Компютърно генерирани автори пишат компютърно генерирани истории за Sports Illustrated

Компютърно генерирани автори пишат компютърно генерирани истории за Sports Illustrated

"Визитка" на несъществуващ човек, чието описание е генерирано от ChatGPT 4, със снимка, генерирана от ThisPersonDoesNotExist.com
"Визитка" на несъществуващ човек, чието описание е генерирано от ChatGPT 4, със снимка, генерирана от ThisPersonDoesNotExist.com
Sports Illustrated е поредната медийна компания, чиято репутация е застрашена поради непрозрачност по отношение на употребата на изкуствен интелект за генериране на съдържанието на изданието и приписване на авторството му на несъществуващи хора.
Американското спортно издание обяви, че е преустановило бизнес отношенията си с компанията, която е създавала статии за нейния уебсайт, написани от името на автори, които очевидно не съществуват, но отрече изнесената информация, че самите истории са написани от инструмент, базиран на изкуствен интелект.
"Въпреки че няма нищо лошо в това медийните компании да експериментират с изкуствен интелект, грешката е в опитите да го скриете и в това, че го правите зле", казва Том Розенстил, професор от Университета в Мериленд, който преподава журналистическа етика.
През 2024 г. Sports Illustrated (SI) отбелязва 70-ата година от основаването си от Стюарт Шефтел през 1954 г. Името на SI се свързва и със специалния брой за бански костюми (Sports Illustrated Swimsuit Issue), който излиза веднъж годишно от 1964 г. насам. Собственост на "Тайм" до 2018 г., SI премина във владение на Authentic Brands Group след продажбата на "Тайм" на Meredith Corporation. Впоследствие Arena Group получи 10-годишен лиценз за управление на редакционните операции с марката Sports Illustrated, под която издава онлайн издание и месечно печатно издание.
Много компании тестват големи езикови модели и другите видове генеративен изкуствен интелект в момент от бурното навлизане на технологиите и услугите, основаващи се на ИИ, когато хората се страхуват, че тази поредна високотехнологична трансформация застрашава милиони работни места.
По-рано тази година експериментите с използването на изкуствен интелект се провалиха както във вестникарската мрежа на Gannett, така и в технологичния уебсайт CNET. В полето на журналистиката приложението на подобни системи е свързано преди всичко с рискове и неблагоприятни ефекти, или поне до момента, в който са валидни и се отстояват основните ценности на журналистиката в обществен интерес, между които са придържането към фактите и прозрачността на редакционната политика и намеса.
Това включва ясното, изрично и лесно видимо обозначаване на платени публикации за продукти и услуги (адверториъли - естеството на въпросните статии, публикувани в SI), организации, компании, политически партии и политици.
"Ако искате да сте в бизнеса с разказване на истината, което журналистите твърдят, че правят, не трябва да лъжете. А прикриването на истината е форма на лъжа", казва още Розенстил.
"Дрю е прекарал голяма част от живота си на открито и с вълнение ще ви преведе през своя безкраен списък с най-добрите продукти, за да ви предпази от опасностите на природата. В последно време рядко минава уикенд, в който Дрю да не е на къмпинг, на поход или просто във фермата на родителите си", казва се в представянето на един от авторите на SI. Нищо в това описание на буди съмнение, че човек на име Дрю съществува и че този човек пише за SI. Извън Sports Illustrated обаче Дрю Ортис не съществува.
В понеделник уебсайтът Futurism разказа в пространна публикация как в SI са били поместени ревюта на продукти, чиито автори не могат да бъдат идентифицирани. Дрю Ортис е един от тези автори, а снимката му е открита в уебсайт, който продава портрети, генерирани от изкуствен интелект. От Futurism са изпратили до редакцията на Sports Illustrated въпроси, свързани с фиктивните автори, но вместо да получат отговори, всички автори с профилни снимки, генерирани от изкуствен интелект, са били изтрити от уебсайта на изданието.
Futurism цитира човек от екипа на SI, който е казал под условие да остане анонимен, че изкуственият интелект е използван и при създаването на част от съдържанието на медията - "колкото и да казват, че не е така".
