Украйна определи "Нестле" за "международен спонсор на войната"

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Украйна определи "Нестле" за "международен спонсор на войната"

Продавач в крайпътен ресторант за нудъли Maggi в Ахмедабад. Индия, 4 юни 2015 г.
REUTERS
Продавач в крайпътен ресторант за нудъли Maggi в Ахмедабад. Индия, 4 юни 2015 г.
Националната агенция за превенция на корупцията на Украйна добави "Нестле" към списъка си с "международни спонсори на войната" заради запазването на бизнеса й в Русия, съобщи пресслужбата на агенцията на 2 ноември.
Мултинационалната корпорация, чието седалище е в Швейцария, е най-голямата публична хранителна компания в света. "Нестле" развива бизнес в 187 страни и има повече от 2000 марки в портфолиото си.
Според Националната агенция за превенция на корупцията на Украйна към 2022 г. "Нестле" има седем фабрики в Русия, в които работят 7000 души. Руският пазар представлява около 2% от глобалните ѝ приходи. "Нестле" все още не е публикувала финансови данни за 2022 г., което според украинската агенция е опит за бягство от международния натиск.
"Международни спонсори на войната: 80 години след Втората световна война "Нестле" отново "храни" агресора" - обяви Националната агенция за превенция на корупцията на Украйна.
През март 2022 г. "Нестле" заяви, че ще спре дейността си в Русия, но ще продължи да доставя на страната "основни продукти" като бебешка формула.
Въпреки това швейцарският вестник Neue Zürcher Zeitung (NZZ) съобщи през февруари 2023 г., че руските пазари все още са пълни с типични продукти на "Нестле" като "Нескафе", зърнени закуски на марката Bystrow, супи "Маги" и кубчета бульон, храна за домашни любимци "Пурина", пралини и шоколадови изделия.
Освен това украинската агенция твърди, че "Нестле" е продължила тайно да внася техническо оборудване в Русия, за да обезпечи "по-нататъшното развитие на бизнеса си" там.
В изявление, публикувано в уебсайта на "Нестле" без дата, се казва, че компанията "застава с народа на Украйна и нашите 5500 служители там. Към днешна дата "Нестле" е доставила повече от 20 милиона швейцарски франка (22 милиона долара) в продукти и парични дарения на местни хуманитарни организации в Украйна и за подпомагане на разселените от войната в съседните страни". Твърди се също, че компанията драстично е намалила портфолио си в Русия и е "спряла вноса и износа във и от Русия на продукти, които не са от първа необходимост".
Квалифицирането на "Нестле" като "международен спонсор на войната" и включването ѝ в едноименния списък в сайта на проекта на агенцията "Война и санкции" има за цел да бъде мощен инструмент за въздействие върху репутацията, обяснява украинската агенция.
Националната агенция за превенция на корупцията на Украйна има за цел да насърчи излизането на международния бизнес от Русия, намалявайки "финансовата и технологичната способност на страната да убива украинци".
Списъкът "Спонсори на войната", публикуван в домейн с разширение "Бойкот", включва и други световно известни западни компании като PepsiCO, Bacardi, Mars, Proctor & Gamble, както и отделни лица. Разпределението им по държави към настоящия момент показва, че най-много "спонсори на войната" на Русия в Украйна има (са установени като бизнеси) в Китай (12), следван от САЩ (7), Гърция (5), Франция (4) и Германия и Италия с по три.