Поскъпване или съкращения: какво следва от новите мита върху шивашката индустрия в Турция

Поскъпване или съкращения: какво следва от новите мита върху шивашката индустрия в Турция

Турция е третият най-голям вносител на готово облекло в Европа, като фабриките на редица от най-популарните марки са базирани на нейна територия
Reuters
Турция е третият най-голям вносител на готово облекло в Европа, като фабриките на редица от най-популарните марки са базирани на нейна територия
Турските производители на облекло, третите по големина доставчици на дрехи за Европа, са изправени пред по-високи производствени разходи и рискуват да изостанат още повече от своите азиатски конкуренти, след като правителството увеличи митата върху вноса на текстил.
Анкара повиши облагането на вносни текстилни продукти с 30-100% миналата седмица, за да помогне местните производители на прежди и тъкани, които призоваха за подкрепа срещу вълната от по-евтин внос.
Новите данъци обаче са бреме за индустрията, която е сред най-големите работодатели в Турция, шиейки облекла за популярни европейски марки като Ейч&Ем, "Манго", "Адидас", "Пума" и "Индитекс".
Представители на сектора не изключват съкръщаване на работни места, тъй като разходите за внос нарастват и турските производители губят пазарен дял спрямо конкуренти като Бангладеш и Виетнам.
Износителите технически могат да кандидатстват за освобождаване от данъка, но източници от индустрията казват, че режимът на освобождаване е скъп, отнема много време и на практика не работи за повечето компании.
Секторът вече търпи щети от нарастващата инфлация, спадащото търсене и по-ниските маржове на печалба заради надценената лира, както и от последиците от дългогодишния експеримент с намаляването на лихвените проценти, политика, която наскоро беше променена.
Колко по-скъпо?
Цената на произведена в Турция тениска сега е с 40% по-висока за европейските клиенти, отколкото тази, ушита в Бангладеш, казва Сереф Фаят, председател на турската асамблея за облекло ТОВВ. Преди няколко години разликата е била 15-20%.
"Модните марки могат да понесат по-високи цени до 20%, но всичко над това води до пазарни загуби", казва Фаят.
Според част от производителите турската шивашка индустрия трябва да се откаже от масовото производство на дрехи
Reuters
Според част от производителите турската шивашка индустрия трябва да се откаже от масовото производство на дрехи
Тимур Боздемир, президент на фирмата DF Manhattan Inc, която произвежда дамски облекла за европейския и американския пазар е убеден, че вдигането на митата ще повиши цената тениска от 10 долара с не повече от 50 цента.
Той не очаква да загуби клиенти, но смята, че промените са засилили необходимостта турската шивашка индустрия да премине от масово производство към производство с добавена стойност.
"Ако настояваме да се състезаваме с Бангладеш или Виетнам за тениска от 3 долара, без съмнение ще загубим", убеден е той.
Турция е изнесла текстил за 10.4 милиарда долара и облекло за 21.2 милиарда долара миналата година, което я прави съответно петият и шестият по големина световен износител.
Мащаби
Тя е вторият по големина производител на текстил и третият най-голям доставчик на облекло за съседния Европейски съюз, показват данните на Европейската конфедерация за облекло и текстил Euratex.
Но делът й на европейския пазар спадна до 12.7% миналата година от 13.8% през 2021 г.
Поскъпване или съкращения: какво следва от новите мита върху шивашката индустрия в Турция
Reuters
Западните клиенти се обърнаха към Турция по време на пандемията от COVID-19, за да намалят разходите за превоз на фона на проблемите с доставките. Но след приключването й комбинацията от падащи разходи за доставка и нарастваща вътрешна инфлация притъпиха конкурентното й предимство.
Износът на текстил и облекло е намалял с повече от 8% за първите 10 месеца на годината, докато общият експорт на Турция е непроменен, показват данните за сектора.
Какъв е изборът?
Изправен пред нарастване на по-евтините вносни платове и прежди, което отчасти предизвика необходимостта от митата, текстилният сектор, намали броя на регистрираните работници с 15% до август.
Натоварването на капацитета му миналия месец достигна 71%, при 77% в производството като цяло, а служители в бланша казват, че процентът е близо 50% за много производители на прежди.
"Почти спрях производството и съкратих повечето работни места в моето предприятие за прежди. И не съм единственият в тази ситуация", каза Фатих Биличи, който управлява фабрика в Османие, работеща за местния пазар и за износ.
Производителите на прежди са изправени пред неизбежна необходимост да съкращават работници заради растящите производствени разходи
Reuters
Производителите на прежди са изправени пред неизбежна необходимост да съкращават работници заради растящите производствени разходи
Компанията му е намалила дневното производство до пет тона от 50 тона преди няколко месеца. Т
"Производството ми струва 3.20 долара/кг, докато моят узбекски конкурент го продава за 2.70 долара. Как мога да се конкурирам?", пита той.
Лирата е загубила 35% от стойността си спрямо долара тази година и 80% за последните пет години. Но износителите казват, че турската валута трябва да се обезцени още повече, за да се усети това върху инфлацията, която е над 61% и достигна 85% миналата година.
Според браншовата организация TOBB секторът на текстила и облеклото е съкратил 170 хил. работни места от началото на 2023-а и те ще стигнат 200 хил. до края на годината докато затягането на паричната политика охлажда прегрятата икономика.