Изкуственият интелект - вече сред учениците, но все още не и в училище
"От решаващо значение е образователните институции, родителите и разработчиците да си сътрудничат при създаването и прилагането на политики и практики, които гарантират безопасното и отговорно използване на технологиите за изкуствен интелект от деца. Освен това е от съществено значение децата да бъдат обучавани за онлайн безопасността, цифровата грамотност и етичните съображения, свързани с изкуствения интелект."
Това казва ChatGPT, помолен да изброи рисковете за децата от използването на инструменти на изкуствен интелект. Самият той изброява няколко риска, свързани с поверителността на данните, със създаването на предразсъдъци в децата, със създаването на зависимост към използването на такава технология.
Самият изкуствен интелект очевидно е наясно с опасностите от използването му. Дали със същото обаче могат да се похвалят учителите, педагозите и професионалистите в образователната система, на които се пада нелеката задача да използват различните инструменти на изкуствения интелект и същевременно да знаят как това да стане безопасно и смислено за децата и за тях самите.
Изпитанието е голямо. Особено за българската образователна система, в която средната възраст на учителите е 54 години (по данни от началото на 2023 г. на синдикат "Образование") и в която 72% от учителите не използват ChatGPT и/или Bing (според предоставено на "Дневник" изследване на организацията "Образование без граници" от началото на декември).
На фона на тези данни в проект за документ на Министерството на образованието е заложена цел до 2025 г. "България да се превърне в регионален център за образование и изследвания в областта на изкуствения интелект, като научните резултати имат видимост на европейско ниво".

Изкуственият интелект - играчка с механизъм, който не можем да спрем
Учители и експерти от образователни организации коментираха пред "Дневник", че е ключово образователното министерство да приеме и даде насоки как инструментите на изкуствения интелект да се интегрират в обучението на децата, от една страна, и в работата на учителите, от друга.
Заявка, че това ще бъде направено, беше дадена през септември тази година от зам.-министъра на образованието Наталия Митева. Тези насоки са от важно значение и за самите професионалисти, за да не се получи дупка между тези, които боравят с изкуствения интелект и го включват в работата, и останалите, които предпочитат това да остане извън класната стая. Насоките на министерството ще включват как да се използват различни апликации с изкуствен интелект за работа в училище "по начин, който е етичен, морален и има смисъл".
Интервю с Шекспир, или ползите за учителите
"Необходими са отворен ум, адаптивност, ентусиазъм и не на последно място - подкрепа от страна на министерство на образованието. Да мислим критично, с любопитство и без страх за инструментите на изкуствения интелект, може да ни спести много техническо време, но и да разшири възможностите ни за преподаване и оценяване", коментира пред "Дневник" Мария Станкова, учител по английски език.
Според нея на този етап използването на изкуствен интелект в образованието носи със себе си и предизвикателства. По думите й повечето от учителите се нуждаят от сериозно допълнително обучение за ефективно използване на AI инструменти (от Artificial intelligence - английския израз за изкуствен интелект - бел. ред.), а това изисква време и ресурси.
"Да свикнат с динамичния изкуствен интелект и да останат в крак с него може да бъде особено трудно за някои колеги с дългогодишен опит или за такива с ниска дигитална грамотност. Учителското съсловие е застаряваща професионална група с все още недостатъчен приток на млади специалисти, за да поддържа нуждите на образователната система. Съществува риск скокът да бъде прекалено голям за част от учителите, които са инвестирали много време и усилия в трупането на опит в традиционното преподаване", каза още Станкова.
Според нея посоките, в които инструментите на изкуствен интелект могат да подпомогнат дейността на учителите, са поне няколко:
- Достъп до образователни ресурси: Изкуственият интелект може да предостави достъп до конкретни и специфични за учебния предмет източници, които да бъдат адаптирани към различни стилове на учене. Това може да включва интерактивни видеа, образователни игри, симулации и персонализирани диаграми и изображения, които улесняват по-дълбокото разбиране и запомняне на учебния материал.
