ЕС въвежда нови правила за прозрачност на политическата реклама в платформите

ЕС въвежда нови правила за прозрачност на политическата реклама в платформите

ЕС въвежда нови правила за прозрачност на политическата реклама в платформите
Wikimedia Commons
Съветът на Европейския съюз и Европейският парламент постигнаха политическо споразумение за окончателния текст на Законодателния акт за прозрачността на политическата реклама. Това дава зелена светлина за приемането на новия регламент, но повечето от разпоредбите му няма да се прилагат веднага след влизането му в сила, а 18 месеца след това - вероятно не по-рано от средата на 2025 г.
Министрите на държавите членки, представени в Съвета на ЕС, и депутатите от Европейския парламент приключиха преговорите по окончателния текст на регламента в понеделник - 6 ноември. Това означава, че законодателният акт най-вероятно ще бъде гласуван и ще влезе в сила преди изборите за Европейски парламент през юни 2024 г., но повечето от разпоредбите, които въвежда, няма да се прилагат веднага, а чак от 2025 г.
И все пак мерките, регулиращи недискриминационното предоставяне на трансгранична политическа реклама - включително за европейски политически партии и политически групи - ще влязат в сила навреме за предстоящите избори за Европейски парламент.
С наближаване на изборите за Европейски парламент в контекста на две войни - тази на Русия в Украйна и на Израел срещу "Хамас" в Газа, мнозина са загрижени за рисковете за демократичните процеси и информирания избор на гражданите на блока, които произтичат от дезинформацията и чуждестранната намеса.
Големите технологични компании като "Мета" (Фейсбук, Инстаграм) и "Алфабет" (Гугъл, Ютюб) ще бъдат принудени да се съобразяват с нови правила на Европейския съюз за прозрачност и отчетност на политическата реклама в онлайн платформите. На потребителите ще се предоставя ясно видима информация за това кой и колко е платил за такъв вид реклама и за кои избори или референдум се отнася тя. Нарушенията на разпоредбите в новия регламент ще бъдат наказвани с глоби до 6% от годишния оборот на доставчика.
Правилата ще забранят на организации от трети държави да спонсорират политическа реклама в ЕС през трите месеца преди избори или референдум и ще включват забрана за реклами, които се насочват чрез профилиране към потребителите въз основа на тяхната етническа принадлежност, религия или сексуална ориентация. Всички онлайн политически реклами, доставяни чрез дадена платформа, ще бъдат достъпни в регистър, какъвто има и сега във "Фейсбук" например.
Регистърът на "Фейсбук" беше въведен в отговор на засилените мерки за защита на изборния процес от страна на Европейския съюз в периода непосредствено преди изборите за Европейски парламент през 2019 г. Тогава Европейската комисия последователно прие План за действие за борба с дезинформацията и въведе Кодекс на ЕС за поведение във връзка с дезинформацията.
Основните мерки, предвидени в предложения регламент относно прозрачността и насочването на политическите реклами, включват:
  • Политическите реклами ще обхващат рекламите от даден политически субект, за него или от негово име, както и т.нар. тематично ориентирани реклами;
  • Платената политическа реклама трябва да бъде ясно обозначена и да предоставя информация за името на спонсора, сумата, изразходвана за политическата реклама, източниците на използваните средства и връзката между рекламата и съответните избори или референдуми. Тази информация трябва да бъде поместена на видно и леснодостъпно място;
  • Забранява се използването на техники и инструменти за целево насочване и засилено доставяне, при които се използват или се предполагат чувствителни лични данни, като например етнически произход, религиозни убеждения или сексуална ориентация;
  • От държавите членки ще се изисква да въведат ефективни, пропорционални и възпиращи санкции, когато се нарушават правилата за прозрачност на политическата реклама.
"Новите правила ще затруднят чуждестранните участници да разпространяват дезинформация и да се намесват в нашите свободни и демократични процеси", каза в изявление евродепутатът Сандро Гози, който ръководи процеса в Европейския парламент. Той е авторът на доклада на Комисията на Европейския парламент по вътрешния пазар и защита на потребителите, приет от депутатите още през февруари.
Новият регламент се основава на и допълва вече действащо законодателство на ЕС, включително Общия регламент за защита на данните (GDPR) и Законодателния акт за цифровите услуги, и разчита на съществуващата рамка за защита на данните.
Работата на техническо ниво ще продължи през следващите седмици, за да се финализират детайлите на новия регламент. След това споразумението ще трябва да бъде потвърдено от двете институции в неговата цялост и да бъде подложено на правно-езикова ревизия преди официалното му приемане.
Новият регламент е част от законодателен пакет, представен от Европейската комисия през ноември 2021 г., като целта тогава беше новите правила да влязат в сила и да бъдат изцяло приложени от държавите от ЕС до пролетта на 2023 г., т.е. една година преди изборите.
Законодателният акт предвижда използването на лични данни за политическо целево насочване да се наблюдава от националните органи за защита на данните. Те ще имат правомощието да налагат глоби в съответствие с правилата на ЕС за защита на данните.