От Sports Illustrated твърдят, че въпросните статии са създадени от външна компания, AdVon Commerce, която е уверила изданието, че материалите са написани и редактирани от хора. От SI са знаели само, че AdVon кара авторите си да използват псевдоними - практика, която твърдят, че не одобряват, но въпреки това са допуснали.
Нито една от статиите, приписани на Ортис или на другите имена на несъществуващи автори, не е съдържала информация за използването на изкуствен интелект, нито че авторът не е истински. SI се е освободило от редакционна отговорност, като е декларирало, че съдържанието е "създадено от трета страна" и че редакцията на Sports Illustrated не е участвала в създаването на това съдържание.
В изявление, публикувано в X, редакторите на Sports Illustrated заявяват, че са "ужасени от историята на Futurism":
"Ние изискваме отговори и прозрачност от ръководството на Arena Group за това какво точно е публикувано под името SI. Изискваме компанията да се ангажира да се придържа към основните журналистически стандарти, включително да не публикува компютърно написани истории от фалшиви хора."
"Хората от SI Union: Нашият отговор на днешната история от @futurism, която съобщава, че The Arena Group е публикувала истории, написани от ИИ под името Sports Illustrated."
"Хората от SI Union: Нашият отговор на днешната история от @futurism, която съобщава, че The Arena Group е публикувала истории, написани от ИИ под името Sports Illustrated."
Обществената американска медия PBS е потърсила AdVon за коментар, но не е получила такъв. Същевременно съдържанието, създадено от "авторите" на AdVon, е било свалено, докато вътрешното разследване на SI продължава.
Futurism обаче са прегледали и други издания в портфолиото на The Arena Group, за да установят, че случаят със SI не е изолиран и че същата практика (на публикуване на съдържание от фиктивни автори) е използвана например в специализираното издание за финанси TheStreet, което The Arena Group купи за 16.5 млн. долара през 2019 г.
Още през февруари, когато компанията за първи път започна да публикува здравни съвети, генерирани от изкуствен интелект в своето списание Men's Journal, Futurism направи проверка на фактите и установи, че първата такава статия е пълна с грешки. Това доведе до публикуването на значително коригирана версия на материала.
Това лято Gannett преустанови експериментите си с изкуствен интелект в създаването на статии за гимназиални спортни събития в някои от своите вестници, след като установи, че в тях се съдържат сериозни грешки. Тези статии бяха подписани с името LedeAI.
Миналата зима беше съобщено, че CNET са използвали изкуствен интелект, за да създадат статии, разясняващи на читателите теми за финансови услуги, издадени под името CNET Money Staff. Единственият начин читателите да научат, че в създаването на статиите е била "впрегната" технология с изкуствен интелект, беше да кликнат върху името на "автора" и да прочетат представянето му.
Други компании като Buzzfeed също използват изкуствен интелект, но участието на голям езиков модел е ясно обозначено. Така например статията-пътепис за Санта Барбара в изданието е подписана от писателката Ема Хийгар и робота Бъзи - "нашият креативен асистент с ИИ".
"Асошиейтед прес" използва технология с изкуствен интелект при създаването на някои статии за отчети за финансови печалби от 2014 г. насам, а напоследък и в някои спортни истории. В края на всяка такава история има бележка, която обяснява ролята на технологията в нейното производство.
Пример за така употреба е кратка статия за предстоящ мач от Националната баскетболна асоциация, публикувана по-рано този месец, която е придружена със следния разясняващ текст: "Асошиейтед прес създаде тази история, използвайки технология, предоставена от Data Skrive, и данни от Sportradar."
Когато The Arena Group за първи път обяви, че възнамерява да въведе употребата на изкуствен интелект в генерирането на съдържание в своите издания, главният изпълнителен директор на медийната компания Рос Левинсон обеща в интервю за "Уолстрийт джърнъл", че качеството на тези публикации ще бъде изключително, припомня Futurism.
"Не става въпрос за това "да произвеждате съдържание, генерирано от ИИ, и да произвеждате колкото се може повече. "Гугъл" ще ви накаже за това и повече не е по-добре; по-доброто е по-добро", обясни Левинсон.