Антисемитската и ислямофобската реч на омразата процъфтява в X поради слаб контрол

Антисемитската и ислямофобската реч на омразата процъфтява в X поради слаб контрол

Антисемитската и ислямофобската реч на омразата процъфтява в X поради слаб контрол
CCDH
Организацията с нестопанска цел Център за противодействие на цифровата омраза (CCDH) анализира 200 примера за докладвана реч на омразата в платформата и установи, че 96% от публикациите все така са били достъпни онлайн седмица по-късно.
Новото проучване потвърждава заключенията от доклада на CCDH, публикуван през септември, който анализира по-широк спектър от реч на омразата в платформата. В него се видя, че 86% от 300 избрани случая на докладвана реч на омразата не са били премахнати от платформата седмица по-късно.
Центърът за противодействие на цифровата омраза е британска организация с нестопанска цел с офиси в Лондон и Вашингтон, чиято дейност е съсредоточена върху противодействието на онлайн дезинформацията и речта на омразата. Двете проучвания на организацията демонстрират недвусмислено, че социално-медийната платформа, която нейният собственик опитва да превърне в "приложение за всичко", не изпълнява ангажимента си да се бори със съдържание, "мотивирано от омраза, предразсъдъци или нетолерантност".
В новото проучване на CCDH са анализирани 200 случая на реч на омразата, изпратени от около сто профила в X, които са свързани с конфликта между Израел и Палестина. В доклада с резултатите от него се вижда, че 96% от публикациите не са били премахнати и все още са достъпни онлайн седмица по-късно.
Според CCDH всички въпросни публикации са изпратени след нападението на "Хамас" срещу Израел от 7 октомври и включват такива, които подбуждат към насилие срещу мюсюлмани, палестинци и евреи, насърчават антисемитски конспиративни теории и дехуманизират палестинците в Газа.
Изследователи от организацията са идентифицирали профилите чрез търсене в следванията, харесванията и публикациите на известни профили, насаждащи омраза, и подчертават, че извадката не трябва да се разглежда като "представителна извадка от публикации, свързани с кризата Израел-Газа, а по-скоро като средство за тестване на системите за модериране на X".
Публикациите, които са останали онлайн, са натрупали над 24 млн. гледания, като само един профил е закрит, а два са "заключени", което означава, че не могат да публикуват, повторно публикуват или харесват съдържание.
Четиридесет и три от въпросните 101 акаунта са проверени профили, които се се възползвали от увеличената видимост на техните публикации, плащайки за абонамент и за т.нар. синя отметка.
"След безпрецедентна терористична жестокост срещу евреите в Израел и последвалия въоръжен конфликт между Израел и "Хамас" агенти на омразата се възползваха от шанса да превземат социалните медийни платформи, за да заразяват със своя фанатизъм и да мобилизират реално насилие срещу евреи и мюсюлмани, натрупвайки още повече болка в света", казва Имран Ахмед - главен изпълнителен директор и основател на групата.
X се опита да увери рекламодателите и обществеността, че се справят с речта на омразата - но нашето изследване показва, че това не са нищо друго освен празни думи.
След придобиването на платформата от Илън Мъск миналата година X системно е обект на критика заради стандартите си за модериране, особено след решението на компанията да освободи по-голямата част от работната си сила през ноември миналата година.
По-рано тази година Мъск се опита да дискредитира CCDH в публикация, като обвини центъра, че "разпространява дезинформация и налагат цензура", и го квалифицира като "наистина зъл".
Няколко дни по-късно адвокатът на Мъск, Алекс Спиро, изпрати писмо до организацията, в което я обвинява в "поредица от тревожни и неоснователни твърдения, които, изглежда, са предназначени да навредят на Туитър като цяло и конкретно на неговия рекламен бизнес" .
CCDH описа посланието на Спиро като "обезпокоително усилие за сплашване на онези, които имат смелостта да се застъпят срещу подбуждането към омраза, речта на омразата и вредното съдържание онлайн".
X - (на)страна в доброволния Кодека на ЕС срещу езика на омразата
Процент на известията, оценени в рамките на 24 часа – Тенденция във времето. Из седмата оценка на Кодекса за поведение за противодействие на незаконната реч на омразата онлайн на Европейската комисия, ноември 2022 г.
Процент на известията, оценени в рамките на 24 часа – Тенденция във времето. Из седмата оценка на Кодекса за поведение за противодействие на незаконната реч на омразата онлайн на Европейската комисия, ноември 2022 г.
X е страна по Кодекса на ЕС за поведение за противодействие на незаконната реч на омразата онлайн, който се прилага от май 2016 г. Тогава Фейсбук, "Майкрософт", Туитър (сега X) и Ютюб се ангажираха да прилагат и да се отчитат по кодекса, разработен съвместно с Европейската комисия като първи по рода си саморегулаторен инструмент в тази област. Неговата цел е предотвратяването и противодействието на разпространението на незаконна реч на омразата онлайн от страна на онлайн платформите, които се съгласяват да подават отчети за прозрачност и изпълнение на своите мерки срещу езика на омразата.
В края на май т.г. Мъск обяви, че оттегля Туитър, скоро след това преименуван на X, от друг подобен ангажимент - Кодекса на ЕС за поведение във връзка с дезинформацията. Заместник-председателят на Комисията по ценностите и прозрачността Вера Йоурова, комисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон и френският министър на цифровите технологии Жан-Ноел Баро отговориха с остра критика на решението.
"Знам, че кодексът е доброволен, но не се заблуждавайте - като се оттегли от него, Туитър привлече много внимание и неговите действия и съответствие със законодателството на ЕС ще бъдат проверени енергично и спешно", каза Йоурова. "Задълженията остават. Можете да бягате, но не можете да се скриете", заяви Бретон, визирайки задълженията на X в качеството ѝ на много голяма платформа според определението на Законодателния акт за цифровите услуги да предприема и изпълнява мерки за борба с дезинформацията.
ЗАЦУ се прилага за големите платформи като X, Ютюб, Фейсбук и др. от 25 август и ги задължава да се справят с разпространението на незаконно съдържание, онлайн дезинформация и други обществени рискове. Шест седмици по-късно "Хамас" започна война с Израел с атентата на 7 октомври и X се превърна във водеща тема в контекста на разпространението както на дезинформация, така и на език на омразата едновременно срещу Израел и евреите и срещу "Хамас", палестинците и исляма.
Като страна по Кодекса на ЕС за поведение за противодействие на незаконната реч на омразата онлайн X участва в регулярния мониторинг, с който се оценява неговата ефективност. Тези оценки се извършват от мрежа от организации на гражданското общество като CCDH, намиращи се в различни страни от ЕС.
Използвайки общоприета методология, тези организации тестват как ИТ компаниите прилагат Кодекса на практика, като им изпращат искания за премахване на съдържание и отчитат колко време отнема оценката на искането, какви са резултатите и обратната връзка, която получават от компаниите.
Точно преди една година Европейската комисия публикува резултатите от своята седма оценка на Кодекса за поведение за противодействие на незаконната реч на омразата онлайн. В тях е отчетен значителен спад в броя на уведомленията, прегледани от компаниите в рамките на 24 часа: от 90% през 2020 г. до 81% през 2021 г. и 64% през 2022 г.
Единствено TikTok е увеличил ефективността си (от 82.5% през 2021 г. на 91% през 2022 г.), докато още тогава е установено, че Туитър премахва по-малко от половината от докладваните публикации и има най-неудовлетворителните резултати измежду сравняваните в доклада: Фейсбук, Ютюб, Туитър, Инстаграм, Jeuxvideo и TikTok.