Самолет на "Върджин" излетя за първи трансатлантически полет с нисковъглеродно гориво

Самолет на "Върджин" излетя за първи трансатлантически полет с нисковъглеродно гориво

Боинг 787 на "Въджин Атлантик" излита за първия трансатлантически полет със 100% устойчиво авиационно гориво от Лондон до Ню Йорк. 28 ноември 2023 г.
Reuters/Brendan Mcdermid
Боинг 787 на "Въджин Атлантик" излита за първия трансатлантически полет със 100% устойчиво авиационно гориво от Лондон до Ню Йорк. 28 ноември 2023 г.
Пътнически самолет на "Върджин Атлантик" излетя малко преди 12 ч. по обяд местно време от летище "Хийтроу" в Лондон за първия трансатлантически полет на търговска авиокомпания със 100% устойчиво авиационно гориво (УАГ).
Основателят на "Върджин Атлантик" Ричард Брансън, главният изпълнителен директор на авиокомпанията Шай Вайс и министърът на транспорта на Великобритания Марк Харпър са сред пътниците на борда. Полетът е изпълняван от Боинг 787, задвижван от двигатели Rolls-Royce Trent 1000, и трябва да пристигне на международното летище "Джон Ф. Кенеди" в Ню Йорк малко преди 10 часа вечерта българско време. "Върджин" нарече полета, чиито пътници не са закупували билети, Flight100.
Този полет става факт две преди началото на срещата на върха на ООН за климатичните преговори COP28 в Дубай. В преходния етап на декаборнизация, авиокомпаниите залагат на гориво, произведено от отпадъци, за да намалят емисиите си с до 70%, така че да продължат да работят, преди електрическите и задвижваните с водород въздушни превози да станат реалност през идните десетилетия.
Миналата седмица самолетът Gulfstream G600, използващ същото гориво, извърши успешен трансатлантически полет. Той обаче е частен самолет, за разлика от пътническия "Върджин Боинг 787".
УАГ вече се използва в реактивни двигатели като част от смес с традиционния керосин, но след успешни наземни тестове "Вържин" и нейните партньори, в т.ч. "Ролс-ройс" и "Боинг", получиха разрешение да летят, използвайки само такова гориво.
Горивото, използвано за осъществяването на полета във вторник, е направено предимно от използвано олио за готвене и отпадъчна животинска мазнина, смесена с малко количество синтетичен ароматен керосин, произведен от отпадъчна царевица, информира компанията на Брансън.
Авиацията представлява около 2-3% от глобалните въглеродни емисии. УАГ се разглежда като ключ към намаляването на тези емисии, но е около три до пет пъти по-скъпо от обикновеното реактивно гориво в момента и представлява по-малко от 0.1% от общото световно използвано реактивно гориво днес.
Според групата за опазване на околната среда Stay Grounded полетът на "Върджин Атлантик" не е нищо повече от "отвличане на вниманието чрез създаване на илюзия за екологична отговорност".
"(Заместителите на горивата) не са дори близо до това да бъдат мащабируеми в необходимата времева рамка, за да се избегне климатичният срив. Това, което спешно трябва да се направи, е да се намали изгарянето на изкопаеми реактивни горива, което означава намаляване на полетите, където е възможно", коментира Магдалена Хойвизер от името на Stay Grounded.
Двата големи недостатъка на устойчивото авиационно гориво са неговата цена и крайно ограничените количества. Авиационната индустрия обаче се надява, че полетът на "Върджин Атлантик" ще повлияе на правителствата, като подчертае необходимостта от предоставяне на финансова подкрепа, за да станат този вид горива по-достъпни.
Очакванията на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) са, че УАГ ще играе роля в изпълнението на визията за превръщането на Европа в първия климатично неутрален континент до 2050 г. По тази причина EASA също се ангажира да улесни въвеждането на (УАГ в авиационната индустрия.