Как компании като Mars, Inc. постигат едновременно икономически и екологичен успех

Как компании като Mars, Inc. постигат едновременно икономически и екологичен успех

Предраг Милинчич, директор на Mars, Inc. за Балканите
Предраг Милинчич, директор на Mars, Inc. за Балканите
Mars, Inc., един от най-големите производители на храни в света, чието портфолио включва марки като M&M's, Snickers, Twix, Orbit, Whiskas и Pedigree, продължава да развива устойчивия си бизнес план за един по-добър свят. Какви са тенденциите, които влияят на пазарите, в които компанията оперира, и как се постига икономически растеж без компромис върху устойчивите практики разказва Предраг Милинчич, директор на Mars, Inc. за Балканите. Той притежава дългогодишен опит в хранително-вкусовата промишленост и отговаря за дейността на компанията на Балканите.
Какви са настоящите тенденции, формиращи пазарите, на които Mars, Inc. оперира в световен мащаб?
Mars, Inc. е компания с повече от 100-годишна история, която винаги е била иноватор в категорията "лакомства" заради разнообразното си портфолио и емблематичните си марки не само за България, но и по света. Движещата сила зад нашите иновации е изборът, който правят нашите потребители. Именно това е тайната ни за успех - желанието ни да отговорим на всички нужди и очаквания на нашите клиенти, както и вниманието, което обръщаме на тенденциите, които променят начина, по който хората възприемат продуктите ни.
В днешния бързопроменящ се свят забелязваме няколко важни тенденции в поведението на потребителите, които имат голямо въздействие върху всички индустрии, включително и хранителната. Една от тях е нарастващото търсене на устойчиви и отговорно произведени продукти. Проучвания като това на The Roundup показват, че потребителите на глобално ниво стават все по-осведомени по отношение на въздействието на техния избор върху околната среда и активно търсят марки с устойчиви практики. Това още повече ни мотивира да продължим да адаптираме предлаганите от нас продукти, практиките по веригата за доставки и цялостната ни бизнес стратегия, за да се съобразим с предпочитанията на нашите клиенти и същевременно да опазим планетата здрава.
Опазването на природата, адаптирането към алтернативните енергийни източници и устойчиви опаковки, намаляването на емисиите на вредни газове, кръговата икономика и устойчивото потребление са целите, към които трябва да се стремят съвременните компании. Вярваме, че бизнесът има ключова роля в създаването на един по-добър свят, и именно затова още през 2017 г. стартирахме плана "Устойчивост за едно поколение", с който целим да подобрим качеството на живот на хората и животните и да насърчим устойчиви практики по цялата ни верига - от фермерите, които произвеждат нашите суровини, до сътрудниците, клиентите и потребителите.
Mars, Inc. си е поставила амбициозни екологични цели. Как компанията прилага устойчиви практики в световен мащаб и кои са някои забележителни постижения в това отношение?
В Mars, Inc. се ръководим от основните ни пет принципа - качество, отговорност, взаимност, ефективност и свобода. Иновациите са в основата на нашата бизнес стратегия и непрестанно инвестираме в научноизследователска дейност, за да създаваме продукти, които отговарят на променящите се потребителски предпочитания, като същевременно се придържаме към целите си за устойчивост. За нас иновациите и устойчивото развитие вървят ръка за ръка, стимулирайки положителната промяна в нашата индустрия.
Наскоро представихме и своята Net Zero карта - подробен план за постигане на нулеви емисии по цялата верига на стойността до 2050 г. През следващите три години компанията ще инвестира над 1 млрд. долара за тази инициатива и ще продължи да отделя необходимите финансови ресурси, докато не бъде постигната нулевата стойност.
Вече 58% от енергията, която изразходваме във фабриките си, е възобновяема, спестяваме 480 тона пластмаса годишно в Европа само от устойчивите ни опаковки, 61% от какаото в продуктите ни е устойчиво, 100% от рибата в продуктите ни за домашни любимци в Европа е устойчиво добита. Оптимизираме логистиката на продуктите си и разработваме технологични решения за интелигентно земеделие. Променяме структурата на нашите вериги за доставки, за да намалим обезлесяването. Знаем, че имаме още много работа, но постигаме добър напредък. От 2015 г. насам сме намалили емисиите на парникови газове с 8% по цялата си верига на стойността, като същевременно сме разраснали бизнеса си с 60%.
Компаниите не трябва да избират между устойчивост и печалба - и двете могат да бъдат постигнати и Mars, Inc. демонстрира точно това.
Тази година Mars, Inc. взе участие в 28-ата Конференция на ООН по изменението на климата (COP28) в Дубай. Какво значи това за компанията?
Чрез активното ни участие в ключови събития като COP28 имаме възможност да разширим обхвата на нашата стратегия за достигане на нулеви емисии, да продължим интеграцията на нашата Net Zero карта и да установим позицията си като водещ лидер за действия в областта на климата и устойчивото бизнес развитие сред нашите ключови партньори. За нас е от съществено значение да подчертаем важната роля на бизнеса в борбата с изменението на климата, да насърчаваме сътрудничеството и да стимулираме промяната днес.
Освен че демонстрирахме непоколебимия си ангажимент към устойчивостта и постигането на нулева нетна стойност, успяхме да изградим отношения с ключови организации, дипломати, експерти и заинтересовани страни от общността по въпросите за климата, с които да продължим да работим по важни въпроси за нашия бизнес и за бъдещето на планетата.
Mars, Inc. активно работи за подобряване на околната среда, но какво е вашето обществено въздействие като компания за сладки изделия и как се справяте с кризата със затлъстяването, която засяга значителна част от населението в България и Европа?
Компанията ни е лидер в хранителната индустрия именно заради разнообразното си портфолио от сладки изделия, но като отговорна компания винаги сме насърчавали и отговорното хранене. 98% от дъвките ни са без захар, а през 2007 г. бяхме първата компания за сладкарски изделия, която спря да рекламира пред деца, включително и онлайн, с 99.5% успеваемост. Възрастовата граница в момента е 13 години, като по този начин можем да сме сигурни, че потребителите ни осъзнато купуват нашите продукти и правят разлика между търговско послание и информация. Нашият ангажимент се изразява и в поставянето на ясна количествена граница в консумацията на шоколадовите ни десерти, представяйки ги като вкусна награда, която може да бъде част от една отговорна диета, а не като заместител на основното хранене, консумирано постоянно.
Какви са прогнозите Ви за Mars, Inc. през 2024 г. и какви ключови инициативи или етапи на развитие можем да очакваме от компанията в бъдеще?
През 2024 г. Mars, Inc. ще продължи да трансформира начина, по който се прави бизнес, и да залага на устойчивост, иновации и отговорен растеж. Стремежът ни да намалим екологичния си отпечатък, да създаваме продукти, които отговарят на променящите се потребителски предпочитания, и да засилим партньорствата си с общности и доставчици в световен мащаб става все по-силен с всяка изминала година.
Като модерна и иновативна компания ще продължим да развиваме разнообразното си портфолио и да инвестираме в нови пазари, където има възможности за растеж и развитие. А с устойчивостта като основен наш принцип ще продължим търсенето на новаторски решения, с които да се справим с предизвикателствата за един по-добър живот.