Шитите в Бангладеш маркови дрехи ще поскъпнат

Световни модни търговци на дребно, сред които Ейч енд Ем (H&M) и "Гап" (Gap), се ангажираха да повишат изкупните цени на произведените в Бангладеш дрехи, за да помогнат на фабриките там да компенсират по-високите заплати на работниците, съобщи асоциация, представляваща повече от 1000 марки.
Бангладеш е най-големият износител на облекла в света след Китай. Тази седмица след протести, довели до сблъсъци с полицията, правителството увеличи с почти 60% минималната месечна заплата до 12 500 така ($113) от декември, първото увеличение от пет години.
Собствениците на фабрики предупредиха, че увеличението на заплатите, което идва преди общите избори през януари, ще намали техните маржове на печалба чрез увеличаване на разходите с 5-6%. Трудът представлява 10-13% от общите производствени разходи, показват оценки на индустрията.
Запитан дали биха повишили изкупните цени с 5-6%, Стивън Ламар, главен изпълнителен директор на Американската асоциация за облекло и обувки (AAFA), каза пред "Ройтерс": "Абсолютно". Той добави, че асоциацията се застъпва и за ежегодна актуализация спрямо инфлацията.
Ниските заплати помогнаха на Бангладеш да изгради шивашката си индустрия, в която работят около 4 милиона души. Конфекцията е основен стълб на икономиката, като представлява почти 16% от БВП.

Заший, вместо да изхвърлиш: Франция дава бонус за поправка на дрехи
Дори след увеличението на минималната заплата, което според някои работници е твърде малко, Бангладеш изостава от други регионални центрове за производство на облекла като Виетнам, където средната месечна заплата е 275 долара, и Камбоджа, където е 250 долара, показват данни на Международната организация на труда .
Миналия месец няколко членове на AAFA, сред които Abercrombie & Fitch и Lululemon, казаха на премиера на Бангладеш Шейх Хасина, че искат заплатите на работниците да се увеличат и да вземат предвид инфлацията, която в момента е 9%.
Търговците на дребно в Съединените щати и Европа са основните купувачи на дрехи, произведени в Бангладеш. Подобно на повечето търговци на дребно на потребителски стоки, те са изправени пред проблеми да пласират стоката си, тъй като заради забавянето на световната икономика купувачите на ключови пазари пазаруват по-малко, тъй като се чувстват в затруднение.