Всеки десети пазарува нехранителни стоки в работно време

Въпреки бума на онлайн пазаруването по време на пандемията и запазения интерес към него мнозинството българи все още предпочитат да купуват нехранителни стоки в големите магазини, по-малко в кварталните и едва на последно място онлайн.
Поне това показват данните от национално представително проучване на "Маркет линкс", проведено през юни по поръчка на Асоциация на търговците на нехранителни стоки. Той е сред 1011 пълнолетни граждани на всички области и е чрез лично интервю.
Повечето участници - 57%, не следват определен модел на пазаруване. Общо 17% казват, че предпочитат да пазаруват в извънработно време през седмицата, общо 14% пазаруват в събота, а 10% признават, че обичат да купуват нехранителни стоки в работно време. Двойно по-голям брой купувачи - 30%, от големите градове в сравнение с останалите пазаруват в извънработно време през седмицата. |
Очаквано разнообразието и цените са основни фактори при избора къде да се купуват нехранителни стоки.
Общо 62.5% от участвалите в прочуването предпочитат големите магазини за този тип стоки. Кварталните магазини са с дял 12%, а онлайн - с едва 9%. По последния начин купуват предимно млади и на средна възраст потребители от градовете. Те купуват основно книги, спортни дрехи и аксесоари и обувки.
Най-голям дял в онлайн покупките имат големите мебели - 58%, строителните материали - 54%, инструментите и машините - 51%. На стоките за градината и за домакинството се падат 48%. Спортните дрехи са с по-малък дял - 36%, а книгите с още по-малък - 27%.

Доходите на домакинствата растат повече от разходите им
Най-много от участниците в проучването посочват, че веднъж на три месеца купуват книги (29%), спортни дрехи, обувки и аксесоари (30%) и спортни аксесоари (31%).
В асоциацията, създадена по време на пандемията през 2021 г., членуват 105 търговски обекта в 13 областни града с над 3 хил. души персонал и оборот над 600 млн. лв.