Компанията за жп инфраструктура изненадващо вдигна таксите и възмути превозвачите

Компанията за жп инфраструктура изненадващо вдигна таксите и възмути превозвачите

Компанията за жп инфраструктура изненадващо вдигна таксите и възмути превозвачите
Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) обяви, че осъвременява таксита за част от услугите, които предлага и с това предизвика възмущението на засегнатите компании.
Обяснението е, че актуализация не е правена в последните 15 г. и засяга ограничен кръг услуги - главно непланираните превози извън годишното разписание. Освен това се намалява т. нар. инфраструктурна такса за преминаване с около 35 на сто.
Неочакваното решение на държавната компания, обявено с прессъобщение до БТА днес, но влязло в сила според превозвачите вчера, е определено от тях като непоносимо. На пресконференция в БТА представители на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт настояха преди да се приема, подобна промяна да бъде мотивирана, да се изготвя анализ на въздействието и да се обсъжда с бранша.
Продължава порочната практика на НКЖИ да формира таксите си на база на постоянните си разходи, което изрично е забранено от законодателството, коментира пред медиите председателят на асоциацията Петко Несторов. Така, по думите му, компанията получава такси, които имат многократно завишена стойност от действителните, които трябва да се плащат.
Например, за влак, който е 1000 тона за трасето от Драгоман до Капъкуле се заплащат такси в размер на 8 евро за километър. За сравнение в Германия за влак от 4 000 тона (четири пъти по-голям влак) се заплаща 3 евро на километър. "Ние плащаме 12 пъти повече от превозвачите в Германия. Но не наблюдаваме да се инвестира 12 пъти повече в железопътната инфраструктура", поясни Несторов.
На последвал брифинг министърът на транспорта Георги Гвоздейков отхвърли обвиненията за липса на диалогичност и подчерта, че зам.-министър се е срещнал с представители на асоциацията на 10 октомври, а за днес е била насрочена друга среща, на която те не са се явили. Според Гвоздейков, цитиран от БТА, не става въпрос за увеличение на такси, а за услуги и за промяна в цената за експресно заявяване на график."
НКЖИ представя промяната така: В зависимост от времето на подаване на заявка за капацитет са определени три вида заявки:
  • Стандартна - получена минимум 48 часа преди желания начален час на тръгване на влак. Цената се променя от 0.50 лв/км на 1.61 лв/км;
  • Нормална - получена по-малко от 48 часа преди желания начален час на тръгване на влака и не по-късно от 10:00 часа на предишния ден. Цената се променя от 0.75 лв/км на 2.42 лв/км;
  • Експресна - получена след 10:00 часа в деня на тръгване на влака. Цената се променя от 1.00 лв/км на 3.22 лв/км.