- Подкрепа за подготовката и провеждането на уроци: създаването на планове, предлагането на насоки за управление на класната стая и за подкрепа на ученици, които се нуждаят от допълнителна помощ. Помощ може да бъде оказана и при идентифицирането на ученици с образователни затруднения, както и предоставяне на методически насоки и персонализирани учебни материали, които да отговарят на техните образователни потребности.
- Помощ и за по-ефективно оценяване. Разбира се, на този етап учителят трябва да носи основната отговорност за това, но с негова помощ може значително да улесни работата си.
- Увеличаване на ангажираността и мотивацията на учениците - чрез интерактивните инструменти, които предлагат множество идеи и добри практики за игровизация например.
Примерът, който Мария Станкова дава, е, с това учениците да направят интервю с Шекспир и после да участват в подреждането на пъзел или създаването на изображение или мисловна карта върху сюжета на "Ромео и Жулиета". "Това може да помогне на учениците да разберат и запомнят по-добре изучавания материал. Всичко може да бъде извършено с изкуствен интелект и с активното участие на учителя и на учениците. И може да бъде планирано и подготвено много по-бързо", обяснява учителката.
Рискът да звучи достоверно, но да не е
Въпреки позитивните ефекти от употребата всички са на мнение, че засега е много важно употребата на инструментите на изкуствен интелект да бъде под строгия надзор на учителите. Рисковете, които професионалистите изброяват, са свързани с информацията, която се създава, както и с поверителността на данните, за които децата не си дават сметка.
Затова и има ограничения за използването на ChatGPT от деца под определена възраст - генерираното съдържание може да не е подходящо за тях.
"Един от големите рискове на този тип изкуствен интелект е, че той може да създаде информация, която е неточна или предубедена, но да звучи напълно достоверно", коментира пред "Дневник" Мила Иванова, която е старши специалист "Управление на съдържанието и развойна дейност" на сайта с образователни ресурси и програми prepodavame.bg. Допълва, че тъкмо затова е много важно учениците (но и възрастните) да развиват и прилагат умения като критично мислене и медийна грамотност. Това означава да мислят внимателно за информацията, която виждат, и да проверяват фактите с други източници.
ChatGPT може да бъде много полезен, важно е да се знае, че не е перфектен и че не притежава разбиране за това каква информация предоставя
Допълва, че изкуственият интелект се учи от хората, а всички ние вече му даваме достатъчно инструкции и информация, която той да ни върне обратно във вид на адекватни и лесно приложими приложения. Важно уточнение е, че изкуственият интелект, предложен за широка употреба, все още имитира добре, но не мисли като човешко същество, макар да използва невронни мрежи. "За да бъдат извлечени максималните ползи от него, е необходимо очакванията ни да бъдат реалистични и да го използваме, след като сме се запознали с възможностите му и с изискванията за употреба", смята Мила Иванова.
Над 18 хил. учители ще бъдат обучени
Министерството на образованието, подобно на други институции в държави от Европейския съюз, ще издаде насоки за използване на инструментите на изкуствения интелект. Предстои да бъдат проведени и курсове за обучение на учителите.
"Трябва да гледаме на изкуствения интелект като на още един инструмент в ръцете на учителя, който може да подобри образованието. Визията на Министерството на образованието и науката за дигитализацията започва с най-основния фактор в образованието и е той е човешкият. Основната ни роля е да се погрижим за това всяко дете в България да има възможност да реализира пълния си потенциал и да има успех в живота. Тези възможности минават най-вече през инвестицията в учителите", коментира преди време зам.-министърът на образованието и науката Наталия Митева, цитирана от БТА.
По думите ще бъдат организирани обучения за 18 хил. учители, за да може те да използват различни инструменти за преподаване и различни електронни ресурси. Курсовете ще са безплатни и ще са през платформата "Дигитална раница".
Пример за държава, в която образователната система вече борави с инструментите на изкуствен интелект, е Полша. Именно техните насоки ще се използват за българските такива. "Разработваме и следващ стратегически проект за дигитализация, който да е финансиран от новата оперативна програма "Образование". Целта на българското образование е да подкрепи всеки ученик и тя минава през подкрепата на всеки учител, заяви заместник-министърът на образованието и науката", коментира още Митева.