана на Мета за поведенческата реклама
Datatilsynet
Европейският комитет за защита на данните (ЕКЗД) взе решение да разшири забраната върху "поведенческата реклама" във "Фейсбук" и "Инстаграм", наложена от Норвегия, за да обхване всичките 30 страни в Европейския съюз и Европейското икономическо пространство, съобщиха регулаторите в сряда. Норвегия не е в ЕС, но тъй като принадлежи към Европейското икономическо пространство, е включена във вътрешния пазар на ЕС, плаща членски внос и подлежи на европейски разпоредби.
Норвежкият регулатор на данните предупреди Мета, че рискува да бъде глобена с 4% от глобалния си оборот, съобщи "Ройтерс" в сряда. Забраната за реклама, която е насочена към потребителите чрез събиране на техните данни, е пречка за американския технологичен гигант, собственик на двете социални медийни услуги, и засяга около 250 милиона потребители на двете платформи в Европа. Очаквано, Мета се противопостави на усилията за ограничаване на практиката, а непосредствено преди обявяването на решението обяви, че въвежда абонаментни планове за потребителите на услугите си в ЕС.
Решението на ЕКЗД е инструкция към регулатора на данни на Ирландия, където се намира европейската централа на Мета, да наложи постоянна забрана върху използването на поведенческа реклама от компанията в рамките на две седмици, информира "Ройтерс", позовавайки се на изявление на европейския регулатор до агенцията.
"На 27 октомври ЕКЗД прие спешно обвързващо решение (...) за налагане на забрана върху обработването на лични данни за поведенческа реклама на правни основания като сключен договор договор за ползване на услуги и легитимен интерес в цялото Европейско икономическо пространство", казва се в съобщението.
От 7 август Мета е обект на ежедневни глоби в Норвегия от 1 милион крони (85 000 евро) за нарушаване на поверителността на потребителите чрез използване на техните данни, като местоположение или поведение при сърфиране в интернет, за реклама - масово възприетият и прилаган до момента бизнес модел от големите технологични компании. През септември норвежкият регулатор Datatilsynet заяви, че е отнесъл текущата глоба до европейския регулатор, тъй като глобата е валидна само в Норвегия.
"Тъй като сега ще получим постоянна забрана, неспазването на забраната за целия ЕС/ЕИП само по себе си би било нарушение на правилата на ЕС относно поверителността на информацията, установени с Общия регламент за защита на данните (GDPR), което може да бъде санкционирано с до 4% от глобалния оборот", обяснява последиците от решението на ЕКЗД Тобиас Юдин - ръководител на международния отдел на Datatilsynet.
Европейското икономическо пространство включва четирите свободи на вътрешния пазар на ЕС (свободно движение на хора, стоки, услуги и капитал) и свързаните с тях области на политика (конкуренция, транспорт, енергетика и икономическо и парично сътрудничество).
Норвежкият орган за защита на данните е независим държавен орган, който организационно принадлежи към Министерството на правосъдието, което обаче няма инструктивни правомощия спрямо него.
В сряда Мета възрази срещу решението, като изтъкна, че членовете на европейския регулатор са запознати с плана на компанията да въведе абонаментен модел за ползване на платформите от европейските потребители, предоставяйки избор между (a) безплатно ползване на цената на събиране на лични и поведенчески данни и (b) платено ползване без използване на такива данни. Според представителите на компанията "това развитие неоправдано игнорира този внимателен и стабилен регулаторен процес".