Ще се проектира нова рейдова кула
Кейовите бетонни плочи до рейдовата кула на вълнолома във Варна пропаднаха в началото на седмицата. Причината са подкопаните от няколко години основи, каза началникът на дирекция "Информационно обслужване на корабоплаването, търсене и спасяване" в "Морска администрация" Златко Кузманов. Последните поражения обаче вероятно са резултат от развихрилата се в началото на годината зимна буря. Скалните късове около основите на кулата са отнесени в резултат на силните ветрове, а укрепването на основите ще започне най-рано в края на месеца, каза Кузманов. По думите му дотогава трябва да приключат процедурите по Закона за устройство на територията, без които ремонтните дейности не биха могли да започнат. Изпълнител на укрепването е варненската фирма "Трансстрой". Договорът е на стойност 290 хил. лв. Укрепването на фундамента ще се извърши според проекта, който е разработен от "Морска администрация" още през 2006 г. и ще се наблюдава непрекъснато. Освен това според изискванията на обществената поръчка "Трансстрой" ще трябва да осигури осемгодишна гаранция за работата си. Брегоукрепването ще продължи около два месеца.
Последният основен ремонт на рейдовата кула във Варна датира от 1999 г. Тогава в морето, южно от съоръжението, бяха натрупани скални късове, а надводната част на каменния насип беше бетонирана. Сега обаче целостта на тази основа е начупена и на практика е неизползваема, сочи анализът на морските специалисти.
По думите на Златко Кузманов до няколко седмици ще започне проектирането на нова рейдова кула на "Морска администрация" във Варна. Замисълът предвижда тя да бъде разположена върху терен в район Аспарухово. След завършване на новото съоръжение в него ще бъде базирана системата за управление на корабния трафик във Варна. Нова кула ще има и в Бургас, където проектирането вече е приключило, коментира Кузманов.
Успоредно с ремонта на рейдовата кула ще продължи и укрепването на варненския вълнолом, където изпълнител е друга варненска фирма - "Хидрострой". Контрактът за рехабилитацията е 18-месечен, но ремонтните работи се извършват само извън туристическия сезон. Проектът предвижда укрепването на цялата железобетонна конструкция на съоръжението. Трябва да бъде насипан бетон и да бъде редуцирано улягането на съоръжението, което е построено през 1906 г. Последните години обаче по него бяха правени само козметични ремонти. Най-пострадали са местата, където морската вода отдавна е изровила бетона от конструкциите. Затова предстои да бъде укрепена и преградната стена.